Vragen subsets OM3. Vragen subsets (1) Benchmarking:  Kan benchmarking leiden tot copy-paste strategieën (waar blijft innovativiteit)?  Om te komen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wet meldcode van kracht!
Advertisements

Het gebruik van rijke casussen uit de praktijk van management
Echte monitoring in Zwolle
Door goede gesprekken groeien
Jeanine Spierings & Luca Lopes de Leao Laguna HvA Onderwijsconferentie
De hoeden van Edward de Bono
Van, voor én door het onderwijs.
Talent Speciaal Werken met ePortfolio in het Speciaal Onderwijs Nationaal ePortfolio Congres 2011 – Den Bosch.
Registratie. Waarom? Registratie Registratie kan: - input voor besluitvorming zijn - basis voor coaching zijn.
De kracht van Pylades B.V. Pylades is een integrale ICT dienstverlener op het gebied van Dynamics AX, CRM, SharePoint, Business Intelligence en software.
Melden verzuim en voortijdig schoolverlaten. Waarom onderzoek Lissabondoelstelling terugdringen aantal jongeren zonder startkwalificatie Verkennend onderzoek.
Titel presentatie Vragen subsets OM1 Gemeente Amsterdam 1 januari 2003.
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
De HR-Businesspartner als servant-leader
“Trends en ontwikkelingen in de beveiligingsbranche”
Monitoring en Benchmarking Maarten Zemann & Arie Uyttenbroek 1 april 2009.
BPR van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
Toegepaste scenario, wat te doen TAIDA Tracking Analysing Imaging Deciding Acting De controle handelingen voor het schrijven van een goed scenario.
Wat is kwaliteit Vele definities: 1.Opgedane ervaring minus verwachting van de afnemer 2.Fitness for use Ideaal: ACE, above customer expectation.
Strategische doelen van het hbo en de arbeidsmarkt Kees Zandvliet SEOR Erasmus School of Economics Presentatie voor de themabijeenkomst ‘Nieuw licht op.
Evaluatie Barim coaching Wat heeft het opgeleverd? & Hoe nu verder?
MVO en analyse van dilemma’s
Ir.drs. A. van der Star MSHE UMC Groningen
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
‘Het talent bestaat niet. Het talent is de behoefte hebben iets te doen.’ ……. Wij als volwassenen willen graag dat kinderen zich goed ontwikkelen. Dan.
‘Het talent bestaat niet.
Implementatie Normblad 8002
© de vries business consultancy, 2008
Kwaliteit in examens, borgen en stimuleren. Kwaliteitsborging EVC-procedures EVC in het MBO 22 mei 2007 Henk van Leeuwen Manager externe betrekkingen KCE.
Hoofdstuk 4 – Gegevens analyseren
Benchmarking met landelijke gegevens
Branche in Zicht Kantoorpresentatie Juli september Inhoud  Wat is Branche in Zicht (BiZ)?  Wat levert BiZ ons kantoor op?  Wat levert.
Branche in Zicht (BiZ) Kantoorpresentatie Maart
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
Welkom Informatieavond subsidies.
Een theoretische verkenning
INSPIRATIE. De X-Factor van de docent De workshop speelt zich af rondom de volgende rubrieken: Onderwijs Gezag Contact bedrijfsleven Betrokkenheid Maatschappelijke.
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Verkenning Strategische personeelsplanning voor [uw organisatie]
Veranderprofiel-scan
Vragen subsets OM3. Vragen subsets (1)  Hoe bepaal je wat de ‘best practice’ is van processen of gebieden die je wilt benchmarken? –Er zijn een aantal.
Vragen subsets OM2. Vragen subsets (1)  Hoe verhoudt de opmerking van BSN over niet te snel starten met een ALP-voorstel zich tot de opmerking van de.
Titel presentatie Vragen subsets OM2 Gemeente Amsterdam 1 januari 2003.
Vrije gedachten bij vmbo-mbo-Ad Hans Daale Leido.
Parametric release Wat is dat?.
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Monitor aansluiting onderwijs en jeugdhulp Bas Wijnen (NJi) Tweedaagse passend onderwijs oktober 2015.
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
1 IT Service Management Theorie (2). 2 “Op zoek naar balans tussen dienst en klant” Bron: artikel uit IT Service Magazine van Robert den Broeder en Aad.
Ideeën voor doorontwikkeling Hervormingsagenda Rijksdienst November 2013 DG OBR.
‘The Young Vibes’ We love challenges…just try it!.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
Ontwikkelen van vakmanschap in veranderende tijden. HR netwerkbijeenkomst Tineke de Visser In voor zorg!Merel van der Ham 13 april 2016Aafje Academie.
Werkt voor u De woningcorporatie standaard voor functieopbouw, functiewaardering, mobiliteit en ontwikkeling. Doet u mee? Resultaatgebieden binnen woningcorporaties.
Toetsing: het hart van onderwijs! 16 april 2013 Karen Heij.
Welkom! Workshop AIT en samenwerking opleidingen voor toekomstige professionals Gontien Wetselaar Marjan Hoogland Margaret van Ruitenbeek.
Meer rendement uit audits! Manon Diepenmaat 28 maart 2013.
9/17/2016 Werksessie 3 Hoe meet je resultaten? Twee meter geluk Hoe meet je effecten? Martijn Bool / Hanneke Mateman Regiobijeenkomsten MOgroep najaar.
Procesverbetering in de Zorg
Profielproduct Naam auteur(s) Erwin Udo MSc. Vakgebied
Netwerk /11/14 LNW6 Het managen van verandering
Process Mining.
Van beleid tot regelgeving
Reflector Big Five Personality
Plaatjes uit ‘Hoe krijg je ze mee?’
Beleid en regelgeving Les 1.
Borgen in het VUCA tijdperk
Transcript van de presentatie:

Vragen subsets OM3

Vragen subsets (1) Benchmarking:  Kan benchmarking leiden tot copy-paste strategieën (waar blijft innovativiteit)?  Om te komen tot een goede en betrouwbare benchmark is outsourcing vereist –Een benchmark kan erg nuttig zijn om uw organisatie te vergelijken met andere organisaties. Het levert kengetallen op, op basis waarvan (na interpretatie) gerichte sturing mogelijk is. –Sommige zaken lenen zich beter voor benchmarks dan andere. Bijv. cateringkosten per medewerker t.o.v. benodigd aantal administratieve krachten (waar copy-past niet uitmaakt). –Er bestaat echter grote (wetenschappelijk) twijfel over kwantitatieve benchmarks (kwalitatieve benchmarks worden in het algemeen positief gewaardeerd maar vragen een goed onderzoeker). Situationele factoren worden immers niet ondervangen wat vraagt om subjectieve interpretatie van gegevens. Betrouwbaarheid en met name validiteit van gegevens zijn snel in het geding. Zie het dus vooral als zinvol hulpmiddel, maar verbind er geen absolute waarden aan. –Mits objectief/kwantitatief kan het ook intern (wel competenties nodig)

Vragen subsets (2)  Waarom willen bedrijven zo graag reorganiseren als 50-70% van de veranderingen faalt? –30-50% lukt (veelal de gedachte: het lukt ons wel) –Er is een issue wat aanleiding vormt (niets doen is zeker falen).  Wat gebeurt er met organisaties na het falen van een verandertraject? –Issues is niet opgelost en geeft haar effect –Veelal verstarren organisaties waarna een nieuw (moeizaam) traject moet volgen.  Moet je bij de analyse van veld- en literatuuronderzoek het instrument aangeven wat je gaat gebruiken of de criteria om te komen tot keuze van het instrument? – Liefst beide (liever criteria dan instrumenten /minimaal criteria)  Hoe zorg je dat schriftelijke borging van processen resulteert in het daadwerkelijk naleven ervan door medewerkers? –Zie OM3 (draagvlak en betrokkenheid: zelf invullen/meewerken)  In hoeverre kun je veranderingen borgen in een kwaliteitssysteem? –Zie OM3: sturing en stuurgedrag.

Stellingen OM  geen