Content en lay-out in e-leren versus f2f leren Guy Leys Gerd Anthonis Denise Bossyns.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Waarom Edu-gaming? Presentatie over Edu-gaming door MAD multimedia.
Advertisements

Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Tips voor een goede PowerPointpresentatie
Handboek verzenden van Nieuwsbrief Caribbean.nl 12 september 2012 •Ga naar CMS •Kies Nieuwsbrief Caribbean.nl.
Powerpointtraining Hunkemoller
Analyse klantgerichte websites
Communicatie & Presentatie
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les Navigatie I-C1#, datum.
POWERP INT Basisregels voor slide-opbouw.
Feedback • Wat – Feedback betekent "terugkoppelen" en is onlosmakelijk verbonden aan leerprocessen: het is bedoeld om cursisten inzicht in hun eigen leerproces.
Elektronisch werkboek & gebruik internet Mening studenten Beeld elektronische cursussen Stellingen en overwegingen Vragen en discussiepunten Vraag: In.
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Presenteren met PowerPoint
Expertisebijeenkomst Leren Leren voor speciale leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte donderdag 3 april 2014.
Portfolio presentatie
Feedback Wat Soorten Door wie
Wie is aan zet ? - 1 jaar BYOD op het Liemers. Stand van zaken: – Devices mógen: iedereen weet dat – Regels hanteren ? – Neemt het aantal devices toe.
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
HTML Les 1: Introductie HTML
PowerPointslides maken
Lineair curriculum concentrisch.
Portfolio
Effectieve instructie
Wat moet je wel en wat moet je niet doen?!?
PRESENTATIETECHNIEKEN
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
Schriftelijk (zelfstudie)materiaal EEN LEEREENHEID Enkele criteria nader bekeken (Borremans & Viaene)
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Tijdsbesteding: Onder tijdsbesteding verstaan we hoe de student tijd besteedt aan studieactiviteiten. De volgende aspecten kunnen worden onderscheiden:
Uitgangspunt E-leren Leraar = begeleider Opmaak + presentatie leermateriaal Aantrekkelijk en uitdagend materiaal Automatische feedback en elektronische.
De inleiding van de les Functie? Aanpak?.
Verrijkte Content Helicon Studiedag 2013, Velp John Hanswijk.
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Van diagnose tot impactevaluatie ‘(Af)studeren met een functiebeperking in het hoger onderwijs’
Website Usability Anouk Wassenbergh & Dimfy Lambriex V4.
HELPWIJZER Have a break, Have a LightBite Have a break, have a LightBite Dit project kwam tot stand.
Guy Leys Gerd Anthonis Denise Bossyns. Uitgangspunt E-leren F2f leren Leraar = begeleider Opmaak + presentatie leermateriaal Aantrekkelijk en uitdagend.
Gerd Anthonis Denise Bossyns Guy Leys Toll-cursus voorjaar 2010.
Evaluatie Leerlijnen.
Feedback Wat Soorten Door wie
Feedback Wat Soorten Door wie
Tip 7: wissel je werkvormen af
Workshop evalueren Dcp
Onze doelen en visie in beeld
Gerd Anthonis Denise Bossyns Guy Leys Toll-cursus voorjaar 2010.
Gerd Anthonis Denise Bossyns Guy Leys Toll-cursus voorjaar 2010.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Inspiratie Blended Learning 24 juni Interactief? Teach what you preach…
Wiskunde op het Cygnus OPEN HUIS.
Vaco’s
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Socrative 1 Wat is Socrative? 2 Ervaren van de tool als student 3 Maken van een quiz: stappenplan 4 Bruikbaarheid 5 Reflectie bij assessment 6 Kader UDL.
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
Informatie over buurtbemiddeling en psychisch kwetsbare mensen BB-JdK 2015.
Content en lay-out in e-leren versus f2f leren
Content en lay-out in e-leren versus f2f leren
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Motiveren: de ins en outs!
Bedrijvigheid in de lessen economie!
Bram De Bie Initiatie Webquests.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Kennisclip Web toepassingen
Blended learning Italiaans
Om de PowerPoint te starten:
Gedragsproblemen en stoornissen
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Content en lay-out in e-leren versus f2f leren Guy Leys Gerd Anthonis Denise Bossyns

Uitgangspunt E-leren Leraar = begeleider Opmaak + presentatie leermateriaal Aantrekkelijk en uitdagend materiaal Automatische feedback en elektronische fora F2f leren Leraar = docent Verbale en niet-verbale expressie Aansturing via dialoog Directe feedback

Aandachtspunten bij ontwikkelen e-materiaal Motivatie om te beginnen en om te blijven leren in het algemeen; Opmaak gericht op elektronische leeromgeving (scherm, ‘emotie’, humor,...); Afwisseling in de gebruikte werkvormen; Voldoende en duidelijke informatie; Actualiteit; Integriteit (bijvoorbeeld hyperlinks); Iteratie en reflectie; Differentiatie (uitdiepingitems);

Aandachtspunten bij ontwikkelen e-materiaal Navigatie tussen de verschillende leerobjecten; Inschatting studiebelasting voor studenten; Inschatting werkbelasting voor leerkrachten (feedback op opdrachten); Aanpasbaarheid; Ontspanning? Doelpubliek en ICT-vaardigheden Standaarden Kostprijs gebruikte tools Begeleidingsmogelijkheden en -afspraken als er onduidelijkheid is ivm leerstof

Motiveren cursist E-leren Doelstellingen om verwachtingen te scheppen – Verwoording? – Filmpje met eindresultaat Structuur – Altijd dezelfde indeling wekt vertrouwen – Met duidelijk overzicht kan cursist zelf volgorde bepalen – Links in tekst: uitbreidingen voor vlugge, gemotiveerde cursist met tijd kan ze allemaal volgen f2f Direct, mondeling – Peptalk – Aanmoedigingen – Complimentjes – Soms mail en tel mogelijk

Motiveren cursist E-leren Vorm – Voorbeelden ludiek houden – Humoristische toets in test – Gevarieerde feedback – Extra optionele opgave voor geïnteresseerde Multimedia – Afwisseling van tekst, film geluid, testen, evaluaties, … Stimuleren contacten – Fora: Cursisten helpen en stimuleren elkaar f2f Direct, mondeling – Peptalk – Aanmoedigingen – Complimentjes – Soms mail en tel mogelijk

Emoties anticiperen E-leren Welke emoties zijn er mogelijk? – Kwaadheid, frustratie omdat iets niet lukt, niet gevonden wordt, niet begrepen wordt Kunnen we ze voorkomen, anticiperen door vorm en structuur? – Voldoende tussenstappen voorzien zodat ook de zwakkere mee is F2f Verbale en niet-verbale signalen kunnen opgevangen worden – Niet begrepen?  herhalen Onmiddellijk ingrijpen is mogelijk – Uit de hand gelopen discussie – Een verkeerde denkpiste

Emoties anticiperen E-leren Structuur – Voldoende tussenstappen voorzien zodat ook de zwakkere mee is – Een ‘geleid’ voorbeeld maken zodat mogelijke ‘fouten’ getoond worden – Tussentijdse zelfevaluerende toetsen, zodat cursist gevoel krijgt mee te zijn – Werkdruk niet te hoog leggen F2f Voorbeeld door cursist aan bord, of individueel uitgewerkt wordt klassikaal verbeterd

Emoties anticiperen E-leren Vorm – Irritatie of vermoeidheid door slecht leesbare tekst vermijden: voldoend groot lettertype, duidelijke titels, eenvormige opmaak – Navigatie en opties steeds op dezelfde manier – Kleur van links consequent gebruiken – Kleurcontrast zo optimaal mogelijk kiezen F2f Opmaak cursusmateriaal is pagina per pagina