Methodische gespreksvoering Praktijksimulatie Methodische gespreksvoering
Klanten Jongeren met een grote afstand tot de arbeidsmarkt. Dit zijn jongeren die niet zelfstandig in staat zijn om werk te vinden of te behouden Kwetsbare jongeren,. Er is vaak sprake van een lichamelijke, verstandelijke of psychische beperking Overbelaste jongeren, opeenstapeling van psycho-sociale problemen, instabiele thuissituatie, schulden, tienerzwangerschap, detentie, alcohol en drugs problemen
Doel van het gesprek Inschatten wat de kansen van de klant zijn op de arbeidsmarkt. Achterhalen hoe je samen met de klant zijn arbeidsmarktpositie kan verbeteren. Stimuleren en motiveren om in actie te komen. Perspectief op werk, school, traject, training, enz
Vacature taakomschrijving, geeft aan wat iemand dagelijks doet en wat er verwacht wordt. functie eisen niveau van de functie. functiekenmerken (o.a. type dienstverband en aantal uur)
Vraag: Welke verwachtingen hebben werkgevers van werknemers? 1. 2. 3 4
2 Vragen Welke verwachtingen hebben werknemers? Welke vragen moet je stellen om daar achter te komen?
Wat wil je weten? Wie is de klant? Wat wil de klant? Wat kan de klant?
Methodische aanpak Analyse arbeidsmarktfactoren in kaart brengen Diagnose Wat is er aan de hand: kansen en belemmeringen. Waar moeten we rekening mee houden Conclusie Welke mogelijkheden zijn er op de arbeidsmarkt. Advies Stappenplan om er te komen
Communicatiestijl Open vragen zodat je een duidelijk beeld krijgt Ingaan op wat de klant zegt Doorvragen Niet opleggen maar overleggen Samenwerkend met de klant een aanpak vinden
Basis houding Relatie met de klant: Empatisch, de klant voelt zich begrepen Acceptatie, zowel positieve als negatieve kanten Duidelijk Eerlijk
Lichaamshouding Draai bovenlichaam naar de klant Zit rechtop met handen boven tafel Maak oogcontact