K LASSENMANAGEMENT EN ORDE Door: Annet Kops Student nr.: 500632052.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Daltonontwikkeling op Kapteynweg
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
hoe gaan we om met verschillen in leercapaciteit
Wie is aan zet ? - 1 jaar BYOD op het Liemers. Stand van zaken: – Devices mógen: iedereen weet dat – Regels hanteren ? – Neemt het aantal devices toe.
Werkoverleg Leidinggeven Blz. 95.
Werken naar onderwijsbehoeften
WIN WIN Van ordeverstorend gedrag naar ontwikkelingskans
Afspraken en regels.
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Probleem gestuurd onderwijs
Veilig thuis START Donderdag 6 november 2008.
Les 5: orde en klassenmanagement
Portfolio
Autisme en ICT Henric Bezemer – FPO Rijnmond
SAMEN AAN ZET Gedeeld leiderschap.
Klassenmanagement Dia: logo + titel presentatie Voorbereiding
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
De leerkracht centraal: op weg naar passend onderwijs met een preventieve gedragsbenadering cathy.van. Onderwijsdag 2012 SKOE 1.
Beginnende geletterdheid-2
Welkom bij onze PBS reis
Samenwerken Werken in Teams.
Presentatie Executieve functies
Klassenmanagement en orde
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
Onze doelen en visie in beeld
Hoe houd je een klas op orde?
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Orde houden in de klas.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Week 4 Conversatieanalyse - interactie in de klas.
7 december  Instructie volgens ‘bekende stappen’ ◦ Wat doet de docent als lln samen aan het leren zijn? ◦ Aan welke sociale vaardigheden aandacht.
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
Differentiëren & klassenmanagement
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
ESoE Oriënterende Stage Minoren
En nu?.
TeachMeet - iPadstoplicht
Coaching in regioleren
Wat is…? Waarom zou je…? Hoe kun je…?
Suzanne Luger & Yvonne Rijns
De vijf rollen van de leraar
Weet u het nog? Stevig voorbereid de klas in en dan… Leerlingen doen niet wat ik wil … Leerlingen snappen er niets van … Leerlingen reageren heel.
Observeren en rapporteren
Sleutels, codes en aanwijzingen
LOB zeven stappen naar succes
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Observeren Helpt je: scherper te kijken naar
Module 6; didactisch handelen
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Tool IE-3: Kenmerken van probleem-oplosopdrachten
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
De juiste route naar het juiste doel
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Sleutels, codes en aanwijzingen
EEN PLAATJE VAN Het wat, hoe en waarom van je les als startpunt voor het onderzoeken van je eigen lespraktijk 31 jan ROSA Conferentie Hanna Westbroek.
Sleutels, codes en aanwijzingen
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
14 december 2017 bijeenkomst 5.
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Huishoudelijke zorg plannen
Wat de leerling doet Wat de docent doet
ADL Les 1.
Welkom in groep.
Welkom in groep 6/7!.
Transcript van de presentatie:

K LASSENMANAGEMENT EN ORDE Door: Annet Kops Student nr.:

I NHOUD Klassenmanagement Regels en afspraken Preventie Gedrag van de docent(e) Stopgedrag

K LASSENMANAGEMENT "Klassenmanagement is het scheppen van voorwaarden voor succesvol onderwijs"

R EGELS EN AFSPRAKEN

H IERBIJ DENK IK OOK AAN Hoe wordt het vragen om informatie door de leerlingen geregeld? Welk signaal wordt gebruikt om de aandacht van de hele klas te vragen? Welke opvatting bestaat over 'stil' of 'rustig' werken? Welke materialen worden dagelijks / wekelijks / maandelijks gebruikt? Hoe verloopt de distributie van die materialen? Welke afspraken zijn er als er bepaalde materialen niet aanwezig zijn? Welke regels gelden er tijdens de instructie van leertaken? Hoe verloopt het elkaar onderling helpen door leerlingen? Op welke wijze wordt het werk ingeleverd? - wat mogen de leerlingen doen als ze klaar zijn met hun werk? - wat is (on)acceptabel gedrag in de klas?

P REVENTIE

PREVENTIE VAN PROBLEEM SITUATIES Goede voorbereiding en start van de les Positie in de klas (OVERZICHT HOUDEN) Betrek de LL bij de les Kijk de LL aan maar zorg ook voor oogcontact met de rest van de groep Let op leerlingen die zich niet aan de regels houden Laat de leerlingen weten dat je correct gedrag waarneemt en waardeert Hanteer vaste routines (uitdelen, opbergen) Hanteer de regels en afspraken consequent in de klas

D IDACTISCHE VAARDIGHEDEN

G EDRAG VAN DE DOCENT ( E )

G EDRAG VAN DE DOCENT Paradoxaal gedrag

STOPGEDRAG Gordon methode

SAMENVATTEND: Je moet meteen bij het begin van storing reageren. De reactie moet effectief zijn. Je reactie moet aangepast zijn aan de ernst van de overtreding. Je moet geen tegenreactie uitlokken Je reactie moet de relatie met de leerling niet onnodig schaden waarbij de zogenaamde ik- boodschappen vaak goed gebruikt kunnen worden. Soms moet uitdrukkelijk gezag getoond worden.

ZES SCENARIO'S VOOR DE KLAS Scenario 1: Leerlingen die het onderwijs verstoren; d.w.z. kleine ordeverstoringen Scenario 2: Corrigeren van leerlingen die weigeren te werken Scenario 3: Leerlingen die aanwijzingen niet opvolgen Scenario 4: De klas die weigert stil te zijn, op te letten, of mee te werken Scenario 5: Wisseling in leerling activiteiten en werkvormen Scenario 6: Strategieën voor het werken met probleemleerlingen