1 Case 2: De sponsoring van professionele wielerploegen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Case 7: van fietsenmakers tot multinationals Een eeuw wielersponsoring.
Advertisements

Format voor Nederlandse Tv Sander ter Haar CE1C. Pitch • ‘’On The Road’’ • Per aflevering andere artiest/act • Worden gevolgd door cameracrew en presentator.
Kan ik al in het beroepsregister?
Marcel Crok | De staat van het klimaat
Ben Kriechel Lex Borghans
Obesitas De obesitasepidemie en de evolutie van het aantal bariatrische ingrepen bij MLOZ-leden Dr. Katrien Van Rie Dr. Jan Van Emelen.
Uitvoeringsvormen medezeggenschap Resultaten van de inventarisatie van uitvoeringsvormen medezeggenschap bij universiteiten.
WOONPROJECT ‘t HUIZEKE
Het therapeutisch milieu
Atrium Brussel de Handelskerncontracten Erik Baptist ATRIUM BRUSSEL CENTRUM Mechelen 22 November 2007.
1 Case 6: Merchandisinginkomsten in het professionele voetbal: van Manchester United tot KRC Genk Merchandising in de sport: de verkoop van producten/diensten.
Het wereldvoedselvraagstuk brengt je zeer snel op het vlak van wereldhandel en duurzame ontwikkeling. Met het softwarepakket ‘Dashboard’ op de cd-rom kun.
CBS microdatamiddag Productiviteitsgroei en de afstand tot de technologische frontier Harold Creusen, Henry v/d Wiel (CPB) George v. Leeuwen,
Dunkers Sportief Seizoen Dunkers Sportief Seizoen
10 jaar e-Learning binnen ING Nederland D.M.Langbroek i.s.m. Jean in het Panhuis.
1 Case 1: De kernwaarden van het WK en EK Voetbal.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Ontwikkeling van de insulineresistente mens
In april 1993 is de NVMA opgericht Medisch acceptanten in Nederland niet georganiseerd en in b.v. UK en Afrika wel In Nederland geen professionele opleiding.
PCP en PTLD epidemie Clincal audit avant la lettre
Nationale ECTS-Helplijn Vlaanderen SYMPOSIUM – BRUGGE 2 december 2003 Karel Van Liempt.
De geschiedenis van de deling
Internationale Economie
DE OERMECHANISMEN VAN DE POLITIEK RIK COOLSAET BINNENLANDSE FRANCQUI LEERSTOEL VUB 24 MAART 2009 Terrorisme en radicalisering, toen en nu.
Data-analyse van regionale en locale meetnetten
Onderzoek in het onderwijs: opvattingen
“If less is more, how you’re keeping score?”* *Eddie Vedder - Society.
Hoofdstuk 2 Sport- sponsoring
Excellent-route Getraind naar de top. Inleiding Recruitment Recruitment Indeling van ‘’excellentstudenten’’ Indeling van ‘’excellentstudenten’’ Activiteiten.
Cultuuraanbod Inhoud Is het aanbod van podiumvoorstellingen, tentoonstellingen en filmvertoningen gestegen? Spreiding in Vlaanderen, gemeenten.
Comenius monitoring dagen 8/10/2008, Alden Biesen 13/11/2008, Brugge.
Kennisforum gemeentelijk distributiebeleid
HOOFDSTUK 26 BEGINSELEN VAN DE INTERNATIONALE ECONOMIE L. Berlage A. Decoster Inleiding tot de Economie © 2005 Universitaire Pers Leuven.
HOOFDSTUK 14 DE MACRO-ECONOMISCHE GROOTHEDEN
Evaluatieonderzoek naar de effectiviteit van
Beleidsstrategieën voor de invoering van duurzame ontwikkeling Niko Roorda.
VKL Algemene Leden Vergadering 2006 V ereniging K lantordergestuurde L ogistiek Willem de Jager Voorzitter.
JOEL PALIX Voorzitter Clarins Fragrance Group Altijd in beweging en met een onverzadigbare nieuwsgierigheid. Joël Palix is een man met een bijzondere carrière.
Kwetsbare ouderen zonder thuiszorg
Juridische Risico's Sportevenementen
VERANDEREN? BLIJF VOORAL JEZELF!.
Vereniging Vlaamse Brandweervrijwilligers (VVB) Vereniging Vlaamse Brandweervrijwilligers “Onze vrije tijd, voor UW veiligheid!” Regiovorming in Nederland.
INLEIDING ONDERZOEK MARKETING, MARKTONDERZOEK & COMMUNICATIE
Effecten loondoorbetaling bij ziekte
GEMEENTELIJK BELASTINGGEBIED ESBL 4 november 2003 PROF.DR. PETER B. BOORSMA.
Thijs Oost en Simon Valster
Return to Sender.
1 De pensioensector in een turbulente omgeving Olaf Sleijpen De Nederlandsche Bank.
Historisch Overzicht Paragraaf 1.
de tijd van burgers en stoommachines
Politieke Macro Analyse Jasper Schiferli Pieter Mellema Emiel ten Velde.
1 De peiling PAV in internationaal perspectief: Veerle Breemeersch AKOV - curriculum -Onderzoek van Inge De Meyer (Faculteit Psychologie en Pedagogische.
9 Januari 2014 – Biaggi Derks Scholekster – Kokmeeuw – Zwarte Stern
Internationalisering Europese doelstelling: 20 % van de studenten een internationale ervaring! 1 e Master: Erasmus –3 maanden –In het 1 e semester –Beurs.
Leren in de beroepspraktijk
Mantelzorg een inleiding.
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
1 Hoofdstuk 2: Sportsponsoring. 2 Structuur hoofdstuk 2.
Correctiefactoren bij roeiwedstrijden
Pruiken en revoluties 3.2 Revolutie in Frankrijk
Revolutie in Frankrijk
Disclosure belangen NHG spreker
Een frequent attender is meer dan de som van zijn morbiditeiten
1. Kan je alleen aan wetenschap doen of heb je anderen nodig?
Internationalisering
Eigen naam en klasnummer
Agrarisch Erfrecht Santema Advocatuur
Leren van het buitenland?
Transcript van de presentatie:

1 Case 2: De sponsoring van professionele wielerploegen

2 Inleiding: – oprichting UCI (1900) – organisatoe eerste Ronde van Frankrijk (1903)  eerst landenteams, later merkenteams – vooral (Franse) fietsenmerken – vijandigheid t.o.v. eerste ‘extrasportieve’ merken

3 (1)Folklore en hobbyisme tot diep in de jaren 80 Wielersponsoring bleef lang het speelhoekje van bedrijven met hoogstens een nationale (meestal lokale) actieradius Periode van bescheiden budgetten Voorbeelden: –Poeders Mann –Moltini –Flandria –Ijsboerke –ADR

4 (2) Panasonic, trendsetter voor MULTINATIONALS Internationale verruiming peloton (marktgedreven); multinationals haken in op schaalverruiming: Panasonic, gevolgd door Hitachi en Toshiba Katalysator verdere internationalisering + professionalisering: – hervormingen Hein Verbruggen (voorzitter UCI) – invoering puntensysteem – indeling topteams

5 (3) De explosie van ploegbudgetten in de jaren 90 analyse teambudgetten data omzichtig analyseren (meestal onderwaardering, soms overwaardering) alleen promotionele sportrechten

6 Evolutie gemiddeld budget topteams (in milj. €) 1992: 3,9 1995: 3,9 1998: 4,6 2000: 7,2 2002: 8

7

8

9 (4) De sponsortermijn van wielerteams

10 Vragen ter discussie 1. Welke sportgerelateerde factoren enerzijds en marketinggerelateerde factoren anderzijds veroorzaakten een professionalisering en internationalisering in het peloton van de wielersponsors? 2.Bespreek en verklaar de evolutie in de teambudgetten na het losbarsten van het Festina-schandaal. 3.Werk een sectoranalyse uit van hoofdsponsors en van cosponsors van wielerteams tussen 1992 en Welke factoren verklaren de uiteenlopende termijnhorizon van wielerteamsponsoring?