De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Sigmund Freud identificatie versus zelfontplooiing nonconconformisme versus groepsdynamiek Massenpsychologie und Ich-analyse, 1921 Trauer und Melancholie.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Sigmund Freud identificatie versus zelfontplooiing nonconconformisme versus groepsdynamiek Massenpsychologie und Ich-analyse, 1921 Trauer und Melancholie."— Transcript van de presentatie:

1 Sigmund Freud identificatie versus zelfontplooiing nonconconformisme versus groepsdynamiek Massenpsychologie und Ich-analyse, 1921 Trauer und Melancholie 1917 Zur Einführung des Narzissmus, 1914 Jacques Lacan imaginaire versus symbolische het zelf versus het andere dan zichzelf

2 Lev Vygotsky gemeenschappelijk taalgebruik versus individueel denken Thought and Language 1934 Basil Bernstein elitaire versus populaire cultuur elaborate versus restricted code Herbert Mead

3 Emile Durkheim collectief versus individueel bewustzijn gemeenschap versus individu groepsemoties versus rationaliteit Mary Douglas

4 Basismotivatie is zelden primair materialistisch Mensen willen een leven leiden dat anderen de moeite waard vinden. Het geven van uitleg over zichzelf aan zichzelf functioneert hierbij als een paranoid zelfrechtvaardigingssysteem alleen groepsdynamiek lijkt te kunnen erkennen en vitaliseren Het alternatief is depressie.

5 Mediagebruik spoort op groepsdynamiek Mensen kijken niet enkel om iets te zien maar om te zien wat er te zien is. Ze willen deel uitmaken zonder gezichtsverlies (wat niet hetzelfde is als participeren). Ze willen ‘op de hoogte’ zijn, ‘mee’ zijn, voeling hebben met, betrokken zijn bij. Cf. Elisabeth Noelle-Neuman: Die Sweigespirale: Öffentliche Meinung -- unsere soziale haut, 1980

6 positioneel individualistisch enclavistisch geïsoleerd Officieel: door de hoofdcultuur gewaardeerd ressentiment groepsdruk grid

7 positioneel individualistisch enclavistisch geïsoleerd Informatie met betrekking tot individualistische interesses, interesses die geen (manifest) verband houden met de imperatieven van een groep of met algemeen welzijn. Materialistische interesses: informatie over beleggingen, aandelenkoersen, vacatures, professionele vaardigheidstrainingen Expressief individualistische interesses: informatie over binnenhuisinrichting, kleding, psychotherapie, lichaamsverzorging, gerechten, film, muziek, literatuur, reizen, voor zover die betrekking hebben op de ontwikkeling van een (veronderstelde) unieke levensstijl. Informatie over wat het gemeenschappelijk bewustzijn verstoort of verontrust (externe fysieke bedreiging, epidemieën, voedselonveiligheid) en over wat de rechtvaardigingsstrategieën van de groep onderuit haalt. Informatie over wat zich aan de grens voordoet tussen ‘het wij’ en ‘de anderen’ waarop fouten worden geprojecteerd: politiek vluchtelingen, criminelen, politici... Informatie over wat men als lid van de groep behoort te weten om ‘in’ te zijn, op de hoogte te zijn, mee te kunnen praten, vaak betreft dat roddel, ophefmakende geruchten, verdachtmakingen in verband met publieke figuren. Net-profiel beantwoordt aan een gezellige thuisomgeving waarin de rechtvaardiging van de in-group wordt gecontrasteerd met een boosaardige buitenwereld.. Weinig of geen communicatie omdat er geen loyaliteit bestaat tegenover om het even welke groep. Informatie over het functioneren van allerlei instellingen met betrekking tot het algemeen welzijn (organisatie van de gezondheidszorg, werkgelegenheid, infrastructuur, internationale betrekkingen). Breed publiek forum waar de diverse geledingen van de samenleving hun eigen posities, culturele expressievormen, en standaarden zichtbaar maken in het licht van hun gemeenschappelijke loyaliteit ten aanzien van de staat.

8 positioneel individualistisch enclavistisch geïsoleerd ressentiment Officieel: door de hoofdcultuur gewaardeerd


Download ppt "Sigmund Freud identificatie versus zelfontplooiing nonconconformisme versus groepsdynamiek Massenpsychologie und Ich-analyse, 1921 Trauer und Melancholie."

Verwante presentaties


Ads door Google