Postmodern proza En andere tendensen in het proza na 1985.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De twintigste eeuw Massacultuur vanaf 1950
Advertisements

Tijd en opbouw: Verteltijd:
Interculturele communicatie
VMBO klas 3 Fictie 6 januari 2014.
Fictieanalyse College 3.
EYE.
Maarten Steenhagen KUNSTFILOSOFIE COLLEGE 2 EEN FILOSOFISCHE BENADERING VAN DE KUNSTEN DE NABOOTSINGSTHEORIE Maarten Steenhagen.
De leeskring een inspirerende leergemeenschap Gertrud Cornelissen lid kenniskring geïnspireerd leren Lector: Maarten Dolk Onderzoek geletterde leerkrachten.
Culturele stromingen Culturele ontwikkeling is een proces van opeenvolging en afzetten tegen. Literatuur is het product van een cultuur: het geeft (indirect.
Moderne Kunst.
Fictieanalyse-proza.
Introductie van ‘ruimte’
Is de islam als godsdienst een rem op de integratie van moslims?
Onderwijs en democatisch burgerschap
De grafische cultuur De symbolische visuele representatie en de opkomst van de theoretische cultuur.
De eerste fasen van de semiotische evolutie van cultuur
Hoofdstuk 2 Het onderzoeksonderwerp formuleren en verduidelijken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian.
Geschiedenis havo 4 - een introductie
The art of game design Hoofdstuk 15 en 16. Opbouw van een verhaal Tweevoudig: Sommige games hebben goede verhaalelementen Sommige games hebben goede gameplay.
Harry Mulisch En de literatuur over de Tweede Wereldoorlog.
CinekidStudio: zelf doen geeft inzicht!. Introductie Games (serious games / cots games) Virtuele werelden Playful digital tools Onderzoek naar het gebruik.
Tweede college Hedendaagse literatuur -beoordelen
Hedendaagse literatuur Vijfde college programma  Bezoek aan De dag van de Literatuur  Aanwezigheid?  Presentaties over de historische roman 
Meervoudige intelligentie
Romantiek en realisme. Romantiek en realisme Definitie Romantiek literaire beweging die sterk reageert op de rationalistisch/wetenschappelijke benadering.
Achttiende en negentiende eeuw
Wat inspireert jou? Wat heb jij nodig om creatief te zijn?
Migrantenliteratuur De multiculturele samenleving in de literatuur
LITERATUUR NA/OVER DE TWEEDE WERELDOORLOG
Postmoderne poëzie.
Studiedag peiling eindtermen Wereldoriëntatie, Brussel, 23 mei 2012 Kaat Wils, Lerarenopleiding Geschiedenis, KU Leuven.
Het postmoderne in films en romans. "De postmoderne roman bestaat niet, er bestaan wel een aantal romans die postmoderne kenmerken vertonen." (Vervaeck.
Multatuli Eduard Douwes Dekker (1820 – 1887).
Martinus Nijhoff en het modernisme.
"De jaren zestig" in de Nederlandse literatuur Poëzie en werkelijkheid
De jaren zestig (II) Grensoverschrijding in de Nederlandse roman
Woordenschat Groep 5 Thema 4, les 6
4 VWO / HAVO Laagland, Module 4.
Hugo Claus En de literatuur in de periode 1975 – 1985.
Tussen ‘hoog’ en ‘laag’
Enkele trends in de hedendaagse poëzie. 1. Poëzie: hot or not?
Literaire bouwstenen 1 Vertelperspectief.
De theorie achter de verhalen
De post-kritische geloofsschaal Een nieuwe manier van omgaan met geloof…?
Waarom zou ik geloven? Een uitnodiging om na te denken over je geloof Philip Nunn - De Bron Deel #1: 1 nov 2105 Deel #2: 22 nov 2105.
Cultureel en kunstzinnige vorming
Literaire bouwstenen Vertelperspectief.
2 Welke media kies je? Groep 3 en 4 3 Je wilt een film kijken Welke media kies je?
Onderwijs met Rap: Hip-Hop Headlines. ‘We starten de Week in Rap september vorig jaar te helpen studenten krijgen aangesloten op actuele gebeurtenissen’
Literaire bouwstenen 3.
Alleen maar nette mensen De debuutroman van Robert Vuijsje.
Enkele tendensen in de hedendaagse literatuur. Kristien Hemmerechts (1955) en Herman De Coninck (1944 – 1997)
H4 – Comenius College Laagland. Lezen ‘De minzame moordenaar’ Waarom lees je? Effect Leesmotivatie: plezier, ontspanning, ontsnappen aan werkelijkheid,
Klas 3vwo Over lezen Blok 3
Literatuur, maker en maatschappij
Verslaafd aan een illusie
Fictie 2.1 tijd.
Essay Een essay is een beschouwende tekst over een literair, maatschappelijk of wetenschappelijk onderwerp, met een duidelijk persoonlijke inslag. Een.
De passievrucht De roman versus de film.
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
SCHM Literatuur Les 1 #havo5.
Cultureel en kunstzinnige vorming
Vwo 6 – literatuur Week
POSTMODERNISME.
Postmoderne poëzie Van Bastelaere & Duinker.
Postmodern proza Verhelst & Mutsaers.
De praktijk: kinderen van 0 tot 4 jaar
Graphic novel: Friend or foe?
Literaire Begrippen.
In de Nederlandse Literatuur
Transcript van de presentatie:

Postmodern proza En andere tendensen in het proza na 1985

Cultuurhistorisch context Afstand ("hoog") versus overbrugging ("hoog + laag") Televisie en internet versus literaire leescultuur Uitgeverijen toegespitst op bestsellers, boeken in supermarkten,... Literaire festivals, podiumpoëzie,...

Literaire tendensen De lezer als consument / het boek als product Multiculturele literatuur Revival en vernieuwing van de historische roman Postmoderne literatuur

De lezer als consument / het boek als product Commercialisering literatuur: media en reclame creëren bestsellers Bedreiging van de “hoge” literatuur?? Schuld van vrouwelijke schrijvers/lezers??

De lezer als consument / het boek als product Voorbeelden: Connie Palmen, Kristien Hemmerechts // Ronald Giphart, Heleen van Royen, Kluun,... Thema’s als seks, moord, misdaad,... Spannende plot Humor Vaak autobiografische elementen Referentie aan actualiteit Boekverfilmingen

2002

Kristien Hemmerechts (1955)

2007

Connie Palmen (1955)

2004 2002

Heleen van Royen (1965) Saskia Noort (1967)

2003 1996

Kluun = Raymond van de Klundert (1964) Ronald Giphart (1965)

Boekverfilmingen

Multiculturele literatuur Koloniale en postkoloniale literatuur (bijv. Hella Haasse, Sleuteloog (2002) “Migrantenliteratuur” Zie ander college

Revival & vernieuwing historische roman Bijvoorbeeld Thomas Rosenboom, Margriet de Moor en Hella Haasse Actuele kwesties belichten met behulp van de geschiedenis Problematiseren juiste weergave geschiedenis (postmoderne tendens): Feit én fictie, verbeelding Meerduidigheid historische kennis Verbrokkeld beeld Metacommentaar

2002 1949

1994

2005

Het postmoderne in de roman Mo en Pomo: scepsis weergave werkelijkheid / anti-mimetisch Mo: de Grote Verhalen / geloof in ratio en logica / samenhang (subject) Mo: epistomologische twijfel versus Pomo: ontologische twijfel

Modernisme versus Pomo? Problematisch: afbakening modernisme versus postmodernisme Internationaal: vanaf de jaren vijftig De Lage Landen: vanaf de jaren tachtig (bijv.: Willem Brakman) – maar reeds vroeger al postmoderne tendensen in de Nederlandse literatuur!

Pomo: grensverschrijdingen Overschrijden van grenzen Tussen feit en fictie Kunst en niet-kunst Hoge en lage cultuur Taal en werkelijkheid Heden en verleden Verschillende stijlen --- Geen kern, geen houvast --- Werkelijkheid bedacht

Kenmerken postmoderne roman Personages: veranderlijk, onlogisch Verteller: onbetrouwbaar, verschillende perspectieven Tijd: onlogische sprongen, anachronismen Ruimte: voorkeur voor het labyrint Taal: intertekstualiteit, metafictie (werkelijkheidsillusie doorbreken)

Charlotte Mutsaers

Charlotte Mutsaers (1942) Schrijfster en (beeldend) kunstenares Thema’s als de zee en dieren Verwantschap F. Harmsen van der Beek (schrijfster van groteske poëzie en kortverhalen) Poëtica : vgl. Postmodernisme

Charlotte Mutsaers “En literatuur mag dan van alles zijn, het is beslist géén verzameling aan elkaar gelijmde gebeurtenissen die zich zo heerlijk laten navertellen, dat nu net niet. […] wat tussen twee gebeurtenissen heen en weer fladdert bepaalt meestal de gang van zaken, net als in het echte leven.” (geciteerd naar Brems 2006:519)

Rachels rokje (1994) Rachels liefde voor haar leraar Nederlands centraal Maar geen duidelijke verhaallijn Allerlei beelden, opsommingen, verhalen, liedjes, essayachtige beschouwingen... Nevenschikking en opsomming

Peter Verhelst

Peter Verhelst (1962) Poëzie en proza Teksten voor theater- en dansvoorstellingen Poëtica: vgl. postmodernisme Esthetisch => ethisch (?)

Julius Caesar / Tekst en regie: Peter Verhelst

Het Sprookjesbordeel / Het Toneelhuis & Peter Verhelst

Tongkat (1999) Ondertitel: “Een verhalenbordeel” Mythische elementen, bijv. het personage Prometheus Beeldende taal, zintuiglijk, lichamelijk Anti-mimetisch Meerdere vertellers, meerdere perspectieven Vele personages, geen duidelijke karakterisering, metamorfoses Discontinuïteit

Peter Verhelst “Mensen denken dat je een boek moet snappen. Dat is belachelijk, er is niets te snappen. Ik geloof niet in doelmatigheid, dat er bij mij een soort doelgerichtheid zou zijn. Je hebt de vrijheid om te interpreteren, zoals je het wilt. Elke lezer kan zijn eigen film maken, waarin hij meespeelt of weigert mee te spelen. Een soort virtual reality.” (geciteerd naar Vaessens 2001)

Zwerm (2005) Ondertitel: “Geschiedenis van de wereld” Verwijzingen naar gebeurtenissen uit de moderne wereldgeschiedenis (Vietnam, Israël, 9/11,...) Apocalyptisch: bedreiging, terrorisme, geweld, epidemiën Symbolen en motieven die de roman schijnbaar structureren (bijv.: begin op p. 666)

Zwerm (2005) Desoriëntatie, versplintering Intertekstualiteit Verschillende verhaallijnen en focalisators Ontkenning, doorstrepingen, verschillende alternatieven Intertekstualiteit Referenties aan film, popmuziek,etc. Massamedia – internet, televisiejournaals