Sociale Vaardigheden / Conflicthantering

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Advertisements

Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Lotgenotencontact.
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Hoe moet je het vooral NIET doen?
Wat is het geven van feedback?
Feedback geven en ontvangen
Communicatief gedrag + / -
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Vraag enkel 1 minuutje van je tijd!!! Met muziek.
Infotheater Omgaan met agressie.
Strelingen van het Leven.
Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen;
De eerste presentatie voor Nederlands
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Superfietser Moeilijk punt 10. Uit onze brochure Het oprijden van het marktplein is gevaarlijk. Wij stoppen, moeten het tegenliggend verkeer voorrang.
Communicatie Communicatieproces Communicatievormen Communicatielijnen
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Syncope hulpverlening.
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Gespreksvaardigheden
Communicatie en dementie
Communicatie en relatie
Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
HS 4 Aandachtspunten bij een verkoopgesprek
Enkel 1 minuut van je tijd!!!
Weerstand kan je opvatten als feedback
Onze doelen en visie in beeld
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Groepsdynamica & Interactief communiceren
COMMUNICATIE Week 1 Docent:.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Oorzaken van pesten 1BaSwB Freya Claeys.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Communicatie & Relatie
Zin!Ja Hasselt 21 april  Informatie die de ontvanger aan de zender overdraagt in reactie op de communicatieactiviteit van de zender  Een.
CPV Conflicthantering en persoonlijke veiligheid.
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Agressie Intern en Extern
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Aktief Luisteren: Eerst proberen om te begrijpen, dan pas om begrepen te willen worden* LSD Gebruik LSD voor effectieve communicatie, om de ruis tussen.
Communicatie Opletten, meedoen en meedenken
Hand-Out.
Communicatie 5e les.
Op het werk, in de klas en prive.
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Connectief Connectief.
Op het werk, in de klas en prive.
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Praktijk Opleiders Cursus
AGRESSIE Les 3.
Communicatie.
Training communicatie
Hoofdstuk 1 Communicatie in de winkel
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Hoofdstuk 1 Hoe gedraag ik mij?
Communicatie 7e les.
Op het werk, in de klas en prive.
Les 6: non-verbale communicatie
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Sociale Vaardigheden / Conflicthantering FUIFBUDDIE OPLEIDING 2015 Sociale Vaardigheden / Conflicthantering

Communicatie: basisprincipe Boodschap RUIS Zender Ontvanger Feedback Onduidelijk spreken Te veel informatie Te weinig informatie Omgevingslawaai Te veel afleiding Niet luisteren

Basisprincipe: je kan niet niet communiceren Communicatie: vormen Basisprincipe: je kan niet niet communiceren

Communicatie: non-verbaal Wat is non-verbale communicatie Oogcontact Aanraken gezicht handen Stand voeten Schouders Manier van wandelen kledij mond Algemene houding Wenkbrauwen link

Communicatie: non- verbaal Persoonlijke grens Fight or Flight Paniekzone Rekzone Comfort

Communicatievormen vanuit de persoon SUB- Assertief Assertief Agressief Te veel rekening houden met anderen Rekening houden met anderen Geen rekening houden met anderen Geen oogcontact Oogcontact Constant oogcontact Neerslachtige houding Zelfzeker houding Uitdagende houding Zeer stil praten Normaal praten / af en toe stem verheffen Luider dan de andere praten Bijna geen beweging Vlotte normale beweging Brede plotse gebaren link

Agressie Frustratieagressie Instrumentele agressie We spreken van agressie wanneer iemand andermans grenzen overschrijdt, bewust schade berokkent of met woede probeert iets te bereiken. Frustratieagressie Heeft een trigger / oorzaak Vaak kortstondig, indien oorzaak weg, verdwijnt ook agressie Instrumentele agressie Persoon wil iets bereiken en zal hiervoor anderen intimideren Is gepland valt meestal op Indien gepast tijdig reageren valt dit te voorkomen Agressie onder invloed / Psychose Minder of niet voor rede vatbaar Geen duidelijke oorzaak Is moeilijk in te schatten

Beter voorkomen dan genezen: Feedback Regels van Feedback: 1. Beschrijf veranderbaar gedrag 2. Beschrijf concreet en specifiek gedrag dat je zelf gezien of gehoord hebt 3. Gebruik een IK- boodschap 4. Geef aan welk effect het gedrag op je heeft 5. Laat je gesprekspartner reageren link 6. Vraag om het gewenste gedrag 7. Verken samen oplossingen Let ook vooral op jouw eigen communicatie!

Situatie 1: Situatie 2: Situatie 3: Situatie 4: Persoon staat te plassen in een buxushaag van de buren. Je wil hem vragen om in het vervolg naar het toilet te gaan. Situatie 2: Persoon rookt een joint in de zaal, je wilt duidelijk maken dat dit niet kan. Situatie 3: Een persoon aan de ingang heeft geen enkel ID bij en je verteld hem/haar dat hij/zij de zaal niet binnen mag. Situatie 4: Persoon wil drankbonnen kopen met een briefje van € 200. Wegens de kans op valsmunterij kunnen jullie dit niet aanvaarden. De persoon komt geprikkeld over.