Hoger Onderwijs in Zuid Afrika en Nederland Jolanda van Beek & Ivo Roghair
Doelstelling Universiteiten en Hogescholen Overheid en organisaties Nederland Zuid Afrika Research Problemen bij gestelde doelen Inhoud
Doelstelling In dit geval aan de hand van een mesostudie naar het hoger onderwijs en de research Onderzoek met behulp van Porter’s Diamond Een beeld vormen van de situatie in Zuid- Afrika bij de deelnemers
Michael E. Porter Analyseren van een industrie of tak van industrie Porter’s Diamond Firm Strategy, Structure and Rivalry Demand Conditions Factor Conditions Related and Supporting Industries
Statistieken Nederland Totale bevolking: universiteiten 56 hogescholen Totale deelname: Universiteiten: HBO: Tertiair opgeleiden: 22% (2001) Zuid-Afrika Totale bevolking: universiteiten 14 ‘technikons’ Totale deelname: Universiteiten: Technikons: Tertiair opgeleiden: 3% (2000)
Ministeries van OC&W + LNV Studiefinanciering voor elke student Rijksbijdrage voor elke universiteit Afhankelijk van aantal studenten Directe financiering Donaties aan verschillende subsidiegevers (voor onderzoek) Indirecte financiering Overheid - Nederland -
Totale bijdrage overheid aan universiteiten (x € 1 miljoen) Bijdrage als percentage van het BNP is de laatste 10 jaar gedaald van 30 tot 4,6%. Alleen Turkije besteedt een kleiner deel van BNP (v/d Westerse landen) Bijdrage per student gelijk sinds 1985 Overheidsbijdrage NL
Department of Education ‘White Paper’ uit 1997 Implementatie ‘National Plan for Higher Education’ Ongelijkheid in ras, geslacht, plaats Te weinig afgestudeerden Financiering van publieke HE instituten. Overheid - Zuid Afrika -
500M Rand = 62,7M Euro Overheidsbijdrage is gedaald van 0,77% van het BNP (1997) naar 0,72% (2001/02) Overheidsbijdrage ZA
Organisaties - Nederland - VSNU & HBO-raad Belangenbehartiger + vertegenwoordiger Kwaliteitscontrole opleidingen NWO & KNAW belangrijkste geldgever: overheid fundamenteel, vernieuwend onderzoek EU Geldgever Europa tot een top-onderzoeksgebied maken
National Student Financial Aid Scheme 72% overheidsinkomsten Donors kunnen bepaalde disciplines stimuleren Nog steeds niet toereikend voor elke student Council on Higher Education Kwaliteitscontrole van het hoger onderwijs National Research Foundation Verbeteren van research aan technikons Verbeteren van research aan HBU’s Organisaties - Zuid Afrika -
Problemen bij het verwezenlijken van doelen Teveel vacatures Door slecht ‘imago’ Door lage salarissen Weinig belangstelling voor technische opleidingen Infrastructuur niet voldoende Relatief weinig afgestudeerden Ongelijkheid
Stelling 1 Zuid-Afrika moet in eerste instantie vooral werken aan een evenwichtigere instroom in het hoger onderwijs wat betreft ras, geslacht en geografische ligging, dan al te denken aan het behoren tot de wereldtop op onderzoeksgebied.
Stelling 2 Landen in bijvoorbeeld Europa zouden niet zoveel geld uit moeten geven aan het uitvoeren van ‘top’onderzoek, maar zouden dit geld moeten geven aan armere landen, zodat gezorgd kan worden dat daar elk kind naar de basis- en middelbare school kan gaan.
Stelling 3 Zuid Afrika moet inderdaad een kenniseconomie gaan vormen om in de wereldeconomie (weer) een grote rol te spelen.
Stelling 4 Het is discriminatie om de voormalig achtergestelde bevolkingsgroepen van Zuid Afrika nu financieel meer bij te staan dan de blanke bevolking.