Symptomen faalangst Fysieke klachten: Hartkloppingen Hoofdpijn

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
voor Leonardo Colleges
Advertisements

Feedback – Hoe kan het beter?
Dyslexie de baas! Ouderavond 1
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Wil jij ‘je ongekende vermogens’ leren kennen?
Bewustwording van je eigen communicatie oplossingsgericht kijken en communiceren Remco Troost Docent economie, mentor 3Mavo, (intern) trainer op.
KMPO enquête
Uitslag School Tevredenheid Onderzoek Ouders 2014
Time management in het onderwijs
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
Welkom bij Leefstijl.
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Inleiding Mentale Training Rico Schuijers
Frank en Raymond / Het Nieuwe Lyceum
Psychologische diagnostiek bij kinderen en jeugdigen
Hilde Colpin & Jean Pierre Verhaeghe.  Steeds meer niet-traditionele gezinnen  Oorzaak: meestal door echtscheiding  Gevolg: meestal meer problemen.
School Video Interactie Begeleiding
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
16 ● ● ● ● ● ● ● ● Welkom Informatieavond groep 8.
Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s
Nieuwe kerndoelen voor het basisonderwijs. Kerndoelen zijn streefdoelen, zij geven aan wat iedere school in elk geval nastreeft bij leerlingen. Daarbij.
Het Nieuwe Lyceum, 22 maart 2010
PAD Mindfulness en Yoga
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Marieke de Vries decaan en faalangstbegeleider
Doelen Het stimuleren van een positieve sfeer in de klas
Feedback vragen Studiemiddag Bacherlor College 29 januari 2015
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Wiki praktijk Interculturele misverstanden in de klas en hoe ze te vermijden.
Wiki Interculturele communicatie Toepassen van de theorie naar de praktijk Groep: Incuco.
Presentatie praktijk E-movere en Academie Moderne MassageTherapie
Mentale begeleiding Theoretische inleiding Zelfvertrouwen
Welkom ik maak me sterk.
Motivatie en Demotivatie Melany Mol. Wat bespreken we? De leerkracht De klas De school.
Wiki praktijk Toepassen van de theorie. Gedrag van leerlingen leerling kijkt weg van leerkracht, kijkt naar beneden: leerling is niet geïnteresseerd,
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
De hoge lat Een lezing voor mensen die moe worden van hun eigen eisen.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
De hoge lat Een lezing voor mensen die moe worden van… zichzelf.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Ouderavond over pesten op de basisschool
Oudertevredenheidsonderzoek:
Wat is DRAMA??.
Wat is coöperatief leren?
Communicatie 7e les.
Omgaan met meerdere talen
Trauma sensitief lesgeven
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
Zo gaan Roos en Tom met elkaar om
Van thuiszitter naar werknemer
Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s
Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om
Spelend leren. Spelend leren Het belang van spel Emotionele ontwikkeling kinderen leren het uitdrukken en herkennen van emoties. kinderen leren zichzelf.
Algemene ouderavond schooljaar
Communicatie 7e les.
GROEPSPLAN groep 3 t/m 8.
Ouderavond voor ouders en verzorgers van de leerlingen van CBS de Tarissing
Overzicht modules CKG Glorieux
Overzicht modules CKG Glorieux
Welkom bij de informatieavond van groep 8
Transcript van de presentatie:

Symptomen faalangst Fysieke klachten: Hartkloppingen Hoofdpijn Misselijk Slecht slapen Blozen Zweten

faalangst Vorm van angst Faalangst in de klas

soorten: cognitief sociaal Motorisch uitingsvormen: Actief passief Soorten faalangst soorten: cognitief sociaal Motorisch uitingsvormen: Actief passief

signalering faalangst Svl lijst motivatie (werkhouding) welbevinden zelfvertrouwen Observatie vrije observatie Gerichte observatie Pyramide techniek gesprekken

begeleiding faalangst G-denken Werken aan positief zelfbeeld attributie Relationeel communiceren Begeleidingslessen/abc sleutel Het stellen van doelen Omgaan met lichamelijke spanning Gestructureerde lessen

begeleiding faalangst in de klas Communicatieve aspecten: Perspectieven en basisomgangsvormen Prestatiemotivatie Rationele technieken Relationeel communiceren Geen paradoxale communicatie ontspanning

begeleiding faalangst in de klas instructieve aspecten: leerstof leermiddelen Didactiek Werkvormen Toetsen Lesorganisatie Verantwoordelijkheid planning

Tafelopstelling voor faalangstige leerlingen faalangst in de klas Tafelopstelling voor faalangstige leerlingen

Zelftest voor de leerkracht enquête Zelftest voor de leerkracht

Enquête score Score zelftest voor de leerkracht: “wat doet u om faalangst te voorkomen?” Uit: Bokhoven-van Wensveen,N.(2006).Kinderen en faalangst. Hilversum: Kwintessens. Wat zegt je score over het (onbewust) omgaan met faalangst? Als je bij een stelling “nooit” hebt ingevuld, is dit een punt waarop je jezelf nog zou kunnen verbeteren. De stellingen waar je “soms” of “vaak” hebt ingevuld, kun je als aandachtspunten gebruiken, zodat je het beschreven gedrag vasthoudt of nog vaker gaat toepassen. Hoe vaker bovenstaande gedragingen met vaak beantwoord zijn, hoe positiever het pedagogisch klimaat in je klas is en hoe prettiger alle kinderen het werken in de klas zullen ervaren. Voor kinderen met faalangst, zijn er wat zorgen minder; zij voelen zich ongetwijfeld gesteund door de leerkracht.