Inpassing ANW inhoud in andere vakken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
In zee met wiskunde D.
Advertisements

Onderzoek eigen regio en geografische werkwijzen
Filosofie Op HAVO en VWO.
De heer R. Schouten Mevrouw M. Dingemans
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Hogere denkvaardigheden
Industriële Chemie VWO 6
Amsterdam 21 maart 2013 Maarten Pieters bètaprogramma’s vanaf 2013.
Presentatie schoolsysteem
Etty Hillesum Lyceum, Deventer Locatie: Het Vlier
Technische geletterdheid en onderwijs
Indeling profielen schooljaar Havo Gemeenschappelijk deel Papiamentu (240) Nederlands (400) Engels (360) Algemene Natuurwetenschappen (120.
Binnen het vak ‘Kunst’ (CKV2,3) dat bestaan uit
Keuze scheikunde.
Voorlichting 4 VMBO INFORMATIE 4 havo
Indeling profielen schooljaar Vwo Gemeenschappelijk deel Papiamentu (240) Nederlands (480) Engels (400) Algemene natuurwetenschappen (120)
Presentatie van de 4 profielen in het regulier onderwijs
Nieuwe Natuurkunde Pilot en syllabus.
Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Wat bestuderen de natuurwetenschappen?
De nieuwe syllabus scheikunde
Het CE wiskunde C Ruud Stolwijk Toetsdeskundige wiskunde bij Cito
DE STUDIESTIJGERS VERTELLEN:
Eerst je Bachelor, dan een baan,... en dan pas een Master Jan Bransen Onderwijsdag 2007.
Informatieavond profielkeuze havo 3
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
Nieuwe wegen voor toetsing
Natuurkunde Paragraaf
Coornhert Lyceum 5 HAVO en 6 VWO Versie 2011.
Wanneer én hoe moet uw leerling aan de reken- en taleneisen voldoen?
Het (nieuwe) betavak NLT
Nieuwe Scheikunde en rubrics, leren combineren
ANW - inductie & deductie
Conferentie 21 nov 2014 Oriëntatie op wetenschap, ANW in transitie.
leerlijn vaardigheden (3xO)
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Niet voor het zingen de context uit – CE als aanknopingspunt voor WO-opgaven Jos Paus en Herman Schalk.
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschappen een feit
Keuzebegeleiding VWO VWO 3 gaat kiezen !!!
Profielkeuze voorlichting Presentatie : M. Speetjens (Coördinator in-uitstroom/decaan)
24 juni 2014 PLG interdisciplinariteit vincent jonker.
Samenvatting Hoofdstuk
Met de Kennisbasis in zee!
Lespakket Zoeken naar Leven Workshop Zoeken naar Leven Woudschotenconferentie 2009 Meie van Laar, science center NEMO.
Hoe werkt deze digitale methode? 1
Natuurkunde in de bovenbouw
Sterrenkunde in de praktijk Lespakket Zoeken naar Leven Workshop Zoeken naar Leven Woudschotenconferentie 2010 Meie van Laar, science center NEMO.
NLT Natuur Leven Technologie. Voorstellen: Docent 4 havo: mevrouw Wouters Docent 5 havo:de heer Elands.
Vernieuwingen I: ANW / Technisch Ontwerpen / Technasium Henk Pol en Jan van der Veen.
Het nieuwe bètavak NLT Natuur Leven en Technologie Clusterdag 1 november 2010.
Wiskunde op het VWO Kies je voorzichtig of wil je meer? En waarom zou je dat willen?
2 APRIL 2013WIM BEINDORFF, SEC, TU DELFT NLT NATUUR, LEVEN EN TECHNOLOGIE.
Nieuwe Natuurkunde (NiNa) & Natuur, Leven & Technologie Henk Pol, ELAN, Universiteit Twente.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Eerste resultaten van een onderzoek onder docenten en leerlingen Implementatie nieuwe centraal examen.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Opbouw nieuwe programma en mogelijke PTA’s Werkwijze nieuwe methode Doelen : –Leerlingen inleiden in de sociale wetenschappen –Leerlingen onderzoek leren.
Wie weet alles over NLT? Afsluiting Landelijke Conferentie NLT 17 maart 2011.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Eerste resultaten van een onderzoek onder docenten en leerlingen Implementatie nieuwe centraal examen.
NLT als gereedschap voor interdisciplinair bèta-onderwijs
Introductie Maatschappijwetenschappen nieuwe stijl
Kenmerken van het nieuwe examenprogramma
Examens met ICT komen er aan
Studie van de levende en de niet-levende natuur
Coen Klein Douwel (Christelijk Lyceum Veenendaal)
Coen Klein Douwel (Christelijk Lyceum Veenendaal)
Examens met ICT komen er aan
Coen Klein Douwel (Christelijk Lyceum Veenendaal)
Aardrijkskunde 7.6 Relaties 7.5 Weer 7.4 Klimaat
Anouk Filius Decaan tto, atheneum, havo, mavo
Transcript van de presentatie:

Inpassing ANW inhoud in andere vakken Woudschoten chemie conferentie 2014 Emiel de Kleijn ondertitel aanpassen aan conferentie

achtergrond ANW vanaf cohort 2015 niet verplicht in vwo ’14/’15 4V doet nog ANW; in 2017 laatste verplicht examen met ANW vanaf 2007 niet meer verplicht in havo aan scholen zelf om uren (120 slu) en inhoud te bestemmen dat kan ook aan ANW zijn, het vak blijft gewoon bestaan; vanaf 2018 vrijwillig examen met ANW wie in of vóór 2014 in klas 4v begon moet het dus nog op de examenlijst hebben de autonomie van scholen laat toe: ANW blijven aanbieden (al dan niet alleen aan N- of M-leerlingen, of in twee varianten) de inhoud anders verkavelen, zie vooral de wetenschapsfilosofische inhoud (paar dia’s verderop) er helemaal niets meer mee doen Nog wat achtergrondgedachten: Vraag Jos: Bij de bewering is “aan scholen zelf om uren (120 slu) en inhoud te bestemmen”: wat gebeurt er met de uren als de school er voor kiest om ANW niet meer aan te bieden. Het lijkt er een beetje op dat de school 120 uur per leerling zou krijgen om die weer voor iets anders in te zetten. Maar: ik denk dat je de uren gewoon kwijt bent. Klopt dat? Antwoord Maarten: Ik interpreteer het zo, dat de school 120 SLU minder via een wettelijk verplicht vak hoeft aan te bieden. Omdat het totale aantal SLU dat een school moet aanbieden niet verandert, komen er dus 120 SLU vrij te bestemmen bij. Het bevoegd gezag zal daar wel over mogen beslissen, dat zal het wel aan de schoolleiding overlaten.

inhoud van ANW natuurwetenschappelijke domeinen analyse van en reflectie op natuurwetenschap en techniek

natuurwetenschappelijke inhoud domeinen in anw leven biosfeer materie zonnestelsel en heelal aansluiting bij N-vakken biologie, scheikunde, natuurkunde biologie, scheikunde scheikunde, natuurkunde natuurkunde veel past ook in nlt M-leerlingen krijgen dergelijke inhoud nog enigszins in de onderbouw, en dit zal versterkt worden als scholen zich op de nieuwe Kennisbasis natuurwetenschappen en technologie voor de onderbouw richten n.b. nauwelijks aansluiting van deze domeinen bij alfa- en gammavakken in de bovenbouw

wetenschapsfilosofische inhoud analyse van en reflectie op natuurwetenschap en techniek kennisvorming toepassing van kennis invloed van natuurwetenschap en techniek kan verbreed worden

wetenschapsfilosofische inhoud analyse van en reflectie op wetenschap en haar toepassingen kennisvorming toepassing van kennis invloed van wetenschap en haar toepassingen in deze formulering betreft het ook alfa- en gammavakken

wetenschapsfilosofische inhoud analyse van en reflectie op natuurwetenschap en techniek kennisvorming toepassing van kennis invloed van natuurwetenschap en techniek sluit ook aan bij A-domein van natuurwetenschappelijke vakken

wetenschapsfilosofische inhoud analyse van en reflectie op natuurwetenschap en techniek kennisvorming toepassing van kennis invloed van natuurwetenschap en techniek Scheikunde A9 Waarderen en oordelen ... in contexten een beargumenteerd oordeel geven over een situatie in de natuur of een technische toepassing, en daarin onderscheid maken tussen wetenschappelijke argumenten, normatieve maatschappelijke overwegingen en persoonlijke opvattingen. A15 Redeneren over ontwikkelen van chemische kennis ... in contexten aangeven op welke wijze natuurwetenschappelijke, technologische en chemische kennis wordt ontwikkeld en toegepast. SCHEIKUNDE

wetenschapsfilosofische inhoud analyse van en reflectie op natuurwetenschap en techniek kennisvorming toepassing van kennis invloed van natuurwetenschap en techniek Natuurkunde A9: Waarderen en oordelen ... in contexten een beargumenteerd oordeel geven over een situatie in de natuur of een technische toepassing, en daarin onderscheid maken tussen wetenschappelijke argumenten, normatieve maatschappelijke overwegingen en persoonlijke opvattingen. A10: Kennisontwikkeling en -toepassing ... in contexten analyseren op welke wijze natuurkundige en technologische kennis wordt ontwikkeld en toegepast. NATUURKUNDE

wetenschapsfilosofische inhoud analyse van en reflectie op natuurwetenschap en techniek kennisvorming toepassing van kennis invloed van natuurwetenschap en techniek Biologie A9 Waarderen en oordelen ... in contexten een beargumenteerd oordeel geven over een situatie in de natuur of een technische toepassing, en daarin onderscheid maken tussen wetenschappelijke argumenten, normatieve maatschappelijke overwegingen en persoonlijke opvattingen. A10 Beleven ... in contexten gevoelens en betekenissen expliciteren die worden opgeroepen door het omgaan met de natuur of in de natuur voorkomende objecten en daarbij aandacht schenken aan de gevoelens en betekenissen van anderen. A15 Kennisontwikkeling en –toepassing ... in contexten analyseren op welke wijze natuurwetenschappelijke en technologische kennis wordt ontwikkeld en toegepast. BIOLOGIE

3 dimensies van ‘Wetenschapsoriëntatie’ Academische vaardigheden, zoals: een onderzoeksvraag formuleren informatievaardigheden argumentatievaardigheden presenteren evalueren reflecteren

3 dimensies van ‘Wetenschapsoriëntatie’ Wetenschapsfilosofie, waarbij vijf kernvragen centraal staan: Hoe komt wetenschappelijke kennis tot stand? Hoe wordt wetenschappelijke kennis gebruikt? Hoe bepaal je de betrouwbaarheid van wetenschappelijke kennis? Hoe beïnvloeden samenleving en wetenschap elkaar? Mag alles wat kan?

3 dimensies van ‘Wetenschapsoriëntatie’ Overzichtskennis: grote verhalen vd wetenschap die iedereen moet kennen, zoals ecologie, evolutie, inzichten omtrent gedrag, nature and nurture, beeld v materie, beïnvloeden v materie en levensvormen, beeld v zonnestelsel en heelal binnen de samenleving actuele wetenschappelijke thema’s duurzaamheid, globalisering, schaarste en verdeling, informatietechnologie, gezondheid en zorg.

voorbeelden Examenopgaven CE Sk Zelfherstellende verf (vwo 2010-II) Haarverzorging (vwo 2011-II) Biodiesel uit plantaardig afval (vwo 2012-I) In gevecht tegen bloedarmoede (vwo 2014-II) Voorbeeldopgaven uit ChemieAktueel Voorbeeldopgaven ANW Meer info: wetenschapsorientatie.slo.nl wat voorbeeldopgaven, opdrachten, bronnen etc. voor het desbetreffende vak laten zien