Taal, taalkunde, taalkundige methodes

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Les 2 klassediagrammen II
Advertisements

VARIATIES OP DE LEVENSLOOP
Filosofie Op HAVO en VWO.
Generatief Leiderschap
Wat is ‘goede’ wetenschap
naamwoordelijk gezegde
Opdracht 25 IIIIk ga enkele informatie verzamelen over communicatie.
Mythen Natuurwetenschap Creationisme Evolutie
Verstehende of interpretatieve benadering
Son et Lumière Weten waarover we praten Gesprekspartner voor techneut / geluidsman Kennisverbreding door uitwisseling van ervaring De beste festiviteitenregeling.
Sociolinguïstiek Bijeenkomst 3.
Inleiding taalwetenschap
Erfelijkheid Basisstof 11 en 12.
Tussentijdse evaluatie
En wat doet taalkunde in het programma van CKI?
Inleiding Taalkunde CKI, Blok 4, 2010/11
Taalwetenschap in de CKI-bachelor
En wat doet taalkunde in het programma van CKI?
Taalverwerving en taalmoeilijkheden Goele De Brabandere 1 BaTPCc
Preventieprogramma’s voor kinderen van alcoholverslaafde ouders.
Dd-mm-jj | 1 › Muriel Norde Grammaticalisatie en taalcontact MA Scandinavische Talen en Culturen.
Deel 2 Individu.
Kenmerk 3 Het Ontstaan van de eerste stedelijke gemeenschappen / samenlevingen Les 3: Mesopotamië:
Is al het voedsel REIN?. A. Vanaf het begin zorgde de ________ voor goed voedsel. Schepper.
Van genotype tot fenotype
Verbonden met …. Gebonden door ...
Existentialisme – stap voor stap
Theorieën over slachtofferschap
Woordvolgorde Bepaling van tijd.
6 Wie waren de eerste mensen?
Informatievaardigheden. Niveau 2. Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Informatie avond groep 7b
Cognitieve linguïstiek
26 februari 2009 Ludo Hellemans 1 Darwins theorie ë n Ludo Hellemans Studium Generale Universiteit Twente.
Woordenschat en kijk op taal Hoofdstuk 2 en 3
WORKSHOP 1) Reflectie op legitimatie corporatiesector en 2) legitimatiescan 1) door Derk Loorbach (DRIFT) 2) door Paul Doevendans (Atrivé) en Derk Windhausen.
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Hans BennisMeertens Instituut (KNAW)
Kerstles Kerstles
Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014
Stage: Basisschool de Klingerberg
Basisschool Op De Horst
Kind in ontwikkeling B Intern vs. Extern.
+ Kind in ontwikkeling deel A Thema 2 Jonge Kind.
Erfelijkheid.
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
De quiz Gemaakt door: Lotte, Kavitha, Rachida en Jacqueline.
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Het wonder van de mens Wie is de mens. Wie is de mens? De mens onderscheidt zich van dieren door: Cultuurscheppend te zijn  creativiteit en structuur.
Een onderdeel van neuro linguistic programming
Taalkennis les 4. Vragen 1 Met welke taal is het Fries het meest verwant? En het Nederlands? Hoe noemen we de taalfamilie waar Nederlands en Zweeds samen.
Basisstof 6: Niveaus in de biologie
DAVID PINTO
Meervoudige intelligentie
Taalwetenschap op de middelbare school. Wie zijn wij?  Jiska Koemans  Marthe Scholten.
Wat is evolutie ?. Charles Darwin (1809 – 1882)
De evolutietheorie VMBO – 2 kader Thema: Erfelijkheid en Evolutie Basisstof 4.
Evolutieleer Charles Darwin. Charles Darwin ( )
Persoonlijkheid van de Geest
6.1 Wat is genetische diversiteit?
Poëzie “Hoe breek ik een gedicht open?”.
Bijzondere geboorten (extra)
NEW INTERFACE UNIT 2 : GRAMMAR
Sandra: introductie van ons / de master / aanwezigen
Taal en Theorie les 3.4 Wat kan er misgaan bij het spreken, verstaan en lezen? Het proces van spreken Het proces van verstaan Afasie Dyslexie.
6.1 Wat is genetische diversiteit?
TAAL & THEORIE 3.3 Het spreken en begrijpen van taal
Wat de dingen doen en doen doen Artefacten in onderwijsvernieuwing
Hoe is menselijke taal ontstaan?
praten dieren, net als mensen
Transcript van de presentatie:

Taal, taalkunde, taalkundige methodes Wat is taal Taal en taalkunde Taal van mensen x dieren Primitieve talen Taal van kinderen Theorieën van het onstaan van talen Tendensen in talen

Wat is taalkunde Taalkunde – taalwetenschap - linguïstiek: 1) bepaalde vakken: neerlandistiek, anglistiek enz. 2) niveaus van de taal: fonetiek, morfologie enz.

Hoe worden talen onderzocht?

Taalonderzoek descriptieve methode oftewel synchrone historische methode oftewel diachrone comparatieve methode algemene taalkunde - taaluniversalia

talen: natuurlijke talen x kunsttalen Taal Wat is taal: Welke onderdelen van de taal onderscheiden we? Wanneer wij mensentalen bestuderen, benaderen we wat men kan noemen ´de essentie van mens zijn´, de onderscheidende eigenschappen van de geest, die, zover we het weten, uniek zijn in de mens (Noam Chomsky: 1972) „Jazyk je univerzální dorozumívací prostředek celospolečenské povahy, nástroj myšlení a prostředek sloužící k ukládání lidských zkušeností a k rozvíjení národních kulturních tradic. Má systémový a znakový charakter.“ Jazyk je čistě lidským a neinstinktivním způsobem komunikace myšlenek, citů a tužeb prostřednictvím systému vědomě vytvářených symbolů. Tyto symboly jsou v prvé řadě zvukové (vytvářené tzv. řečovými orgány). (Edward Sapir) talen: natuurlijke talen x kunsttalen

Taal-spraak-uiting taal – spraak – uiting – jazyk (langue) – řeč (langage) – promluva (parole) Ferdinand de Saussure en structuralisme (Genève, begin 20ste eeuw) Cours de linguistique générale taal – systeem van tekens en regels spraak – menselijke eigenschap om met een taal te communiceren uiting – concrete taalhandeling in een taal  Ferdinand de Saussure  

Neurologische aspecten van de taal:

Taal van mensen x dieren Wat zijn de verschillen daartussen? dieren: weinig flexibiliteit, vaste referentie mensen: productiviteit, creativiteit, oneindig aantal uitingen dubbele articulatie

Dubbele articulatie dubbele articulatie: (A. Martinet): taalelementen hebben een eigen betekenis, maar ze kunnen gecombineerd worden om andere betekenissen uit te drukken.

Primitieve talen, kindertaalverwering - het onderzoek ernaar bewees het vooafgaande: deze talen zijn grammaticaal/qua woordenschat primitief maar bevatten wel de kenmerken van de taal: creativiteit, dubbele articulatie. - dus zijn ze bruikbaar vooral voor de studie van de ontwikkeling van de taal: kindertaalverwerving: - hoe men de taal leert, wat speelt er rol bij het taalleren, bilinguïsme Josef Jařab: „My grandpa has got a horse and she is called Šárka. When I say to her ustup she ustups.“

Theorieën over het onstaan en oorsprong van talen conventionele en inventionele theorieën (divine, ET (Däniken)) Theorie van Darwin: de evolutie van soorten Theorie van Engels: het werkt maakt de evolutie van mens andere theorieën: interjectie (pooh-pooh theory) onomatopee (bow bow theory) – gebaren – Ginneken

Theorieën over het onstaan en oorsprong van talen Monogenesis (Trombetti) vs. Polygenesis (A. Marr) Differentiatie (divergentie) vs. Integratie (convergentie)

Základní tendence vývoje jazyka 1. Zákon nerovnoměrného vývoje - různé složky jazyka se nevyvíjejí stejně a ve stejném okamžiku (centrum vs. periferie). 2. Zákon stability - jazyk odolává náhlým změnám (pružná stabilita). 3. Zákon pokroku - jazyk odráží vývoj společnosti (pružná stabilita). 4. Zákon rovnováhy výrazových prostředků - vzájemná kompenzace změn, k nimž v jazyce dochází. 5. Zákon ekonomie jazyka - účelnější, hospodárnější využití jazykových prostředků.