Participatie en empowerment in gezondheidsbevorder ing Charlotte De Baets
Thematiek Diabetisch Overgewicht Huiselijk geweld Preventie marginalisering
Doelgroep onderzoek (allochtone) jongeren Turkse + Marokkaanse vrouwen Kinderen met diabetisch Werkloze & lager opgeleide allochtone jongeren
Verschillende fases Ontwikkeling Uitvoering Evaluatie implementatie
Empowerment Populariteit gestegen in gezondheidsbevordering preventie Zowel theorie als praktijk Preventieprogramma: veranderen levensstijl problematische groepen Empowerment educatie omgeving
Gezondheidsbevordering = the process of enabling people to increase control over their health Realistischer invloed op persoonlijk omgevingsdeterminanten Samenwerken ts professionelen & burgers invloed krijgen
participatie = deelname van de burgers Symbolische participatie geen zeggenschap non-participatie
Politieke dementie Participatie deelnemer vs organisatie Doel: persoonlijke toerusting = inzet en waardering Niet genoeg! opl: stem in besluitvorming Participatie afhankelijk van fase + activiteit
Stappen in empowerment 1.kineren hun mening vragen 2.eigen lichaam erkennen onderzoeker: - begeleiden -schakel ts kinderen, ouders, hulpverleners 3.eigen krachten van de kinderen gebruiken Doel: kritisch nadenken Mate empowerment afhankelijk van - doelen - thematiek - kenmerken doelgroep
Bureaucratische controle Doel: - voorspelbaarheid - betrouwbaarheid - cijfermatige verantwoordelijkheid Paradoxen Paternalisme vs empowerment Realistische benadering Omgaan met machtsverschillen