Zowat 30 veel gebruikte werkwoorden hebben een aorist zonder sigma = a-sigmatisch.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Levensles van de Vlinder
Advertisements

Het goede nieuws is: we gaan terug naar af
Plaatje vrienden op een bank
Het kleine meisje op dit plaatje is natuurlijk Roodkapje
Verrassing!!.
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
Jack ging met z'n vriend Bob skiën. Ze namen Jack's busje en reden noordwaarts. Nadat ze enkele uren gereden hadden kwamen ze in een verschrikkelijke sneeuwstorm.
I. De setting en aanleiding. Lucas 15: 1 Alle tollenaars en zondaars kwamen hem opzoeken om naar hem te luisteren. 2 Maar zowel de farizeeën als de.
de genezing te Bethesda
Jezus geneest Jezus genas iedere ziekte en elke kwaal. Toen hij de mensenmenigte zag, voelde hij medelijden met hen, omdat ze er uitgeput en hulpeloos.
Wie was Jezus? Deel II Wie was jezus?.
Bestemming God eren ….
De steenhouwer Bewerkt door Toon, Brent en Arto Niveau 6.
De Les van de Vlinder ”Op een dag, verscheen er een kleine opening in een cocon. Een man zat uren te kijken hoe een vlinder zijn lijf door de kleine opening.
“Het is niet altijd wat het lijkt.”
De Les van de Vlinder ”Op een dag, verscheen er een kleine opening in een cocon. Een man zat uren te kijken hoe de vlinder zijn lijf door de kleine opening.
Er was eens... klik hier om het leuke stuk over te slaan, droge info.
Maand programma bij receptie dit project is gemaakt door: soufian.
1 17 okt 2013 Rijnsburg 17 okt 2013 Rijnsburg. 2 het voorgaande: Melchisedek voor het eerst ter sprake in 5:6 en 5:10 10 door God aangesproken als hogepriester.
1 Samuël 16:1-13 Samuël zalft David
Mattheüs: Jezus de Zoon van Abraham, van David Marcus: Jezus de dienstknecht, de obed-JHWH Lucas: Jezus is de Zoon van Adam Johannes: Jezus is de Zoon.
1. 1 En Hij (=Jezus) kwam Jericho binnen en ging erdoor. 2.
13 oktober 2013 Zoetermeer 1. de voorgeschiedenis in Handelingen 21:  Paulus arriveert in Jeruzalem (± 60 AD) 21:17  de ontmoeting met Jakobus e.a.
"OOK ONS PASCHA IS GESLACHT".
Wie is mijn naaste? Lucas
…..overrompeld door verdriet
Kom Hoger #5 Hij moet groter worden!
Godsdienst. Herdenken Jij weet het wel maar twijfelt of het waar is? Doe de twijfeltest!
Wie nodig je als eerste uit?
WELKOM OP TOV! Maak het verschil…….
Bewerkt door Jordy, Amélie & Ineke
maar het uiteindelijk doel was canada, dus ben ik maar weer verder gegaan met de trein richting vancouver, ook een hele mooie stad, omringd door bergen.
GOD LEREN KENNEN WIE IS GOD? Jakob bij Pniël.
In die tijd kondigde keizer Augustus aan dat alle mensen zich moesten laten inschrijven in de stad van hun familie.
WAT EEN GOD! JESAJA 63:7-9; 64:3; 65:1,2.
7.6 Fut. contractum. p a 1. lu-s-w 2. lu-s-o-men 3. lu-s-e-te 4. lu-s-ein 5. lu-s-wn.
Verbaalstam en tijdstam.
Verlangen naar licht.
Het verhaal van Pasen.
Vier broers verlieten het ouderlijk huis om te gaan studeren.. Alle vier werden succesvolle, welgestelde dokters en advocaten..
Hoe kan ik mijn leven veranderen? Gen. 32: Geldermalsen
10. 6 Betekenis VAN DE TIJDSTAMMEN.
De Les van de Vlinder ”Op een dag, verscheen er een kleine opening in een cocon. Een man zat uren te kijken hoe de vlinder zijn lijf door de kleine opening.
7.1 Verba liquida p. 152 a mondeling b mondeling.
De stem van God 2x Jozef: -Mattheus 2 vers Genesis 45 vers 1-7.
Lucas 15: 11 En Hij zeide: Iemand had twee zonen
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
"Als ogen spreken" Introductie. Wie is Jezus voor jou? En daarbij de vraag: Wie ben ik, jij?
Zondag 2 HC Franeker 13 september 2009
Geisha en samoerai Quiz Japanmuseum SieboldHuis. Vraag 1 Hoe eet men in Japan? A – Met hun handen B – Met stokjes C – Met mes en vork.
Geisha en samoerai Quiz
Geisha en samoerai Quiz
De jonge Samuël was... hoofdstuk 1: uit een onvruchtbare vrouw geboren hoofdstuk 2: eerstegeborene, priesterlijk 3.
Agenda do. 26/5 oef. voc. (7.2) + oef. genitief (7.3) les: voc
Welkom in de samenkomst. Matthéüs 3 1. In die dagen kwam Johannes de Doper, predikende in de woestijn van Judéa. 2. En zeggende: bekeert u, want het.
Geisha en samoerai Quiz Japanmuseum SieboldHuis. Vraag 1 Hoe eet men in Japan? A – Met hun handen B – Met stokjes C – Met mes en vork.
6.1 Oef. vorming optatief (1) p a 1. i lu-o-i-mi, lu-s-o-i-en, lu-s-a-i-mi, maq-o-i 2. presens: de presensstam 3. futurum: verbaalstam +  +
‘In het begin schiep God de hemel en de aarde’ Genesis 1:1
1 1 mei 2014 Rijnsburg 1 mei 2014 Rijnsburg. 2 de vorige keer: Hebr.10:35 – 11:3 leven door geloof leven door geloof (10:38) 11:1 Geloof is de aanname.
1. 39 En uit die stad geloofden vele der Samaritanen in Hem om het woord der vrouw, die getuigde: Hij heeft mij gezegd alles wat ik gedaan - heb. 2.
Heer, hoe zal ik weten dat wat mij beloofd is, mij ook gegeven wordt
Geisha en samoerai Quiz Japanmuseum SieboldHuis. Vraag 1 Waarom had Siebold schilder Kawahara Keiga in dienst? A – Voor de gezelligheid B – Om voor Siebold.
Even voorstellen God Abr(ah)am Lot Sara(i) Hagar Ismaël Isaak.
Dit is liefde, Vincent (het effect van genade) 1.
En terwijl hij onderweg was, gebeurde het dat hij dicht bij Damascus kwam …
God komt heel dichtbij En ze wikkelde hem in een doek en legde hem in een voederbak, omdat er voor hen geen plaats in de herberg was (Luc. 2:7)
De discipelen hadden de hele nacht gevist en niets gevangen …
14 april 2016 Bodegraven. vorige keren... Johannes 4  onderbreking in de geschiedenis: Jezus blijft twee dagen in Samaria  Samaria, beeld van...  de.
Witte Donderdag.
Transcript van de presentatie:

Zowat 30 veel gebruikte werkwoorden hebben een aorist zonder sigma = a-sigmatisch

vorming: verbaalstam + bindklinkers en uitgangen van presensstam luein

vorming: uitgangen:  indicatief : < imperfectum luvein  andere wijzen: < presens luvein

Ind. aorist (asigmatisch): vb. ejlab -on -eV -e(n) -omen -ete -on augment (verl. tijd) verbaal- stam bindklinkers + uitgangen imperfectum

Hoe kan ik dan het verschil zien tussen imperfectum en aorist ? antwoord: alleen door het verschil in de stam

Hoe weten we welke werkwoorden zo’n asigmatische aorist hebben ? antwoord: studeren: lijst in St. 6G4; St. 6G5

1. ejbal -eV augment (verl. tijd) verbaal- stam uitgang imperf.

oef.: a p ejbaleV aor. je hebt getroffen/geworpen 2. ajfikomeqa aor. we zijn aangekomen 3. imperf.: ik nam/kreeg // ze namen..

4. aor.: hij is geworden / het is gebeurd 5. aor.: hij heeft ontmoet 6. aor.: ik heb bemerkt / gevoeld 7. imperf.: je was aan het vluchten 8. aor.: jullie hebben geleerd/vernomen

9. imperf. – hij verliet 10. aor.: ik heb gebracht, ze hebben gebracht 11. imperf.: hij vond 12. aor.: hij heeft gegeven/bezorgd

oef.: b p aor. : hij heeft beloofd 2.aor.: je hebt verlaten 3.aor.: lopen, gelopen hebben 4.aor.: hij heeft zich gewend 5. imperf.: we zagen

6. aor.: vluchten/gevlucht zijn 7. aor.: nadat ik/je/hij gegaan/gekomen is/was 8. imperf.: ik bracht/ze brachten 9. imperf.: hij kwam aan 10. aor.: we hebben gevonden 11. imperf.: je droeg

12. imperf.: hij vluchtte 13. aor.: brengen, gebracht hebben 14. aor.: ik heb genomen/ze..

oef.: g p Hij heeft de stad ingenomen. (aiJrein) 2.Nadat ze dat gezegd hadden, zijn ze weggegaan. (legein-ajpienai) 3.Wat hebben ze beloofd? (uJpiscneisqai)

4. Toen ik dat gezien had, ben ik gaan lopen. (oJran- feugein) 5. Dat kon hij niet (ver)dragen. (ferein) 6. Hij beveelt hem de man te grijpen. (aiJrein) 7. Heb je hem gezien? (oJran)

8. Nadat hij lange tijd gelopen had, is hij gestorven. (trecein- ajpoqnhskein) 9. Hij heeft water gegeven aan degene die gevallen was. (parecein-piptein) 10. Maar hij verkoos wijn. (aiJreisqai)

11. Hij vroeg waarheen ik gevlucht was/ze gevlucht waren. (ejresqai-feugein) 12. Hij wilde niet naar de archont gaan. (ijenai)