1 Case 2: De sponsoring van professionele wielerploegen
2 Inleiding: – oprichting UCI (1900) – organisatoe eerste Ronde van Frankrijk (1903) eerst landenteams, later merkenteams – vooral (Franse) fietsenmerken – vijandigheid t.o.v. eerste ‘extrasportieve’ merken
3 (1)Folklore en hobbyisme tot diep in de jaren 80 Wielersponsoring bleef lang het speelhoekje van bedrijven met hoogstens een nationale (meestal lokale) actieradius Periode van bescheiden budgetten Voorbeelden: –Poeders Mann –Moltini –Flandria –Ijsboerke –ADR
4 (2) Panasonic, trendsetter voor MULTINATIONALS Internationale verruiming peloton (marktgedreven); multinationals haken in op schaalverruiming: Panasonic, gevolgd door Hitachi en Toshiba Katalysator verdere internationalisering + professionalisering: – hervormingen Hein Verbruggen (voorzitter UCI) – invoering puntensysteem – indeling topteams
5 (3) De explosie van ploegbudgetten in de jaren 90 analyse teambudgetten data omzichtig analyseren (meestal onderwaardering, soms overwaardering) alleen promotionele sportrechten
6 Evolutie gemiddeld budget topteams (in milj. €) 1992: 3,9 1995: 3,9 1998: 4,6 2000: 7,2 2002: 8
7
8
9 (4) De sponsortermijn van wielerteams
10 Vragen ter discussie 1. Welke sportgerelateerde factoren enerzijds en marketinggerelateerde factoren anderzijds veroorzaakten een professionalisering en internationalisering in het peloton van de wielersponsors? 2.Bespreek en verklaar de evolutie in de teambudgetten na het losbarsten van het Festina-schandaal. 3.Werk een sectoranalyse uit van hoofdsponsors en van cosponsors van wielerteams tussen 1992 en Welke factoren verklaren de uiteenlopende termijnhorizon van wielerteamsponsoring?