Communicatie en dementie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tips voor een goede PowerPointpresentatie
Advertisements

3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
PRESENTATIETECHNIEKEN
Communicatie met de klant
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Alzheimer Een haperend geheugen
Lotgenotencontact.
Hoofdstuk 3 Interpersoonlijke communicatie
Communicatief gedrag + / -
Ontwikkelingstraject kinderen
Totale communicatie Juli Totale communicatie Juli 2009.
Anekdote: “Ik doe m’n ogen open, ja hoor, ‘t is nog steeds donker, de pps-sheets komen voor de 10e keer voorbij, het sneeuwt nog steeds op de televisie…”
Van begrijpen naar begeleiden
Hoofdstuk 2 Interpersoonlijke communicatie
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
1. Levensbeschouwing en communicatie
Taalstoornissen bij Fronto-temporale dementie
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Een haperend geheugen.
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
Praktische adviezen volgens de HISTORIE-methodiek.
Les 3 Deze les duurt 90 minuten
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Syncope hulpverlening.
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
De doelstelling van deze workshop is niet om u iets nieuws te leren.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Interculturele communicatie
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Gespreksvaardigheden
Modellen adviesvaardigheden 13 februari 2015
Patiënten kunnen artsen beter
Communicatie en relatie
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
voor familie en vrienden van
Presentatie bij lesbrief ‘Bejegening’
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Gedragsveranderingen bij dementie
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Luisteren 3 Actief luisteren. Zowel verbaal als non-verbaal
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Heel gewoon maar toch anders.
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Communiceren in het huwelijk GB Flevoland
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Opleidingssessie 2 Growing Together Communicatievaardigheden van de mentor.
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Verbindend communiceren met ouders
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
WELKOM! Workshop … een bok op de haverkist 18 maart 2016
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Communicatie Opletten, meedoen en meedenken
Hand-Out.
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Praktijk Opleiders Cursus
Contact maken en contact houden
Communicatie.
Dementie Nabij zijn.
Over communiceren in het huwelijk
Communicatie 7e les.
Les 6: non-verbale communicatie
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Communicatie en dementie

voor ik het vergeet….. introductie film

Paul Hermans Hanne Bollen even voorstellen Paul Hermans Hanne Bollen

inhoud wat is communicatie wat zijn gangbare communicatiekanalen? bijzondere eigenschappen van deze kanalen Hoe veranderen deze communicatiekanalen bij dementie dementering: een chaos in de gevoels- en gedachtenwereld doel van communicatie met dementerenden hoe communiceer je met beginnend, gevorderd en zwaar dementerende mensen tips en besluit

wat is communicatie? een dubbel probleem. Ten eerste geraken de communicatiekanalen, waar we als gezond persoon probleemloos over beschikken, geblokkeerd. Maar daarnaast wordt ook de gedachtenstroom steeds chaotischer. Gedachten en gevoelens zonder enige samenhang overspoelen de dementerende. Communicatie betekent dat mensen gevoelens en gedachten meedelen aan elkaar. 'Ik voel me verdrietig'. 'Ik zal je vanavond om acht uur aan het station opwachten.' Deze communicatie kan verschillende gedaanten aannemen. Een gewone mededeling, zoals een afspraak, kan je gemakkelijk meedelen via woorden.

. communicatie: gevoelens en gedachten aan elkaar meedelen feiten woorden gevoelens non-verbale communicatie

communicatiekanalen woorden gebaren lichaamstaal houding nabijheid aanrakingen

woorden gebaren lichaamstaal houding nabijheid aanrakingen van feitenboodschappen naar gevoelsboodschappen bewustzijn van verschillen per volk naar universele taal

woorden gebaren lichaamstaal houding nabijheid aanrakingen hoe veranderen deze communicatiekanalen bij dementie

veranderingen bij dementie woorden gebaren lichaamstaal houding nabijheid aanrakingen

dementering: een chaos in de gevoels- en gedachtenwereld

veranderingen

doel van communicatie met dementerenden hen laten weten dat ze niet alleen zijn contact

verstandelijk gesprek niet langer mogelijk. Communicatie met dementerenden : aanpassing per stadium van dementering verstandelijk gesprek niet langer mogelijk. wel mogelijk: overbrengen gevoelens via intonatie, houding en aanraking geruststellend gevoel geven. verstandelijk gesprek, gericht op feiten, niet langer mogelijk. wel mogelijk gevoelens over te brengen de zorgdrager kan via intonatie, houding en aanraking de demente het gevoel geven dat er iemand in de buurt is die hem wil troosten of geruststellen.

Hoe communiceer je met een beginnend dementerende? kenmerken taal bij beginnende dementie: verstandelijke stoornissen maken angstig of boos minder woorden, woordvindingsmoeilijkheden geheugenstoornissen problemen met “spelregels” van gesprek

Hoe communiceer je met een beginnend dementerende? Praat over eenvoudige, concrete dingen, die belang hebben Neem de leiding van het gesprek Wees geduldig geef de tijd om te reageren. Praat steeds over één onderwerp. Gebruik korte zinnen en eenvoudige woorden. Ondersteun je woorden met gebaren, wijs voorwerpen aan... Beperk het aantal deelnemers aan het gesprek. Zorg dat de demente steeds je gezicht ziet terwijl je hem aanspreekt. Oogcontact is heel belangrijk. Spreek met een lage stem, doe je stemhoogte dus NIET stijgen zoals je tegenover een klein kind doet. Houd rekening met de gevoelsboodschap

Hoe communiceer je met een gevorderd dementerende? heden en verleden, realiteit en fantasie lopen door elkaar geen vat meer op gedachten en gevoelens die overvallen voor de omgeving wordt het allemaal onbegrijpelijk belangrijk dat de dementerende het gevoel behoudt dat er iemand is die hem begrijpt en wil steunen Bij gevorderd dementerenden lopen heden en verleden, realiteit en fantasie door elkaar geen vat meer op de gedachten en de gevoelens die hem overvallen Voor de omgeving wordt het allemaal onbegrijpelijk belangrijk dat de dementerende het gevoel behoudt dat er iemand is die hem begrijpt en wil steunen

Hoe communiceer je met een gevorderd dementerende? aandacht voor gevoelsboodschap gevoelens afleiden uit het gedrag onvoorwaardelijk gevoelsmatig reageren als je het niet kunt begrijpen: constateer gewoon het gevoel en reageer kalmerend of troostend, luisterend veel aandacht voor de gevoelsboodschap ook gevoelsboodschap achter de woorden (vb. ik wil naar huis) gevoelens afleiden uit het gedrag onvoorwaardelijk gevoelsmatig reageren als je het niet kunt begrijpen: constateer gewoon het gevoel en reageer kalmerend of troostend, luisterend bij toename dementering wordt gevoelscommunicatie belangrijker. intonatie, houding en nabijheid

Communiceren met zwaar dementerende mensen: kan dat nog? chaos bedreigend verstarren, vluchten of vechten communicatiemiddelen bijna volledig geblokkeerd. Meestal spieren (en dus lichaamshouding) erg gespannen. Bijna geen beweging, geen taal en geen gelaatsuitdrukking. chaos bedreigend verstarren, vluchten of vechten De communicatiemiddelen zijn bijna volledig geblokkeerd. Meestal zijn de spieren (en dus lichaamshouding) erg gespannen. Bijna geen beweging, geen taal en geen gelaatsuitdrukking.

Communiceren met zwaar dementerende mensen: kan dat nog? Contact betekent hier gewoon de ervaring 'dat men niet alleen is'.

tips voor de communicatie met mensen met dementie rustige omgeving neem de tijd voor een gesprek maak contact door aan te raken maak oogcontact beperk het aantal deelnemers aan een gesprek praat zelf rustig en duidelijk spreek in korte, eenvoudige zinnen geef de tijd om te begrijpen en te antwoorden; zoveel mogelijk gesloten vragen stellen praat over concrete dingen

tips voor de communicatie met mensen met dementie steeds over 1 onderwerp praten blijf niet doorvragen/stimuleren gebruik non-verbale communicatie kijk goed naar non-verbaal gedrag noem personen bij naam maak gebruik van concrete hulpmiddelen benut geheugensteuntjes probeer keuzen te vermijden beter om de vraag te splitsen reageer op het gevoel heb geduld en begrip