Integriteit in onderwijsorganisaties Hoe implementeren? 27 oktober 2014 Albeda College door Pim van der Pol Bouwen aan Integriteit
Mijn presentatie Start Einde Toelichting op offerte 20 min
In één zin: Regels zijn goed, dialoog is beter! (is soms ‘een lastig gesprek’ volgens Femke Halsema)
Pim van der Pol EUR: filosofie/sociologie Interim manager Bouwen aan Integriteit – Bouwfraude – Politie – Corporaties – Gemeenten – Politieke partijen – Banken, verzekeraars – Onderwijs ………..
Integriteit betekent Literatuur: Lexicon: heel, ongedeeld, onaangetast, consistent Etymologie: ongebutst, puur, eetbaar fruit
Integriteit is … Doen wat je zegt (eenheid woorden en gedrag) Doen waar je voor bent (eenheid gedrag en verwachtingen) Doen wat is afgesproken (eenheid gedrag en wetten/regels)
Lessons learned Kernwaarden zijn de basis Gedrag: Van klein naar groot Van hoog naar laag Regels alleen werken niet Vertrouwenspersoon !!
Integriteit onderwijs in beeld Diplomafraude Onmaatschappelijke vergoedingen Fraude & zelfverrijking Onverantwoord ondernemen Kwaliteit opleiding (Connexxion) Belangenverstrengeling Intimidatie
Mijn beeld van het onderwijs Achter in de rij Naïef Leven en laten leven Professionals => mens Managers => systeem Blik op dichtbij Verschillen tussen teams en scholen Nevenfuncties en belangenverstrengeling
Strategie: dialoog organiseren ▼ Concentreren: focus op kernwaarde en op risico’s. Je kunt het niet over alles hebben ▼ (Concept)-code is starting point ▼ Converseren: met elkaar spreken over de code en de waarden. Je moet dat wel efficiënt doen in een grote organisatie. ▼ Consolideren: code voltooien en integriteitbeleid integreren in bedrijfsvoering en HRM-beleid. ▼ Continueren: blijf de dialoog voeren!
Concentreren ▼ Van kwesties naar longlist (ca. 50 items) Naar schooltype Naar belanghouders ▼ Van longlist naar shortlist (ca. 15 items) Interviews en reacties op longlist ▼ Van shortlist naar casuïstiek (dilemma’s)
De code
Converseren 1: met de leiding ▼ Start met schoolleiding en staf ▼ Bijeenkomsten met ca. 25 deelnemers ▼ Dilemma’s bespreken in subgroepen en plenair ▼ Gedragskeuzes convergeren ▼ Opbrengst: Hier staan we voor Zo doen we het hier Zo interpreteren we de code Zo spreken we met elkaar over integriteit
Converseren 2: met de medewerkers Integriteitmodule (‘blended-learning’) On-line dilemma’s en vragen Feed back vanuit de code Rapporten per school/afdeling/team Lesbrieven voor leidinggevenden ‘train – de - trainer
Converseren 3: in de teams ▼ De leidinggevende (bege)leidt ▼ Eventueel co-begeleider ▼ Rapporten bespreken ▼ Specifieke dilemma’s bespreken ▼ Teamafspraken maken Wat als er iets speelt? Wat is nog lastig? Levend houden
Consolideren ▼ Aanscherpen en actualiseren gedragscode ▼ Idem procedures, processen Aanbesteden en inkopen Solliciteren en aannemen Mandaten en bevoegdheden ▼ Integreren in HRM Functioneringsgesprekken Competentieprofielen Eed afleggen
Continueer de dialoog