Hoger Onderwijs in Zuid Afrika en Nederland Jolanda van Beek & Ivo Roghair.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
 Precaire levensomstandigheden  Slechte huisvesting  Geen/beperkte gezondheidszorg  Werkloosheid: geen/beperkte inkomen  “zwart”/illegaal werk Situatie.
Advertisements

Maartens College 27 april 2012
Transport en Infrastructuur
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010.
Universiteit Antwerpen Karel de Grote-Hogeschool
groei met TTW witlof uien aardappelen granen bloembollen chicory
Rijksuniversiteit Groningen RuGRuG Onderzoeksbeoordelingen versus Ranking door Derden Hoe verder na Van Bemmel ? Jules van Rooij Academische Zaken RUG.
De arbeidsmarkt in Zuid-Limburg (in de techniek)
ONTMOETING ZET JE OP WEG OKTOBERCAMPAGNE 2012 ontmoeting  dialoog  solidariteit.
Groene ICT en Duurzame Ontwikkeling in het HO 25 november 2010Amandus Lundqvist, voorzitter SURF.
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
Naar een responsief hoger onderwijsaanbod voor werkenden Beelden uit het buitenland Werkconferentie flexibel hoger onderwijs voor werkenden 21 maart 2013.
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
September 2012 Waarom bedrijven en school samenwerken binnen de Stichting Engineering Noord.
APARTHEID IN ZUID- AFRIKA OMGEDRAAID? ASSF-project Nick Laarhoven, voorjaar 2012.
Wat kost de EHS ons als de EHS klaar is ? Een verkenning Aris Gaaff, Henk Smit, Arianne de Blaeij Ruimteconferentie 3 november 2009.
Basisonderwijs in ontwikkelingssamenwerkin g De gevolgen van besparingen en ongecoördineerd donorbeleid /
Havo 3 Paragraaf 4.1 t/m 4.3.
Transport en Infrastructuur
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
WELKOM. !!!???!!! ARMOEDE in BELGIË??? ZEKER WETEN!!
HOOFDSTUK 10 ONTWIKKELINGSPEIL.
SURF: Internationalisering en ICT
Toekomst van de e-Infrastructuur
Randstad Werkmonitor state of mind arbeidsmarkt (werknemer perspectief) juli – augustus 2007 B
1 havo/vwo H3 ontwikkeling §2
ICT-monitor Hoger Onderwijs
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
Nijmeegs Instituut voor Sociaal en Cultureel Onderzoek Onderzoeksprofilering: Een noodzaak, maar ook een kans.
D.S.L.B. daalt in Frank Verhoeven
Hoofdstuk 1 van EGKS tot EU.
Indonesië.
1 Is de afgestudeerde mbo-student klaar voor het hbo?
12 december 2005 Alumnikring Maastricht 1 De Arbeidsmarkt in Zuid-Limburg Dr. Frank Cörvers Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt Universiteit.
Schroeven en schrobben De industrie en de dienstverlening
Begeleiden van Praktijkonderzoek
18 december 2008Infodag Erasmus - Gent Study visits Magalie Soenen EPOS vzw.
Inkomen les 14 Begrippen & 65 t/m Begrippen Primaire sector Bedrijven die zaken aan de natuur onttrekken (landbouw, jacht, bosbouw, visserij)
Aantekening §2 Aids in Afrika.
Samenvatting: hoofdstuk 1
Modern imperialisme.
DANS is een instituut van KNAW en NWO Data Archiving and Networked Services DAI & NARCIS Chris Baars 14 Maart 2013 DANS is een instituut van KNAW en NWO.
1.5 Drie Amerikaanse steden global cities
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Is er toekomst voor een arbeidsintensieve maakindustrie in Limburg?
SURF SiX expertisegroep Leertechnologie in de Lage Landen Pierre Gorissen, Fontys Hogescholen Frank Benneker, Universiteit van Amsterdam Jocelyn Manderveld,
Professie & Hoger Onderwijs Programmagroep Professie & Hoger Onderwijs Informatiebijeenkomst 21 juni 2011 Arjan van Bommel.
UMCG University Medical Center Groningen Welkom bij:
Regionale arbeidsmarkten: Informatie & beleid
Community Kies Kleur in Groen 21 april 2009 Cocky Booy VHTO Landelijk expertisebureau meisjes|vrouwen en bèta|techniek
Steun aan zwakke regio’s Een belangrijk doel van de EU is de ongelijkheid in Europa verminderen. Arme Regio’s hebben daarom veel steun gekregen. Dit is.
Uitvoeringsplan september 2012.
LES 1 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
Kennismarkt OCW Connecting worlds: Samenwerking tussen onderzoek en onderwijs Linda Sontag (NRO) Annemarijke Jolmers (NRO) Rosanne Zwart (UU) Jordi Vermeulen.
Hoger Onderwijsbeleid en sturing in Europees perspectief Een kritische blik op de WHOO Marijk van der Wende CHEPS 15 december 2005.
Politieke Macro Analyse Jasper Schiferli Pieter Mellema Emiel ten Velde.
De arbeidsmarkt voor MBO techniek in Haaglanden Peter Louter Den Haag, 23 januari
LMSO Congres “Ba-Ma mobiliteit” BMSO Historie BMSO Ba-Ma mobiliteit Resultaten NVMO discussie Enquête master voorlichting.
South Africa study tour 2004 Lodewijk Liebrecht Bart Prinsen Sander Reijerkerk Meso studie - Manufacture of refined petroleum products.
Kinderarbeid en het recht op onderwijs in de wereld
WERELD 2 h/v Ontwikkeling, arm en rijk par 2.
Op weg naar een duurzaam zelfvoorzienend Someren.
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
Lokaal Woon en Leefbaarheids Plan. Lokaal Woon- en Leefbaarheids Plan  Waarom  Resultaten bijeenkomsten  Hoe nu verder.
Zorg dat de Docent blijft: Maak van Onderzoek een spannende Onderneming! Joseph Kessels De Haagse Onderzoeksdagen De Haagse Hogeschool 13 april 2011.
Waaraan herken je een ontwikkelingsland?
Lampedusa De oversteek.
aantrekkingskracht van informatica
WilWeg Het startpunt voor jouw studie of stage in het buitenland.
Transcript van de presentatie:

Hoger Onderwijs in Zuid Afrika en Nederland Jolanda van Beek & Ivo Roghair

Doelstelling Universiteiten en Hogescholen Overheid en organisaties Nederland Zuid Afrika Research Problemen bij gestelde doelen Inhoud

Doelstelling In dit geval aan de hand van een mesostudie naar het hoger onderwijs en de research Onderzoek met behulp van Porter’s Diamond Een beeld vormen van de situatie in Zuid- Afrika bij de deelnemers

Michael E. Porter Analyseren van een industrie of tak van industrie Porter’s Diamond Firm Strategy, Structure and Rivalry Demand Conditions Factor Conditions Related and Supporting Industries

Statistieken Nederland Totale bevolking: universiteiten 56 hogescholen Totale deelname: Universiteiten: HBO: Tertiair opgeleiden: 22% (2001) Zuid-Afrika Totale bevolking: universiteiten 14 ‘technikons’ Totale deelname: Universiteiten: Technikons: Tertiair opgeleiden: 3% (2000)

Ministeries van OC&W + LNV Studiefinanciering voor elke student Rijksbijdrage voor elke universiteit Afhankelijk van aantal studenten  Directe financiering Donaties aan verschillende subsidiegevers (voor onderzoek)  Indirecte financiering Overheid - Nederland -

Totale bijdrage overheid aan universiteiten (x € 1 miljoen) Bijdrage als percentage van het BNP is de laatste 10 jaar gedaald van 30 tot 4,6%. Alleen Turkije besteedt een kleiner deel van BNP (v/d Westerse landen) Bijdrage per student gelijk sinds 1985 Overheidsbijdrage NL

Department of Education ‘White Paper’ uit 1997 Implementatie ‘National Plan for Higher Education’ Ongelijkheid in ras, geslacht, plaats Te weinig afgestudeerden Financiering van publieke HE instituten. Overheid - Zuid Afrika -

500M Rand = 62,7M Euro Overheidsbijdrage is gedaald van 0,77% van het BNP (1997) naar 0,72% (2001/02) Overheidsbijdrage ZA

Organisaties - Nederland - VSNU & HBO-raad Belangenbehartiger + vertegenwoordiger Kwaliteitscontrole opleidingen NWO & KNAW belangrijkste geldgever: overheid fundamenteel, vernieuwend onderzoek EU Geldgever Europa tot een top-onderzoeksgebied maken

National Student Financial Aid Scheme 72% overheidsinkomsten Donors kunnen bepaalde disciplines stimuleren Nog steeds niet toereikend voor elke student Council on Higher Education Kwaliteitscontrole van het hoger onderwijs National Research Foundation Verbeteren van research aan technikons Verbeteren van research aan HBU’s Organisaties - Zuid Afrika -

Problemen bij het verwezenlijken van doelen Teveel vacatures Door slecht ‘imago’ Door lage salarissen Weinig belangstelling voor technische opleidingen Infrastructuur niet voldoende Relatief weinig afgestudeerden Ongelijkheid

Stelling 1 Zuid-Afrika moet in eerste instantie vooral werken aan een evenwichtigere instroom in het hoger onderwijs wat betreft ras, geslacht en geografische ligging, dan al te denken aan het behoren tot de wereldtop op onderzoeksgebied.

Stelling 2 Landen in bijvoorbeeld Europa zouden niet zoveel geld uit moeten geven aan het uitvoeren van ‘top’onderzoek, maar zouden dit geld moeten geven aan armere landen, zodat gezorgd kan worden dat daar elk kind naar de basis- en middelbare school kan gaan.

Stelling 3 Zuid Afrika moet inderdaad een kenniseconomie gaan vormen om in de wereldeconomie (weer) een grote rol te spelen.

Stelling 4 Het is discriminatie om de voormalig achtergestelde bevolkingsgroepen van Zuid Afrika nu financieel meer bij te staan dan de blanke bevolking.