Methodische gespreksvoering

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Laat zien wat je kunt. Het Praktijkonderwijs en de entree- opleidingen (mbo)
Advertisements

Actielijnen School –Ex programma Matching-offensief
Zakelijk telefoneren Niveau 2 Kerntaak 2.
Discipelschap.
Feedback geven en ontvangen
Train The Coach Bijeenkomst PMGG d.d
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Welkom Workshop Arbeidstoeleiding – Hoe pak ik het methodisch aan ?
“Bewust keuzes maken” ISD-conferentie Wat doet de afdeling Re-integratie?
TOTALE COMMUNICATIE.
7/15/2014 Zorg voor elkaar en de rol van de overheid vanuit het perspectief van kwetsbare mensen.
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Voor je iets zegt tegen iemand ,vraag jezelf drie dingen af :
Motivational Interviewing ‘Praten in beweging’
Discriminatiemonitor niet-westerse migranten op de arbeidsmarkt
Een haperend geheugen.
De voortrajecten vanuit het perspectief van de scholen Daniël De Block, Directeur Centrum voor Leren en Werken Gent.
Best practice Doel: voorlichting team
Autisme in de dagelijkse praktijk
Succesvolle werving van vrijwilligers in de sportvereniging
FLOW WEP Toepassing bij [corporatie].
PREVENTIE VAN WERKSTRESS. IEDER BEDRIJF HEEFT ER MEE TE MAKEN 30% van de nieuwe WAO-gevallen wordt veroorzaakt door psychische klachten 40% daarvan is.
Jongeren met een beperking
Gespreksvaardigheden
Participatiewet vanaf 2015
Jongerenloket JOLO Onderdeel van de gemeente/DWI voor jongeren tussen de 16 en de 27 jaar.
Vergaderen.
Communicatie en dementie
Het trajectplan Stappenplan naar werk BvB 2014.
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
INTERVIEW Spreken/kijken/luisteren h1. Het interview Een goede manier om ergens achter te komen is: vragen stellen! In een interview stelt iemand vragen.
Instrumenten en voorzieningen
Verantwoorden over passend onderwijs Congres Antwoorden bij Verantwoorden 23 september 2015.
Inleiding dienstverlening SJM. Dienstverlening  materiele problemen, juridisch,  verkrijgen van rechten, uitkering, voorzieningen, geld  Doel dienstverlening:
Doorstromen in de Rotterdamse maatschappelijke opvang. Cas Barendregt, Barbara van Straaten & Carola Schrijvers.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Luisteren 3 Actief luisteren. Zowel verbaal als non-verbaal
Oorzaken van pesten 1BaSwB Freya Claeys.
Wat is oud? Inleiding door: Arie Stolk redactielid Geron.
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!
Wettelijke taak: Het bieden van aangepaste arbeid aan personen die door lichamelijke, verstandelijke of psychische beperkingen uitsluitend onder aangepaste.
Aan de slag met loondispensatie De praktijk in beeld.
Vakmanschap en kennisontwikkeling ESF-congres 19 mei 2015 Menno Meihuizen Ministerie SZW Directie Participatie en Decentrale Voorzieningen.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Informatie over buurtbemiddeling en psychisch kwetsbare mensen BB-JdK 2015.
Cliënt in zijn kracht Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 13.
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Kracht en veerkracht van mantelzorgers
Casussen genotmiddelen
Welkom Even voorstellen: Wnd Arbeidsdeskundig Adviseur
Vakmanschap voor jongeren in het sociale domein
DIRECT • RELEVANT • RESULTAAT
Gezond werken met lichamelijke belasting
Jeugdwet, WMO en begeleiding
Aanpak van laaggeletterdheid
Ontwikkeling van en ondersteuning aan jongen (aanstaande) ouders
Duurzame inzetbaarheid
Wij willen als gemeente/organisatie X onze klanten centraal stellen
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 13
Duurzame inzetbaarheid
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Kracht en veerkracht van mantelzorgers
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Denken en doen.
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Methodische gespreksvoering Praktijksimulatie Methodische gespreksvoering

Klanten Jongeren met een grote afstand tot de arbeidsmarkt. Dit zijn jongeren die niet zelfstandig in staat zijn om werk te vinden of te behouden Kwetsbare jongeren,. Er is vaak sprake van een lichamelijke, verstandelijke of psychische beperking Overbelaste jongeren, opeenstapeling van psycho-sociale problemen, instabiele thuissituatie, schulden, tienerzwangerschap, detentie, alcohol en drugs problemen

Doel van het gesprek Inschatten wat de kansen van de klant zijn op de arbeidsmarkt. Achterhalen hoe je samen met de klant zijn arbeidsmarktpositie kan verbeteren. Stimuleren en motiveren om in actie te komen. Perspectief op werk, school, traject, training, enz

Vacature taakomschrijving, geeft aan wat iemand dagelijks doet en wat er verwacht wordt. functie eisen niveau van de functie. functiekenmerken (o.a. type dienstverband en aantal uur)

Vraag: Welke verwachtingen hebben werkgevers van werknemers? 1. 2. 3 4

2 Vragen Welke verwachtingen hebben werknemers? Welke vragen moet je stellen om daar achter te komen?

Wat wil je weten? Wie is de klant? Wat wil de klant? Wat kan de klant?

Methodische aanpak Analyse arbeidsmarktfactoren in kaart brengen Diagnose Wat is er aan de hand: kansen en belemmeringen. Waar moeten we rekening mee houden Conclusie Welke mogelijkheden zijn er op de arbeidsmarkt. Advies Stappenplan om er te komen

Communicatiestijl Open vragen zodat je een duidelijk beeld krijgt Ingaan op wat de klant zegt Doorvragen Niet opleggen maar overleggen Samenwerkend met de klant een aanpak vinden

Basis houding Relatie met de klant: Empatisch, de klant voelt zich begrepen Acceptatie, zowel positieve als negatieve kanten Duidelijk Eerlijk

Lichaamshouding Draai bovenlichaam naar de klant Zit rechtop met handen boven tafel Maak oogcontact