Symptomen faalangst Fysieke klachten: Hartkloppingen Hoofdpijn Misselijk Slecht slapen Blozen Zweten
faalangst Vorm van angst Faalangst in de klas
soorten: cognitief sociaal Motorisch uitingsvormen: Actief passief Soorten faalangst soorten: cognitief sociaal Motorisch uitingsvormen: Actief passief
signalering faalangst Svl lijst motivatie (werkhouding) welbevinden zelfvertrouwen Observatie vrije observatie Gerichte observatie Pyramide techniek gesprekken
begeleiding faalangst G-denken Werken aan positief zelfbeeld attributie Relationeel communiceren Begeleidingslessen/abc sleutel Het stellen van doelen Omgaan met lichamelijke spanning Gestructureerde lessen
begeleiding faalangst in de klas Communicatieve aspecten: Perspectieven en basisomgangsvormen Prestatiemotivatie Rationele technieken Relationeel communiceren Geen paradoxale communicatie ontspanning
begeleiding faalangst in de klas instructieve aspecten: leerstof leermiddelen Didactiek Werkvormen Toetsen Lesorganisatie Verantwoordelijkheid planning
Tafelopstelling voor faalangstige leerlingen faalangst in de klas Tafelopstelling voor faalangstige leerlingen
Zelftest voor de leerkracht enquête Zelftest voor de leerkracht
Enquête score Score zelftest voor de leerkracht: “wat doet u om faalangst te voorkomen?” Uit: Bokhoven-van Wensveen,N.(2006).Kinderen en faalangst. Hilversum: Kwintessens. Wat zegt je score over het (onbewust) omgaan met faalangst? Als je bij een stelling “nooit” hebt ingevuld, is dit een punt waarop je jezelf nog zou kunnen verbeteren. De stellingen waar je “soms” of “vaak” hebt ingevuld, kun je als aandachtspunten gebruiken, zodat je het beschreven gedrag vasthoudt of nog vaker gaat toepassen. Hoe vaker bovenstaande gedragingen met vaak beantwoord zijn, hoe positiever het pedagogisch klimaat in je klas is en hoe prettiger alle kinderen het werken in de klas zullen ervaren. Voor kinderen met faalangst, zijn er wat zorgen minder; zij voelen zich ongetwijfeld gesteund door de leerkracht.