De adolescentie als reorganisatie Een integratie van neurobiologische, psychoanalytische en ontwikkelingspsychopathologische perspectieven Frans Stortelder & Marian Ploegmaker-Burg
Inhoudsopgave Inleiding De adolescentie vanuit biopsychosociaal perspectief Neurobiologische ontwikkelingsmodellen van de adolescentie Ontwikkeling van genexpressie Ontwikkelingen van de hersenen Neurochemische ontwikkeling Psychosociale ontwikkelingsmodellen van de adolescentie Emotionele ontwikkeling Cognitieve ontwikkeling
Inleiding Adolescentie grote verandering in biopsychosociale ontwikkeling kwetsbare periode verschillende interpretaties
De adolescentie vanuit biopsychosociaal perspectief Periode kindertijd-volwassenheid Juridisch: 12- 18 jaar Ontwikkelingpsychologie: 11- 23 jaar Hersenontwikkeling en psychische ontwikkeling = identiek Reorganisatie in psychische ontwikkeling
Philosophy of Mind: Mens = verlangens, gedachten en gevoelens bepaalt gedrag Psychopathologie: Verstoorde ontwikkeling tussen neurobiologische aanleg en ervaringen uit de omgeving
Neurobiologische ontwikkelingsmodellen van de adolescentie Ontwikkeling van de genexpressie Ontwikkelingen van de hersenen Psychische stoornissen 90% erfelijkeheid In adolescentie tot uiting komen psychiatrische stoornissen van de volwassenheid Omgeving kan beinvloeden in negatieve of positieve zin Eerste 5 jaar belangrijkste Herhalingen maken patroon Adolescentie nieuwe patronen
Neurochemische ontwikkeling Neurohormonen + neurotransmitters Psychaitrisce stoornissen Vroege adolescentie geslachtshormonen ervaring + gevoeligheid stress groter 18 jaar Grotere stijging Beinvloeding hersenrijping Gehechtigheid belangrijk
Psychosociale ontwikkelingsmodellen van de adolescentie Emotionele ontwikkeling Cognitieve ontwikeling Zelfconcept + zelfsturing Psychoanalytische + ontwikkelingspsychologische inzichten
Emotionele ontwikkeling Eerste 3-5 levensjaren Prototypishe emoties, positieve en negatieve emoties Primaire basale emoties Secundaire zelfevaluatieve emoties Adolescentie Emotionele onstabiliteit Innerlijke onrust Experimenteren risicovol gedrag verschil in emotieregulering rustige solidaire toestand en intense collectieve druk
Emotionele en cognitieve rijping toenemend gaan dissynchroon lopen Verlengde adolescentie Emotionele rijping + intense emoties in begin Cognitieve rijping + emotieregulatie aan het eind van de adolescentie
Cognitieve ontwikkeling Eerste levensjaren Aandachts-, geheugen- en executieve functies Mentalisatie Adolescentie Zelfstandig integreren Informatieverwerking stijgt Abstract denken Argumenteren Rechtlijnig en egicentrisch denkend Kwetsbaar Zoekt privacy
Besluit Sterke ontwikkeling Grote verandering emoties Zelfstandig worden Onwennigheid Verschillende modellen theorie
Bronvermelding https://www.google.be/search?q=adolescentie&source http://puberbrein.wikispaces.com/ http://www.docstoc.com/docs/21552568/Mind-Body-The-Identity-Theory http://innovatorswiki.wikispaces.com/Constructivisme
Nathalie-Joy Vanparijs Einde Nathalie-Joy Vanparijs