Interesse voor en overtuiging van het belang van Culturele Ruimten Culturele ruimten, macht, ressentiment en moraal.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Media en de moraal van het einde van de moraal
Advertisements

23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Massamedia en cultuur Normen Specifieke regels in groep / samenleving
20 Januari 2009 EDO Studiedag Willy Sleurs Entiteit Curriculum
DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie
Workshop 5 •Dialoog voorbij de leeftijd • Suzan Langenberg • Catherine Schnitzer.
Maarten Steenhagen KUNSTFILOSOFIE COLLEGE 4 EEN FILOSOFISCHE BENADERING VAN DE KUNSTEN FORMALISME Maarten Steenhagen
Ferdinand de Saussure (Genève, 26 november Vufflens-le-Château, 22 februari 1913) =
Onderwerpen: Veranderingen: Individuele verantwoordelijkheid en het individueel gedragen van Mensen Continuïteit: wat bleef hetzelfde bij groeps- en individueel.
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Klaas van Egmond Beschaafd bestuur.
De waarde van cultuureducatie
Welke boeken kies ik voor mijn kinderen?
Zijn mensen vrij of is dat een illusie?
Het OKC en (pedagogische) diversiteit
Organisatiecultuur en veiligheidsgedrag Frank Guldenmund, Sectie Veiligheidskunde, TU Delft.
Carrousel van good practices met nieuwe leermiddelen
© Twynstra Gudde 9 & 10 juni 2005 De organisatie als werkgemeenschap 1 Opkomst nieuwe organisaties (1) –Organisatie –Taken –Functie –Individu –Organisatie.
De stad Veelheid aan culturen, subculturen, leefwijzen, levenshoudingen, levensbeschouwingen.
Levensbeschouwing en maatschappelijke participatie Is levensbeschouwing nog steeds een motiverende factor voor participatie? Sarah Botterman – KULeuven.
eerste psychoanalytische patiënt zien en begeleiden.
Voorstelling 6de leerjaar
Natie is volk, niet staat Eerst is er cultureel nationalisme → gevoel bij elkaar te horen op basis van taal, cultuur, gemeenschappelijk verleden,geloof.
De civil society in kleine dorpen: ‘Zorgen voor elkaar’
Universiteit Utrecht Managen van netwerken (1) Albert Meijer Utrecht School of Governance 19 april 2012.
Wat geloof jij? Hoe kijk jij?
Cultuur en Identiteit 4.1 Wat is cultuur?
Tijdens een opgraving vindt een archeoloog een scherf met daarop twee gedeeltelijke zinnen en een hele zin. 1…………….. einde van de zin 2Een volledige zin.
Gesloten residentiële jeugdzorg als veilige haven
Collegagroep PW 3 april Gasten Fred Dhont, directeur Socius Mien Quartier, stafmedewerker Femma Walter Van Wouwe, projectmedewerker Clemensprovincie.
AMV Sociaal maatschappelijke dimensie
Stromingen binnen de Psychologie
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Gemeenschaps Enquete JULI Inhoud Hoe mensen over onze school denken –Resultaten van enquete –Opsomming – Gemeenschaps Visie van onze school Wat.
Doel en taak van de hulpverlening
Aanvaarding en tolerantie
Wat is de eigen waarde van een katholieke universiteit? Nicolas Standaert, Sinologie.
11 Diversiteit & inclusie July 30, Overzicht Diversiteit en inclusie zijn een integraal onderdeel van onze business. Het is essentieel dat u.
Religie & Filosofie Identiteit J&C1.4.
Sociologie Cultuur en Context J1.3. Bezetting Maagdenhuis Jeugd en muziek.
Angst en Psychose: een Lacaniaans perspectief
Herstel in de GGz Jaap van der Stel
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
Kwaad pedagogisch probleem hoofdstuk 6. BKw3eWsQ&feature=related BKw3eWsQ&feature=related.
Levensbeschouwing Christendom (Ikos).
Psychologie van de straat Week 5.  Masculien  Wantrouwen naar buiten/antiauthoritairehouding naar buiten de groep  Loyaliteit aan eigen groep  Afzetten.
Levensbeschouwelijk leren
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). Module 1 Introductie Informatie op 5 lessen: 21 februari, 7, 21, 28 maart,
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Drs. S. van der Geest1 Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 3.
Hoofdstuk 3 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Sigmund Freud identificatie versus zelfontplooiing nonconconformisme versus groepsdynamiek Massenpsychologie und Ich-analyse, 1921 Trauer und Melancholie.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Een merkwaardig fenomeen Kerken lopen leeg, terwijl religiositeit toeneemt.
Bs. Evenaar Identiteit en diversiteit. Casus Probleemstelling Nieuwe aandacht en belangstelling voor levensbeschouwing hard nodig, met name in de bovenbouw.
Schoollogo’s Gespreksvorm
Geschonden beroepseer V 2008 I. Eerste analyse bij lezing Waar worden in de tekst de afzonderlijke tekstelementen behandeld? Welke alinea’s kunnen in.
VTOI 7 april 2017 Hans Teegelbeckers/Wim Kuiper
‘’DOOR MIDDEL VAN EEN CULTUREEL GENOGRAM VAN KRACHTEN EN KWALITEITEN, EEN TIJDSLIJN EN DROMEN VOOR DE TOEKOMST.’’
Diversiteit & Inclusie
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.4 Ik en de ander
1 - Wie zit er aan de keukentafel?
De God van de Schriften.
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Hoofstuk 16 Interculturele communicatie
Hoofdstuk 3 & 4 Thema Jongeren.
Wat wil onze klant vandaag
Cultuursensitieve Communicatie
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
Transcript van de presentatie:

interesse voor en overtuiging van het belang van Culturele Ruimten Culturele ruimten, macht, ressentiment en moraal

Onderzoekstrajec t interesse voor en overtuiging van het belang van Culturele Ruimten

Filosofisch onderzoek hypothesevorming ideologiekritiek expliciet maken van normatieve gezichtspunten Culturele Ruimten

EEN REEKS TEGENSTELLINGEN die te maken hebben met cultuur, identiteit & zelfontwikkeling Sigmund Freud identificatie versus zelfontplooiing nonconconformisme versus groepsdynamiek Massenpsychologie und Ich-analyse, 1921 Trauer und Melancholie 1917 Zur Einführung des Narzissmus, 1914 Jacques Lacan imaginaire versus symbolische het zelf versus het andere dan zichzelf

EEN REEKS TEGENSTELLINGEN Lev Vygotsky gemeenschappelijk taalgebruik versus individueel denken Thought and Language 1934 Basil Bernstein elitaire versus populaire cultuur elaborate versus restricted code Reuven Feuerstein cultuurspecifiek versus universeel karakter van opvoeding nature verus nurture

EEN REEKS TEGENSTELLINGEN Emile Durkheim collectief versus individueel bewustzijn gemeenschap versus individu groepsemoties versus rationaliteit Rudolf Bultman zelfrechtvaardiging versus geloof Mary Douglas

EEN REEKS STELLINGEN Basismotivatie is zelden primair materialistisch Mensen willen een leven leiden dat anderen de moeite waard vinden. gerechtvaardigd, ‘essentieel’ in die zin functioneert levensbeschouwing als een paranoïd zelfrechtvaardigingssysteem alleen groepsdynamiek lijkt te kunnen erkennen en vitaliseren Het alternatief is depressie.

EEN REEKS STELLINGEN Mediagebruik spoort op groepsdynamiek Mensen kijken niet enkel om iets te zien maar om te zien wat er te zien is. Ze willen deel uitmaken zonder gezichtsverlies (wat niet hetzelfde is als participeren). Ze willen ‘op de hoogte’ zijn, ‘mee’ zijn, voeling hebben met, betrokken zijn bij. Cf. Elisabeth Noelle-Neuman: Die Sweigespirale: Öffentliche Meinung -- unsere soziale haut, 1980 Het alternatief isolatie.

EEN REEKS STELLINGEN positioneel individualistisch enclavistisch geïsoleerd Officieel: door de hoofdcultuur gewaardeerd ressentiment groepsdruk grid

EEN REEKS STELLINGEN positioneel individualistisch enclavistisch geïsoleerd Officieel: door de hoofdcultuur gewaardeerd ressentiment groepsdruk grid viriele dimensie amusementsdimensie cultureel correcte dimensie alternatieve dimensie

Filosofisch onderzoek hypothesevorming ideologiekritiek expliciet maken van normatieve gezichtspunten Culturele Ruimten