MONUMENTEN EN HERDENKEN

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Advertisements

* Niet-tastbaar * Over generaties heen: doorgeven * Deel van identiteit, cultuur * Gemeenschap! * Dynamisch WAARDE Immaterieel.
KA2 voor de volwasseneneducatie. Strategische partnerschappen (KA2) • Van eenvoudige kleine samenwerking tot grootschalige projecten om innovatieve middelen.
Wat doet e-cultuur? Klaas Kuitenbrouwer, Kunstraad Groningen, 7 maart 2010.
Verfijning knelpuntenanalyse Mogelijke strategieën
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Bedrijven Doen Bedrijven doen is een samenwerkingsverband tussen 10 bedrijven uit Haarlem en Omstreken Door het.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Risico’s en gevaren van techniek
De leeskring een inspirerende leergemeenschap Gertrud Cornelissen lid kenniskring geïnspireerd leren Lector: Maarten Dolk Onderzoek geletterde leerkrachten.
Leefstijlen algemeen extravert ego groep introvert enthousiast
Pastoraal op school.
Presentatie nieuwe media
Leeftijdsvriendelijke gemeente: een hefboom voor actief ouder worden
Scholing NPZE 6 maart 2014 Omgaan met rouw en verlies
Je kunt het sommige mensen af en toe naar de zin maken… Maar je kunt het niet iedereen altijd naar de zin maken. De burgemeester en zijn bevoegdheden.
The future of IR Pettinger (2000) Hoofdstuk 2 Oud en nieuw.
Zingen 1. Mijn Verlosser hangt aan 't kruis,
ICT in een dynamische context
Welkom in deze kerkdienst
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Wat doet het geboortebericht met jou? Waar is de pasgeboren koning van de Joden?
Kerst de geboorte van Jezus
Ecce ama! Is een EQUAL project van ESF: bijdragen tot de ontwikkeling van de werkgelegenheid door het bevorderen van inzetbaarheid, ondernemerschap, aanpasbaarheid.
Erfgoedcel Brugge. Erfgoed? Definitie? Categorieën –Onroerend erfgoed: gebouwen, monumenten –Roerend: de dingen, gebruiksvoorwerpen, documenten, etc.
O PVOEDINGSONDERSTEUNING Sarah-Lynn Logghe. INHOUDSTAFEL definitie doelstellingen groeiende interesse vanuit het beleid functies van opvoedingsondersteuning.
Teamwerk. Heldere doelstellingen Teamwerk Heldere doelstellingen Initiatief tonen.
De waarde van cultuur, een onderzoek naar het meetbare en onmeetbare
Inleiding op de functies van dorpshuizen Een schema om de gedachtengang over de functie van een dorpshuis op gang te brengen.
Moreel Beraad in het Sociaal Domein
Met Stakeholders Gedeelde Visie
11/10/2007 Gemengde werkgroep FOD Visie van de gemengde werkgroep FOD.
Belangrijkste resultaten van de transversale benadering Prof. em. J.-J.Detraux Onderzoeks- en opleidingscentrum rond het buitengewoon onderwijs Université.
Werksessie Een openbare ontmoetingsplek in de openlucht 20 juni 2014 Peter van Heek (VKK-FDG)
WELKOM Cor van TilborgGemeente Geldermalsen Anton de BoerMozaïek welzijnsdiensten.
Faunapassage. VAN PROBLEEM NAAR OPLOSSING Verleden >> Heden >> Toekomst? HELP.
Onderzoek Veteran Tapes
Opnieuw samen leven met elkaar Presentatie Congres 25 november 2014.
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Monument voor de brandweer Herdenken Monument. functies van herdenken Op verschillende niveaus Troost & erkenning, respect en trots d.w.z. - verwerken.
Toekomst Financiële Functie
ZET BREDA DUURZAAM OP DE KAART Welkom bij dit actieonderzoek Tonnie van der Zouwen, Lector Sustainable Working and Organising Barbet Hendriks-Punt Adviseur.
Agenda: Situering Planning en locatie bepalen Kennismaking en leervragen.
Groepsdynamiek 1.
In samenspraak. Het gesprek tussen musea en gemeenten  Landelijk Contact van Museumconsulenten  Museumvereniging  Vereniging van Nederlandse Gemeenten.
VZW “Ons Steentje” IVRK art.7: Omdat kinderen het recht hebben om de ouders bij zich te hebben.
Durf ruimte te geven!. Uitgangspunten Bestuurders ervaren als problemen: Het is moeilijk goede en voldoende bestuurders te vinden Jongens blijven weg.
Verslag van de brainstorm NIOBB 6 februari Sterke punten Bowls is een leuke, laagdrempelige en sociale sport Inzet en betrokkenheid vrijwilligers.
Rauw en troosten.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Van levenskunst tot stervenskunst Crematorium Tilburg 6 april 2016 Prof Dr Carlo Leget
Kick off IKC Europaschool Welkom Soep met … IKC Europaschool (wie, wat, waarom) World café Afsluiting Rondje door de school (Reageren?
ICC Module Erfgoededucatie Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Stip op de horizon Mitros in 2020 Bespreking met HNM.
Uitbreiding begraafplaats Koudekerke 3 september 2015.
Woonservice gebieden Resultaten Enquête Door Mark Paalman.
Begrijpen we elkaar? Communicatie in de trialoog tussen de persoon met hersenletsel, naasten / mantelzorgers, en professionals Jean Pierre Wilken Lector.
Uitbreiding begraafplaats Domburg 1 september 2015.
Stichting Zaandamse Gemeenschap
Project Interculturele Palliatieve Zorg
KENMERKEN: Grote spreiding t.a.v. ligging
Verlies & Rouw September les 3 Mirjam Enderle.
Stichting De Waaier Presentatie 30 november 2017.
Het Sociale Consumenten Brein
Informatie & Interactie-avond - LJOCHTSTILL
Loskomen van taal Defusie.
De week van de vrijwilliger
2e Penningmeestersoverleg Veteranen Platform
Productnaam.
Ontwikkeling, wij als EBS
Een lerende en adaptieve organisatie
Transcript van de presentatie:

MONUMENTEN EN HERDENKEN “VERGETEN IS BALLINGSCHAP HERINNEREN BRENGT VERLOSSING” Joodse wijsheid Zoals u ziet heeft het Jodendom een duidelijk standpunt hierover.

MONUMENTEN EN HERDENKEN Ritueel => herdenken => monument => monumentvormen => vragen bij monument Als het over herdenken en monumenten gaat dan hebben we het over rituelen. Daarom eerst kort stil staan bij rituelen, Vervolgens iets vertellen over herdenken in zijn algemeenheid En wat monumenten voor betekenis kunnen hebben Daarna een aantal monumentvormen kort aan bod laten komen, voordat we bij de uiteenlopende vragen komen die mogelijk aan de orde kunnnen komen indien men een monument wil ontwikkelen.

RITUEEL Bij belangrijke levensgebeurtenissen (geboorte, trouwen, sterven) = > Overgangsrituelen of transitierituelen Functies rituelen: instrumentele functie: evenwicht–communicatie– verbondenheid–sociale cohesie expressieve functie: richt de aandacht; kanaliseert de emotie Rituelen: maakt altijd deel uit van mensen. Bij chaos, crisis en levensgebeurtenissen brengt het structuur terug. Rituelen hebben altijd een kop-middenstuk en staart. Waardoor zo belangrijk? Door hun functies; nl o      Instrumentele functie: biedt erkenning aan ervaring / bemoeilijkt ontkenning / biedt structuur en leidraad bij chaos / houdt samenleving bij elkaar / creëert ondersteuning vanuit de gemeenschap en vergroot cohesie binnen gemeenschap. o      Expressieve functie: biedt een kader waarbinnen emoties gekanaliseerd worden Focust op ervaring en maakt herformulering-wijziging vd ervaring mogelijk.

HERDENKEN Biedt (h)erkenning Hierdoor bijdrage tot herstel / mogelijk therapeutisch effect / terugkijken en herinterpretatie Sociaal platform voor rouwenden / creëert contactmogelijkheden Individueel & gezamenlijk; verbindingselement tussen tegengestelde groepen….. Maakt trekken van consequenties uit verleden mogelijk Indien relevant houdt het de aanklacht levend Maakt verzoening mogelijk HERDENKEN is een ritueel tussen verleden, heden en toekomst waarin gedenken centraal staat. - Biedt (h)erkenning - Hierdoor draagt het bij tot herstel / mogelijk therapeutisch effect - Sociaal platform voor rouwenden / creëert contactmogelijkheden - Compromis tussen herinneren & vergeten; tussen confrontatie en vermijding (daarom is herhaling nodig) Individueel & gezamenlijk; verbindingselement tussen tegengestelde groepen: ts overlevenden/overledenen; getroffenen & gemeenschap; verleden, heden, toekomst - Trekken van consequenties uit verleden - Indien relevant houdt het de aanklacht levend - Maakt verzoening mogelijk - Maakt terugkijken en herinterpretatie (en zo verwerking) mogelijk

MONUMENT Monumentum => monere= onder aandacht brengen, herinneren, vertellen over Markeert gebeurtenis in tijd en ruimte Markeert gebeurtenis in collectieve geheugen Houdt collectieve troost levend Houdt aanklacht levend Vast plek om naar terug te komen Maakt of houdt herinnering tastbaar Vorm van erkenning en respect naar overledenen en betrokkenen MONUMENT monument komt van monumentum dat weer van het latijnse ww moneo komt. Moneo = onder de aandacht brengen / herinneren / vertellen over. Dus een monument is een ding dat die functie in zich heeft t.a.v. persoon of gebeurtenis, van onder aandacht brengen/herinneren / vertellen over. Menhir of megalith sinds stenen tijdperk ; meestal onbewerkt en oversierd. Stond voor vele diepe emoties, en mensen voelden de behoefte hier bijeen te komen. Deze stenen (net als monumenten) aantal specifieke functies; 1.    dienen als getuigenis, en contactpunt tussen nageslacht en voorouders, of tussen tegengestelde groepen en werelden. 2.    verwijzen naar bepaalde informatie en brengen die over (bep kenmerk, naam, gebeurtenis, gemeenschap, natie). bv strijdlustigheid, heroism 3.    omgeving; staan niet zomaar ergens;langs drukke plekken met veel mensen; of duidelijk afgegrensd gebied (kerk, begraafplaats, plein); veelal geometrische patroon, omheind. Waar men gemeenschapszin en saamhorigheid kan ervaren; die hun identiteit (her)bevestigt. Vaak vinden daar ook rituelen plaats 4.    herinneren; als aandenken en ter herinnering aan. Vaak laat men iets achter (bloem, steen).  Monument: ·       Markeert de gebeurtenis of persoon in het collectieve geheugen. ·       Het markeert de gebeurtenis in tijd en ruimte,voor eeuwig. ·       Het is een vaste plek om naar terug te komen. ·       Voor getroffenen een vorm van erkenning en respect. ·       Het houdt collectieve troost levend ·       Houdt een aanklacht levend (bv Dokwerker). ·       Maakt herinneringen tastbaar  

MONUMENT VORMEN PLEK ONTWERP Vorm (dood, levend, combi, architecturaal, dynamisch; tuin, park, water, labyrint, wandelpad…) Plek (begraafplaats, publieke plaats [rustig/druk], plek des onheils, erop uitkijkend…) Ontwerp (via wedstrijd, door getroffenen, kunstenaars, [koepel]organisaties, gezamenlijk project betrokkenen…) Verschillende vormen van monumenten  - Beeld (dood, steen, metaal, keramiek, andere materialen) plaquette, gedicht - Levend’ monument: park, wandelpad, labyrinth, water, bomen voor overledenen - park (bestaand of nieuw te creëren) met activiteiten waarin het een onderdeel van wordt, waar veel mensen dus langs komen, waar van alles gebeurd aan evenementen, concerten, als onderdeel dus van gemeenschappelijk leven. - rustig deel park; herdenken, eren, troost, veiligheid, contemplatie, herstel, sereniteit,, vrede, mooi - Educatief/informatief centrum (leidend naar of komend van monument) - Dynamisch monument maar ook (9/11) expositie van foto’s of andere documentatie (geluid, weblogs, internetsite,…. Combinatie (beeld in park een monument / educatief centrum of programma eraan koppelend)  

VRAGEN en UITDAGINGEN (1) Waarom een monument? Keuzes kennen emotionele aspecten (mbt plek, doelgroep…) Welk doel wordt beoogd (mbt. nabestaanden, gemeenschap, overledenen)? Monument als einddoel of proces? Alleen voor reeds overledenen of ook toekomstige overledenen?  Uitdagingen Publieke plaats en herdenken: emotionele aspecten kleven hieraan die tot conflict /controverse kunnen leiden (bv wie behoort wel of niet tot de getroffenen die, soms letterlijk, een plaats krijgen/ bestaand stuk land voor levend monument kent voor en tegenstanders wat betreft functie die het gebied krijgt of al heeft). Verschillende belangen   Aspecten waar aandacht aan besteed moet worden: welk doel : mbt nabestaanden: (h)erkenning, respecteren, eren, herinneren, rust zoeken, contact zoeken, (verwerken), steun ontvangen van gemeenschap. mbt gemeenschap: verwerken voor nabestaanden, binding van gemeenschap waarschuwing , herstel van gevoel van trots na wat hen is overkomen, vernieuwen van ‘spirit binnen de gemeenschap, versterken van sociale cohesie mbt overledenen: herdenken/ gedenken /respect betonen Monument als einddoel of als proces (met rol voor betrokkenen erin verwerkt tijdens voortraject en natraject[ bv educatieve rol, evenementen?) Over welke overledenen gaat het (reeds overledenen of, toekomstige overledenen?

VRAGEN en UITDAGINGEN (2) Welke vorm? Wie maakt het (nabestaanden, betrokkenen, organisaties, overheid,..)? Wie onderhoudt het? (nabestaanden, betrokkenen, etc.) Wie heeft de verantwoording? Wie onderneemt activiteiten ter herdenking? Wie bekostigt het? Welke vorm(en) krijgt het? (dood, levend, dynamisch, combi?)   Wie maakt het? (kunstenaar, kinderen betrokken kinderen bij uitvoering betrekken [educatief project van maken waarin zij bewust worden van hun creërende rol t.a.v. de omgeving; kk die amper natuur in omgeving kennen; Wie onderhoudt het; nabestaanden en betrokkenen, organisaties/overhead… Wie neemt verantwoording voor monumentontwikkeling op zich? Wie bekostigt monument? Wie neemt verantwoording bij uiteenlopende activiteiten bij monument zoals herdenking?

MONUMENTEN EN HERDENKEN Als het over herdenken en monumenten gaat dan hebben we het over rituelen. Daarom eerst kort stil staan bij rituelen, Vervolgens iets vertellen over herdenken in zijn algemeenheid En wat monumenten voor betekenis kunnen hebben Daarna een aantal monumentvormen kort aan bod laten komen, voordat we bij de uiteenlopende vragen komen die mogelijk aan de orde kunnnen komen indien men een monument wil ontwikkelen.