Netwerk VV-AD 678 DPB Brugge – 5 november 2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verzorging derde graad
Advertisements

Leerplantoelichting organisatie-assistentie Brugge
OH -C3 logistiek medewerker in de voedingsdienst DPB december 2012.
Geïntegreerd werken in OH Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 14, 25, 30, 35, 39 … 1.
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
Memo overleg coördinatoren VZ
Coördinatoren VV 15 januari 2014 verslag 1dpb brugge.
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Formatief - summatief evalueren
Competentie ontwikkelend leren en leerplantoelichting stw
Integrale opdrachten STW
Collectief portfolio groep 3
2de graad.
Gezondheids- en welzijnswetenschappen
AD6 in leerplan verzorging
Kinderzorg 16 Januari 2014.
Directievergadering personenzorg
16 Januari 2014 Verslag in Groen
IO-verantwoordelijken
Agenda Servicedocument: verschillende kaders
AD in verzorging-voeding
Competentie ontwikkelend leren en leerplantoelichting stw
Portfolio in VZ Wenk servicedocument.
Vernieuwing verzorging
Portfolio in VV Wenk servicedocument.
Vereiste in leerplan VV zie AD , AD4.10, AD 5.7 en AD5.8
31 januari 2014 Verslag in groen
Geïntegreerd werken in VZ Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 15, 27, 32, 37, 38, 56, 69, 78 … 1.
Integrale opdrachten-component voeding
EVALUEREN OM TE LEREN Netwerkvergadering DPB - HW 29/04.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Workshop “Beoordelen”
Netwerk coördinatoren IO
leerplantoelichting stw
Leerplantoelichting Tweede graad verzorging voeding
Evaluatie Leerlijnen.
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
Netwerk coördinatoren VZ
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Workshop evalueren Dcp
Open ramen – vakdidactiek voor praktijkonderwijs hout
Leerplantoelichting Tweede graad verzorging voeding
Toekomstgericht onderwijs
Titel samenkomst 14 januari 2016
STUURGROEP KZ 25 februari AGENDA Opvolging vorige bijeenkomst 19 maart 2015 Pedagogisch raamwerk. Alle documenten van de studiedag via onze website:
Differentiatie Vaksessie WISKUNDE. Het theoretisch kader van differentiatie.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Inleiding Voorstelling vakgroepwerking.
Netwerk VV-AD 678 DPB Brugge – 5 november 2014.
Stuurgroep GWW 9 maart 2017 verslag.
Bijeenkomst vakcoördinatoren
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
Coördinatoren VZ 13 januari 2017.
Toelichting biologie in GWW
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Begeleider biologie/NW Dominique Hoorelbeke
VTH1 (verpleegtechnisch handelen) VP16T
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
BOM-model PV 25/03/2014.
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
#Zorglokaal #Inspiratiedagkinderopvang
Transcript van de presentatie:

Netwerk VV-AD 678 DPB Brugge – 5 november 2014

Agenda Realisatie van het leerplan Belang van werkwoorden binnen LPD Geïntegreerd werken Evalueren (begeleidende en beoordelende evaluatie) Uitwisseling, ervaringen, tips,…

Realisatie van het leerplan

Competenties/algemene doelstellingen ( kennis, vaardigheden, attitudes) Concretisering AD’s (9) in verschillende leerplandoelstellingen (120) Van LPD naar onderliggende doelen Doelen in leerlingentaal Handeling –(evaluatie)criteria

Leerplandoelen die vragen oproepen?

AD 7 lpd 7.8 : in het werkveld kennismaken met reinigings- en onderhoudssystemen in de groothuishouding en met de context waarin ze worden gebruikt. Kennismaken met = leren kennen Hoe realiseren? Hoe evalueren?

Aandachtspunten Vertrekken vanuit LPD en onderliggende doelen Context leerplan Doelgroepen: Medeleerlingen; Gezonde kinderen van 2.5 tot 10 jaar Gezonde volwassenen Situatie: Geen acute veranderingen of problemen te verwachten Opdrachten: Een lage moeilijkheidsgraad; Duidelijke instructies; Directe begeleiding van de leraar. Belang van leerlijnen (zie vvkso) Binnen een welomschreven opdracht = duidelijke instructies, concrete doelen, bijhorende criteria

Belang van werkwoorden Geeft het minimaal vereiste beheersingsniveau weer, het verwijst naar de handeling die van de leerling verwacht wordt.

Geïntegreerd werken

Vakoverschrijdend geïntegreerd leerplan Integratie/samenhang fundament van Geïntegreerd Werken Doel: Samenhang zien tussen verschillende AD’s en LPD Samenhang zien tussen geleerde op school en de toepassing tijdens geïntegreerd werken (cyclisch leren) = transfer Mogelijkheden tot integratie Binnen 1 AD Tussen de verschillende AD’s Kennis- vaardigheden en attitudes

Vakoverschrijdend geïntegreerd leerplan Veronderstelt een vakoverschrijdende planning volgens gekozen ordeningskader door interdisciplinair team Werkvormen: casussen met denk- en doe- opdrachten, simulatieoefeningen, rollenspelen, projecten, observatieopdrachten, … (suggesties bij wenken) rekening houden met schoolcontext: lokalen, aantal lln, studiebezoeken, projecten, thema’s …

Evalueren

Vak verzorging-voeding = 16 uur/week Omvat 9 algemene doelen en verschillende LPD Worden door meerdere leraren aangeleerd en /if dus ook geëvalueerd Realisatie van leerplan in meer of mindere mate een integratie/samenhang van de LPD Gevolgen voor de evaluatie = evaluatie is verantwoordelijkheid van het team

Waar staan we in het leerproces (begeleidend evalueren) Waar staan we in het leerproces (begeleidend evalueren)? Kans tot oefenen-training, leren uit gemaakte fouten, leren uit gekregen feedback = kans tot groeien. Wat is onze einddoelstelling = beheersen van de LPD (beoordelend evalueren)? Op welke manier kunnen we daar het best geraken (afstemmen lespraktijk)?

Begeleidende evalueren Beoordelend evalueren Wat? Kansen om te groeien naar wat van hem verwacht wordt 120 leerplandoelstellingen die elk op zich en in samenhang met elkaar geëvalueerd dienen te worden. Wanneer? Permanent en regelmatig Tijdens oefenperiode Tijdens de graad; na oefenperiode (meerdere kansen?) Hoe? Via feedback, continue reflectie en bijsturing Cfr. LPD (werkwoord) Rol leerkracht? Coach Evaluator Rol leerling(en)? Lerenden Co-evaluatoren Doel? Inzicht krijgen op en in handen nemen van eigen leerproces, eigen mogelijkheden, vorderingen en beperkingen leren kennen, zichzelf bijsturen en opnieuw proberen/oefenen/… Attestering

Suggesties begeleidend evalueren Samen criteria zoeken => motiverend + deel van leerproces (vb. onderliggende doelen?). Ook in functie van Leerlingengedrag/handelingen/producten…m.b.t. het leren observeren en registreren (bij elkaar). Coachen: wat we als leraar zien, horen, voelen….spiegelen of ‘teruggeven’. Feedback geven: zinvol, vanuit ik-vorm, concreet, onderscheiden van gedragsbeschrijvingen en interpretaties, peilen naar reacties…. Vragen naar bevindingen van de leerlingen zelf m.b.t. de opgegeven criteria: hoe kijkt hij naar zijn leerproces, hoe ervaart hij dit, hoe ervaart hij de opdracht…. Kort op de bal bijsturen: concrete werkpunten en advies formuleren, zeggen wat leerling al goed doet, wat hij beter kan en hoe de leerling dit best aanpakt. Creëren van een veilig en stimulerend leerklimaat en voldoende tijd voorzien voor het begeleidend evalueren. Het eigen onderwijsproces aanpassen aan het leerproces van leerlingen. Reflectie is aanzet tot evaluatie

Methodieken begeleidend evalueren Volgens bepaalde werkmodellen, bv. Korthagen, Starr-methode, Swot-analyse…. Mondeling, schriftelijk, met woorden, symbolen, kleuren Co-evaluatie, zelfevaluatie, peerevaluatie. Brainstorm en uitwisseling ideeën Valkuilen?

Suggesties beoordelend evalueren Eerst aanleren en begeleiden, daarna pas beoordelen! Eenzelfde leerplandoelstelling kan op verschillende momenten en door verschillende leraren geëvalueerd worden. dezelfde lijst van criteria te hanteren Verschillende leraren kunnen echter verschillende of slechts een beperkt aantal criteria uit een zelfde lijst beoordelen. De evaluatie kan met een stijgende moeilijkheidsgraad opgebouwd worden. Ook de context waarbinnen de doelstelling moet worden bereikt kan gaandeweg complexer worden (o.a. transfer naar een lid van de doelgroep toe, in concrete situatie). Wanneer leerplandoelstellingen in samenhang evalueren (ook begeleidend evalueren in samenhang) Maken van de nodige afspraken in team!

Criteria opstellen Nood aan nascholing (via Eekhoutcentrum in toekomst)? In team uitwerken + tijd voorzien hiervoor. Aftoetsen aan leerlingen / 3de graad Selecteren Nood aan uitwisseling tussen scholen?

Voorbeeld 1.5 bij de uitvoering van een opdracht milieubewust handelen 6.9 met ondersteuning van een werkmodel gerechten uit de dagelijkse keuken voor medeleerlingen bereiden en toepassen van bereidingswijzen Of 8.7 met ondersteuning van een werkmodel kiezen voor een passend reinigings- en/of onderhoudssysteem en deze keuze verantwoorden 8.11 met ondersteuning van een werkmodel kiezen voor een passende temperatuur van het reinigings- en/of onderhoudsproces en deze keuze verantwoorden Onderliggende doelen (1,5): De leerling: Beperkt en sorteert afval Kiest en koopt materialen en benodigdheden aan die zo weinig mogelijk negatieve effecten hebben voor het milieu Doseert het energie- en watergebruik

Registreren van evaluatie Opdracht : stel (evaluatie) criteria op bij de uitvoering van een opdracht rekening houdende met lpd dia 21

Registreren van evaluatie Uitwisseling Belang van gewichten (suggesties servicedocument) – leerlijn

Nieuwe website