Content en lay-out in e-leren versus f2f leren Guy Leys Gerd Anthonis Denise Bossyns
Uitgangspunt E-leren Leraar = begeleider Opmaak + presentatie leermateriaal Aantrekkelijk en uitdagend materiaal Automatische feedback en elektronische fora F2f leren Leraar = docent Verbale en niet-verbale expressie Aansturing via dialoog Directe feedback
Aandachtspunten bij ontwikkelen e-materiaal Motivatie om te beginnen en om te blijven leren in het algemeen; Opmaak gericht op elektronische leeromgeving (scherm, ‘emotie’, humor,...); Afwisseling in de gebruikte werkvormen; Voldoende en duidelijke informatie; Actualiteit; Integriteit (bijvoorbeeld hyperlinks); Iteratie en reflectie; Differentiatie (uitdiepingitems);
Aandachtspunten bij ontwikkelen e-materiaal Navigatie tussen de verschillende leerobjecten; Inschatting studiebelasting voor studenten; Inschatting werkbelasting voor leerkrachten (feedback op opdrachten); Aanpasbaarheid; Ontspanning? Doelpubliek en ICT-vaardigheden Standaarden Kostprijs gebruikte tools Begeleidingsmogelijkheden en -afspraken als er onduidelijkheid is ivm leerstof
Motiveren cursist E-leren Doelstellingen om verwachtingen te scheppen – Verwoording? – Filmpje met eindresultaat Structuur – Altijd dezelfde indeling wekt vertrouwen – Met duidelijk overzicht kan cursist zelf volgorde bepalen – Links in tekst: uitbreidingen voor vlugge, gemotiveerde cursist met tijd kan ze allemaal volgen f2f Direct, mondeling – Peptalk – Aanmoedigingen – Complimentjes – Soms mail en tel mogelijk
Motiveren cursist E-leren Vorm – Voorbeelden ludiek houden – Humoristische toets in test – Gevarieerde feedback – Extra optionele opgave voor geïnteresseerde Multimedia – Afwisseling van tekst, film geluid, testen, evaluaties, … Stimuleren contacten – Fora: Cursisten helpen en stimuleren elkaar f2f Direct, mondeling – Peptalk – Aanmoedigingen – Complimentjes – Soms mail en tel mogelijk
Emoties anticiperen E-leren Welke emoties zijn er mogelijk? – Kwaadheid, frustratie omdat iets niet lukt, niet gevonden wordt, niet begrepen wordt Kunnen we ze voorkomen, anticiperen door vorm en structuur? – Voldoende tussenstappen voorzien zodat ook de zwakkere mee is F2f Verbale en niet-verbale signalen kunnen opgevangen worden – Niet begrepen? herhalen Onmiddellijk ingrijpen is mogelijk – Uit de hand gelopen discussie – Een verkeerde denkpiste
Emoties anticiperen E-leren Structuur – Voldoende tussenstappen voorzien zodat ook de zwakkere mee is – Een ‘geleid’ voorbeeld maken zodat mogelijke ‘fouten’ getoond worden – Tussentijdse zelfevaluerende toetsen, zodat cursist gevoel krijgt mee te zijn – Werkdruk niet te hoog leggen F2f Voorbeeld door cursist aan bord, of individueel uitgewerkt wordt klassikaal verbeterd
Emoties anticiperen E-leren Vorm – Irritatie of vermoeidheid door slecht leesbare tekst vermijden: voldoend groot lettertype, duidelijke titels, eenvormige opmaak – Navigatie en opties steeds op dezelfde manier – Kleur van links consequent gebruiken – Kleurcontrast zo optimaal mogelijk kiezen F2f Opmaak cursusmateriaal is pagina per pagina