Sociale Vaardigheden / Conflicthantering FUIFBUDDIE OPLEIDING 2015 Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Communicatie: basisprincipe Boodschap RUIS Zender Ontvanger Feedback Onduidelijk spreken Te veel informatie Te weinig informatie Omgevingslawaai Te veel afleiding Niet luisteren
Basisprincipe: je kan niet niet communiceren Communicatie: vormen Basisprincipe: je kan niet niet communiceren
Communicatie: non-verbaal Wat is non-verbale communicatie Oogcontact Aanraken gezicht handen Stand voeten Schouders Manier van wandelen kledij mond Algemene houding Wenkbrauwen link
Communicatie: non- verbaal Persoonlijke grens Fight or Flight Paniekzone Rekzone Comfort
Communicatievormen vanuit de persoon SUB- Assertief Assertief Agressief Te veel rekening houden met anderen Rekening houden met anderen Geen rekening houden met anderen Geen oogcontact Oogcontact Constant oogcontact Neerslachtige houding Zelfzeker houding Uitdagende houding Zeer stil praten Normaal praten / af en toe stem verheffen Luider dan de andere praten Bijna geen beweging Vlotte normale beweging Brede plotse gebaren link
Agressie Frustratieagressie Instrumentele agressie We spreken van agressie wanneer iemand andermans grenzen overschrijdt, bewust schade berokkent of met woede probeert iets te bereiken. Frustratieagressie Heeft een trigger / oorzaak Vaak kortstondig, indien oorzaak weg, verdwijnt ook agressie Instrumentele agressie Persoon wil iets bereiken en zal hiervoor anderen intimideren Is gepland valt meestal op Indien gepast tijdig reageren valt dit te voorkomen Agressie onder invloed / Psychose Minder of niet voor rede vatbaar Geen duidelijke oorzaak Is moeilijk in te schatten
Beter voorkomen dan genezen: Feedback Regels van Feedback: 1. Beschrijf veranderbaar gedrag 2. Beschrijf concreet en specifiek gedrag dat je zelf gezien of gehoord hebt 3. Gebruik een IK- boodschap 4. Geef aan welk effect het gedrag op je heeft 5. Laat je gesprekspartner reageren link 6. Vraag om het gewenste gedrag 7. Verken samen oplossingen Let ook vooral op jouw eigen communicatie!
Situatie 1: Situatie 2: Situatie 3: Situatie 4: Persoon staat te plassen in een buxushaag van de buren. Je wil hem vragen om in het vervolg naar het toilet te gaan. Situatie 2: Persoon rookt een joint in de zaal, je wilt duidelijk maken dat dit niet kan. Situatie 3: Een persoon aan de ingang heeft geen enkel ID bij en je verteld hem/haar dat hij/zij de zaal niet binnen mag. Situatie 4: Persoon wil drankbonnen kopen met een briefje van € 200. Wegens de kans op valsmunterij kunnen jullie dit niet aanvaarden. De persoon komt geprikkeld over.