Een kwetterende pionier in Limburg

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gevalideerde Informatie over Opvoeden, Opgroeien en Gezondheid voor ouders en opvoeders.
Advertisements

TWITTEREN = KWETTEREN DOOR EDITH HELWEGEN & HEIDY AMORY.
Netwerk overgewicht Groningen 12 juli 2012 Hannie Poletiek
Triage in de JGZ Efficiënt en Effectief. 17 januari 2014
Wat is het  Korte berichtjes publiceren (140 tekens).  Combinatie webloggen + instant messaging =microblogging  Opgericht (oktober 2006) door Obvious.
Analyse klantgerichte websites
Communicatie Actieplan Jeugd Werkgelegenheid
Betrouwbare Informatie over Opvoeden, Opgroeien en Gezondheid voor Ouders en Opvoeders Stichting Opvoeden.nl Juni 2014.
Welkom bij de workshop social media. Wie is de ? Marketing, communicatie, pr on- en offline. •Strategie en advies. •Uitvoeren middelen, persberichten.
Sociale wijkmedia 19 en 28 maart 2013 wijkteams Nieuw Lokaal Akkoord Gilbert Sewnandan.
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
21 januari 2013 door: Henk-Jan Workshop Social Media.
Hulp in de aanpak bij CyberPesten.
Active ageing en social media Evert jan de Voogt.
Social media voor (ouderen)organisaties Scholingsochtend SBOG ‘Kennismaken met social media’ Maandag 5 maart 2012.
Social Media (Wat is dat & Wat kan de kerk daar mee?)
Communicatie in de Aanval op Schooluitval
DE LAURENTIUS PRAKTIJKSCHOOL IN DELFT
ZUID-HOLLAND NOORD. Pilot Integrale ondersteuningstoewijzing Zuid-Holland Noord (Holland Rijnland) KETENAANPAKJEUGDKETENAANPAKJEUGD.
“UW MERKNAAM DOOR ANDERE OGEN"
Twitter als sociaal medium. Welkom! Ik ben… Twitteren maar!
De gekte voorbij Clientgestuurd de markt op Workshop Opdrachten verwerven in pyjama? Scip-Conferentie
Facebook Zie de kansen!.
Social media in de Zorg Evert Jan de Voogt.
Beweeg je buurt 2: een vervolgstudie gericht op het beweeggedrag van kinderen Jolanda Habraken Tranzo, Tilburg University.
Gezond opgroeien in de 21 e eeuw. Passie van het Lonfonds  Longziekten de wereld uit  Gezonde longen gezond houden  Er zijn voor de longpatiënten van.
Hoe wordt de ranking bepaald?. 3 factoren die de Google Ranking bepalen 1. Pagerank 3 hoofdfactoren die de Ranking bepalen 2. Duur op website + social.
Social media versterkt eigen kracht ouders! Astrid van Lieshout.
-140 tekens berichten sturen -Je deelt deze berichten met je volgers -Deze berichten heten een ‘Tweet’ -Volgers zijn twitteraars die zich hebben aangemeld.
1 realtime and social: blogs & tweets, FB & G+ Jeroen Bosman VOGIN, 17 november 2011 Wageningen.
Een stageplaats met Social media
Start met twitteren een handleiding voor beginners Huib Koeleman, augustus 2010.
Handreiking samenwerking huisarts en JGZ
Welkom bij de workshop social media. Wie is de ? Marketing, communicatie, pr on- en offline. Strategie en advies. Uitvoeren middelen, persberichten schrijven,
Communitybijeenkomst 21 april 2009 Kies Kleur in Groen.
Actieplan ‘Veilig Werken in de Zorg’.
Minor Digital Marketing Niels Knoop & Marijn van Reeuwijk
Twitter wat is het? wat kun je er mee doen? clubmiddag 18 november © R.P.Vloeimans, Amstelveen, Netherlands.
I like UNICEF Eefje Arts. Cijfers Facebook Wereldwijd: 1,23 miljard maandelijks actief Nederland: 9 miljoen accounts UNICEF Nederland ruim fans.
Social Media Fleur van Scharenburg 1. Opzet voor vanavond Snelcursus Social Media Social Media gebruiken 2.
Zeggenschap voor zorgvragers
Bovenkamer on tour Presentatie BOJOG september 2014.
Introductie JOGG (Loek Leenen)
Kennismanagement & Sociale media
De juiste student op de juiste plaats. Highlights presentatie werving & selectie We zijn begonnen met (de voorbereidingen voor) het nieuwe voorlichtingsplan.
Meer interactie tussen de OCMW’s en de POD MI Social media Provinciale Ontmoetingsdagen Lente 2015.
TWITTER door Jasper Van Biesen. Twitter? Sociaal netwerk, to twitter = kwetteren 140 tekens, ‘microblog’ Iedereen kan je tweets lezen, tenzij je een.
Social Media 1 maart 2011 Vissen in je netwerkvijver.
WAI-NOT Internet voor mensen met een mentale beperking
De PR van Inner Wheel Stilzwijgend of met tromgeroffel?
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Sessie 4: Opdrachten krijgen met 1. Wat gaan we doen? #lift Aan de slag met Twitter Oefening Geavanceeerd gebruik Twitter succesvol toepassen Toelichting.
Gastvrije Social Media Communiceren met uw omgeving. twitter.com/nbovtweets facebook.com/nbovbakkerij youtube.com/nbovbakkerij.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
Zakelijk twitter inzetten Zakelijk Twitter inzetten.
Sociale Media als hulpmiddel voor communicatie binnen en buiten de Reuzenfederatie.
‘De interne aanpak’ Karlien Zomer
Team Communicatie 6 enthousiaste vrijwilligers Eind 2012 gestart Persvoorlichting, sociale media, evenementen, Kampong TV, interne communicatie, evenementen.
Training voor beginners. Agenda Waarvoor Twitter gebruiken? Het Twitter account Waarover Twitteren? Wie te volgen? Twitter termen De Twitter conversatie.
De PR van Inner Wheel Stilzwijgend of met tromgeroffel?
Ara & Social Media.... Debriefing Probleemstelling 1.Hoe zou social media effectief ingezet kunnen worden voor ARA als merk? 2.Welke netwerken zijn voor.
Cliënt en mediawijsheid Les 7 digitalisering in de zorg.
Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
Handreiking afkoppelen
Social media plan Gemaakt door : Dorien van der Gugten Klas: B-MMC4-1a
Opdracht communicatie week 3
DIRECT • RELEVANT • RESULTAAT
Communicatie CAR Tonté Chow – Dienst Communicatie Voorstelling:
Gezond Rondkomen bij de JGZ Utrecht
Transcript van de presentatie:

Een kwetterende pionier in Limburg Ben ik voor iedereen goed te verstaan? Mijn naam is dus Wendy Schoofs, ik ben werkzaam als arts 4-19 bij GGD Limburg-Noord Na het algemene verhaal van Laurens ga ik nu vanuit de praktijk iets vertellen over Twitter Wendy Schoofs-Smulders, Jeugdarts KNMG GGD Limburg-Noord

Pilot Twitter in de JGZ Doel, risico’s en opzet van de pilot Resultaten tot nu Hoe verder De praktijk Tips Een paar maanden geleden ben ik vanuit de GGD begonnen met een pilot Twitter in de JGZ. Ik zal jullie achtereenvolgens vertellen over het doel, de risico’s en de opzet van de pilot. Ik bespreek de resultaten van de pilot en wat ik verder nog zou willen Vervolgens maken we een uitstapje naar de praktijk En ik wil eindigen met een aantal tips voor de mensen dia na deze avond enthousiast aan de gang gaan 2

Bekendheid JGZ vergroten Doel van de pilot Bekendheid JGZ vergroten Zenden van informatie en kennis, gebruikmakend van: CJG’s in regio Preventieadviseurs Gezonde en Veilige School Landelijke bronnen etc Toegankelijkheid JGZ vergroten Communicatiemiddel met individuele ouder/jongere via openbare tweets of DM* Zenden van informatie en kennis; is nodig om aandacht te krijgen voor het twitteraccount van de JGZ. Hiervoor gebruikmakend van interne (JGZ-)folders, nieuwsbrieven van GGD-LN (o.a. De Gezonde en Veilige School), landelijke nieuwsbrieven (o.a. Nieuwsbrief Jeugd (van NJi), JGZ Nieuwsbrief (van Captise)), informatie CJG, etc. Communicatie met de doelgroep; er kunnen vragen gesteld worden via (openbare) tweets en via Direct Messages (DM). DM zijn alleen zichtbaar voor de zender en ontvanger. DM is alleen mogelijk als de vragensteller gevolgd wil worden door het twitteraccount van de JGZ. Op beiden kan gereageerd worden. Afhankelijk van de (hulp-) vraag kan zo nodig overgeschakeld worden naar e-mail of doorverwezen naar (telefonisch) spreekuur. *DM: Direct Message; privébericht 3

Risico’s van twitterende JGZ Tweets zijn openbaar RT* niet verwijderbaar Vragen zijn anoniem Shoppende cliënten Twitter gaat over de grens Risico’s: Tweets zijn openbaar, iedereen kan ze lezen. Ongewenste tweets (zowel ontvangen als gezonden) kunnen wel verwijderd worden, maar kunnen in de tussentijd al gelezen, geretweet en dus verder verspreid zijn. Vragen aan de twitterende JGZ komen anoniem binnen, en dus zonder voorgeschiedenis of omgevingsgegevens. Er zal daarom redelijk gericht moeten worden uitgevraagd, of alsnog overgeschakeld naar andere media zoals email wanneer de vraag casuïstiek betreft. Vragen aan de twitterende JGZ en de daaropvolgende antwoorden, kunnen afwijken van de adviezen die een niet-twitterende collega heeft gegeven. De Vragen aan de twitterende JGZ kunnen van buiten de regio komen. Deze zullen waar mogelijk wel beantwoord moeten worden, of waar het specifieke casuïstiek betreft worden doorgeleid naar de betreffende GGD-regio (indien mogelijk). Bij zenden en antwoorden zullen deze risico’s in acht moeten worden genomen. *RT=Retweet;, tweet die de moeite waard is om deze door te sturen naar de timelines van je volgers 4

Twitteraccount aangemaakt Gaan volgen Gevolgd worden Tweeten! Weblog Opzet van de pilot Gewoon beginnen! Twitteraccount aangemaakt Gaan volgen Gevolgd worden Tweeten! Weblog Nadat mijn voorstel door het MT was goedgekeurd, ben ik begonnen. Ik heb een twitteraccount aangemaakt. Voor de gebruikersnaam heb ik wel overleg gehad met de afdeling communicatie om af te stemmen op eventuele andere twitteraccounts en namen binnen de Veiligheidsregio waartoe de GGD behoort. Vervolgens ben ik mensen en instanties gaan volgen die ik interessant vond vanuit de blik van de JGZ. Ooit is onderzocht dat als je 40 mensen volgt, je daarvan door 10 wordt teruggevolgd. Dan moet je dus ook kenbaar maken dat er wat gebeurt. Ongeveer eens per week zend ik een JGZ-gerelateerd bericht de wijde wereld in. Dat betreft wel JGZ in de brede zin, bij onze GGD betreft dat dan JGZ klassiek, Gezondheidsbevordering, WKO en de CJG’s. Daarnaast ben ik een weblog begonnen op de website van de GGD, met de bedoeling op die manier ook berichten langer dan 140 tekens een plaats te kunnen geven. Een bijeffect zou dan zijn dat mensen vanuit de website op twitter tercht zouden komen en andersom. 5

Gestart medio december met twitteraccount en weblog Resultaten tot nu Gestart medio december met twitteraccount en weblog Inmiddels >170 volgers Wel geretweet, nog geen DM Echter: Volgers zijn grotendeels niet de doelgroep Technische problemen weblog Communicatie verloopt moeizaam 6

Aanpassing website GGDLN Publiciteit Nodig: Aanpassing website GGDLN Publiciteit Intern via intranet en personeelsblad  Extern Mond-op-mond  Huis-aan-huisbladen  Scholen  Dus: nog niet duidelijk wat het oplevert voor de doelgroep! 7

Communicatie op scholen Wat willen jongeren van ons? Hoe verder Communicatie op scholen Wat willen jongeren van ons? Wat willen ouders van ons? Andere mogelijkheden van SoMe: Pilot RIVM Hoofdluis via Twitter en Facebook Chatspreekuren met jongeren Inzet SMS of tweets bij vaccinaties (HPV) Wat ik daarnaast nog graag zou willen is op een aantal scholen gaan praten over eventuele meerwaarde van Twitter. Dat heb ik op een aatal van mijn scholen al kort gedaan. Dan blijkt dat ook leerkrachten en intern begeleiders niet erg bekend zijn met twitter. Er zijn wel een aantal scholen uit de regio op twitter te vinden, maar het is mondjesmaat. Daarnaast zou ik wel eens een keer met een groep jongerren en groep ouders aan tafel gaan om hen te vragen wat ze willen. Dit kan behalve bij de inzet van twitter en andere social media natuurlijk ook voor de ander producten die je als JGZ aanbiedt. Dus daar zullen we mogelijk sowieso mee aan de slag gaan. Dat sluit dan helemaal aan bij zorg 2.0 waarbij de client centraal staat. Ook zijn er nog wat ideetjes wat we nog meer kunnen met social media in de JGZ 8

De praktijk; vooraf Twitteren of tweeten Retweeten (RT) DM Hashtag (#) Follow en Unfollow Mention (@) Timeline Twitter heeft net als vele andere social media aparte woorden voor functies van hun product. Hier een overzicht van die woorden en ik zal uitleggen wat ze precies betekenen: Twitteren of tweeten is eigenlijk het plaatsen van een bericht op Twitter. Daarvoor heb je 140 tekens, het zijn dus relatief korte berichten. Retweeten is wanneer je een bericht van iemand anders ziet die je volgt en je wilt dit bericht met je volgers delen, dan retweet je dit bericht. Zo krijg jij niet alleen, maar ook al je volgers dat bericht te lezen. Eventueel kun je RT voor het bericht zetten. DM wordt ook wel een direct message genoemd. Dit is eigenlijk een privé-bericht sturen naar iemand, zonder dat andere mensen dit bericht ook kunnen lezen. U kunt zo met elkaar praten, zonder dat anderen mensen dit kunnen volgen. Een hashtag is vaak een woord met een # ervoor. Hashtags zijn een soort labeltjes die je aan je tweet (twitterbericht) kunt hangen om aan te geven dat het over een bepaald onderwerp gaat. Als je op een hashtag klikt zie je alle berichten van gebruikers die ook de hashtag gebruiken in een bericht. Follow en Unfollow zijn engels termen voor het volgen en ontvolgen. Wanneer je geïnteresseerd bent in iemands tweets, dan kun je deze volgen. Dit wordt ook wel Follow of volgen genoemd. Maar als je niet meer geïnteresseerd bent in iemands tweets, dan kun je deze unfollowen of ontvolgen. Als je dat doet zie je haar/zijn berichten niet meer in je overzicht. Mention is eigenlijk een reactie op een tweet. Wanneer je een tweet ziet die je leuk of interessant vindt, kun je daar op reageren. Wil je een twitter bericht aan iemand sturen, dan zet je een apenstaart voor de naam van die persoon. Timeline is het overzicht van de berichten die verzonden zijn door de mensen die je volgt. Gelukkig is er tegenwoordig een compleet nederlandse versie van twitter beschikbaar, maar het principe blijft hetzelfde. 9

De praktijk Dan nu het echte werk. 10

Tips Om te lezen Om te volgen Handreiking ‘Social Media en de JGZ, Een wereld vol kansen”, NCJ JA! Nummer 23 (najaar 2011); Thema: Communicatie, Sociale Media, Samenwerken Om te volgen @ggdlnjeugd @jongflorence @deschoolarts @jeugdgezondheid Voor de mensen waarvoor het vanavond wat te snel ging is een en ander nog wel na te lezen, bijvoorbeeld in de handreiking van het NCJ die op hun site ook te downloaden is, met daarin een algemeen verhaal en een aantal voorbeelden in de praktijk en de JA! Van afgelopen najaar dat oa Social Media als thema had. Mocht je morgen aan de slag gaan dan alvast wat ideetjes om te gaan volgen. @jong Florence: 0-4 van Den Haag, zijn met meerdere mensen op het account actief en zenden leuke weetjes. @de schoolarts is een jeugdarts uit midden Nederland, zijn krijgen ook al DM binnen. Dus een keertje contact om te kijken hoe zij het hebben aangepakt zou voor ons misschien goed zijn @jeugdgezondheid is vanuit Captise en zo zijn er nog vele meer. Je kunt dus ook interessante mensen vinden door te zoeken op een #onderwerp 11

Vergeet echter de ‘gewone’contacten niet… Bron: ComedyliveBNN; De invloed van Social Media Social Media zal wel een plek gaan krijgen in ons werk, maar we moeten de gewone face-to-face contacten daarmee niet vergeten. Wat er gebeurt als we alleen social media gebruiken, zie je in het volgende filmpje (als het werkt) 12

Bedankt voor de aandacht! www.twitter.com/ggdlnjeugd of @ggdlnjeugd 13