Mediawijs.be Stuurgroep Plan Geletterdheid. Definitie Mediawijsheid ‘Het geheel van kennis, vaardigheden en attitudes waarmee burgers zich bewust en kritisch.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
PIAAC daagt het Plan Geletterdheid uit!
Advertisements

Ervaringen in samenwerking
Lezing n.a.v podiaproject 9 februari 2013 over een participatieve gemeente Over het hoe en waarom van lokale participatie: iedereen mee?
KA2 voor de volwasseneneducatie. Strategische partnerschappen (KA2) • Van eenvoudige kleine samenwerking tot grootschalige projecten om innovatieve middelen.
Mediawijsheid.
Internet OBS de Klimop Mediawijsheid. Mediawijsheid staat voor ‘het geheel van kennis, vaardigheden en mentaliteit waarmee burgers zich bewust, kritisch.
Zo doen we dat in Dordrecht: Bewoners aan Zet
+ Good practices Mediawijsheid Kennismaking 3.
De visie op Meedoen Meedoen is actief zijn, deel uitmaken van een groter geheel. Meedoen staat voor, erbij horen en leidt tot een betere kwaliteit van.
eCompetence Framework (e-CF)
De Digitale Week 2013 Infomomenten De Digitale Week is een initiatief van LINC vzw.
Valorisatie Leonie van Drooge | 1 13 December 2012.
Hogeschool Gent. Missie De Hogeschool Gent wil excelleren in onderwijs, onderzoek, dienstverlening en beoefening van de kunsten. Via de competentie van.
Maatschappelijke Sectoren & ICT
Mediawijsheid - Cultuureducatie een happy match John Leek –
UA– 9 mei 2014.
UA – 11 mei Missie Stichting Lezen wil brede bevolkings- groepen het plezier en het nut van lezen laten ontdekken en beleven om zo hun persoonlijke.
Marleen De Vry Rapport Eerste Onderwijsplannen Overlegplatform Centrumsteden 5 mei 2009.
PARTNERS IN MOLENBEEK (PIM) Studiedag Brede School in Vlaanderen & Brussel 11 december 2006.
Innovatief Aanbesteden: DE VLAAMSE OVERHEID ALS ACTIEVE INNOVATOR Kenniscentrum Innovatief Aanbesteden Christophe Veys – Peter Thevissen 28 juli 2014.
Sociale media op school
Brainstorm sociale media in het onderwijs
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
eGovernment in Vlaamse gemeenten
Definitie Mediawijsheid
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
Thematisch overleg en regie Stad Gent OCMW Gent Derden Rol van de regisseur : Overzicht Verantwoording Visie en beleid Samenwerking Thematisch overleg.
UA 3 mei Stichting Lezen wil brede bevolkingsgroepen het plezier en het nut van lezen laten ontdekken en beleven om zo hun persoonlijke ontwikkeling.
VIGeZ vzw © maart 2009
CinekidStudio: zelf doen geeft inzicht!. Introductie Games (serious games / cots games) Virtuele werelden Playful digital tools Onderzoek naar het gebruik.
Samen werken aan een gezonde regio!
Leerarrangement 4 Thema Socialisatie.
Ondernemen(d) in het onderwijs
Hoger Instituut voor de Arbeid Lanceringsdag Onderzoeksplatform Pulse Draagvlak Ontwikkelingssamenwerking Presentatie 27 november 2009 Onderzoeksinstituut.
Een leerlijn mediawijsheid groep 5-8.
Laure Van Hoecke – Mediawijs.be en LINC vzw
Mediawijsheidaanbod voor primair en voortgezet onderwijs van de Brabantse bibliotheken Angeliek van der Zanden, adviseur Cubiss 19 april 2010, Studiedag.
Leerkrachtcompetenties 6 oktober 2014 Caroline Kearney Senior Project Manager & Onderwijsanalist.
Perspresentatie Gemeenteraadsverkiezingen 14 oktober 2012.
Doe je zeg! Via de ouderenraad? 21 november 2014 Veerle Baert.
Straffe madammen… …werken bij een straffe overheid.
 Website Sint Liborius vormgeven en vullen  Pagina beheren  Foto’s plaatsen Website over mediawijsheid op Sint Liborius  Theorie mediawijsheid  Leerlijn.
Werkzoekenden bestrijden werkloosheid …over het vergroten van de arbeidsmarkt en koopkracht, het aanjagen van de economie, door het verminderen van de.
Prioritaire nascholing CompetentieontwikkelingHulpbronnen ontwikkelen Werken aan Positive states of mind Relatie sociaal model en HGW. Het.
Meer interactie tussen de OCMW’s en de POD MI Social media Provinciale Ontmoetingsdagen Lente 2015.
Administrateur-generaal
MEDIAOPVOEDING. 1. EEN NIEUW LEERPLAN zie blz. 5 Mediamaatschappij Beleidsdiscours rond mediawijsheid/ geletterdheid/digitale kloof Mediageneratie van.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Community Service Learning VU Amsterdam 2 december 2015.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Inspiratiedag De Bib op School 5 mei 2015 Koen Vandendriessche Hannes Vanhaverbeke.
VOORSTELLING MINDERHEDENFORUM Voorstelling Minderhedenforum.
Meer interactie met de OCMW's via de sociale media LinkedIn: een groep voor uitwisseling van goede praktijken.
Samenwerken en communicatie Hoofdstuk 4 21e-eeuwse vaardigheden.
De openbare bibliotheek als huis van de mediawijsheid in 2027
Doelen realiseren met media
Besturen met Burgerkracht
Mediawijsheid competentie:
ViaVia Info-presentatie
Smart Cities Gastcollege AD opleiding Projectleider Techniek
Mediawijsheid competentie:
ICT zonder beperkingen
Samenwerken en communicatie
Michael Expoo – 8 juni 2018.
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Digitale geletterdheid
Hoe zit het werkveld praktisch in elkaar?
Smart schools Open oproep voor digitale innovatie in onderwijs
Handboek Mediawijsheid & Social Media
Transcript van de presentatie:

Mediawijs.be Stuurgroep Plan Geletterdheid

Definitie Mediawijsheid ‘Het geheel van kennis, vaardigheden en attitudes waarmee burgers zich bewust en kritisch kunnen bewegen in een complexe, veranderende en gemediatiseerde wereld. Het is het vermogen tot een actief en creatief mediagebruik dat gericht is op maatschappelijke participatie.’ (Conceptnota mediawijsheid)

Missie Mediawijs.be wil alle burgers vandaag en morgen in staat stellen om zich bewust, kritisch en actief te bewegen in een gemediatiseerde samenleving. Het speelt een coördinerende en inspirerende rol binnen het mediawijsheidsveld. Het doel van Mediawijs.be is het versterken van mediawijsheids- initiatieven, door partners uit het werkveld, de private en de publieke sector samen te brengen in overleg en samenwerkingstrajecten. Het speelt een actieve rol in visie- en beleidsontwikkeling met en voor de sector. Door kennis- en praktijkontwikkeling draagt het bij tot innovatie op het niveau van inhoud, projectformulering en –werking. 27/03/2015 3

Meerwaarde creëren voor en met het werkveld Online kennisplatform als centrale koepel voor sector Analyseren en uitwisselen van kennis en praktijken Voornamelijk intermediaire rol Nieuwe manier van samenwerking stimuleren Multi-stakeholder consultatie processen en projecten Brug tussen werkveld – private sector – publieke sector Oprichting Kenniscentrum

Overleg en Coördinatie Innovatie en Synergie Praktijk en Methodieken Kennisopbouw en –deling Visie- en beleidsontwikkeling 5 27/03/2015 Algemene Doelstellingen

Overlegplatformen: Vbn. Competenties, reclamewijsheid, mediawijsheid en volwassenen, gaming, mediawijsheid en ouderen Thematisch of/en toegepast op specifiek initiatief Vanaf 2015: per sector 6 27/03/2015 Overleg en Coördinatie

Boek Mediawijs Online – jongeren & sociale media Gaminggids Toolkit Mediawijsheid Jonge Mediaprofessionals & Auteursrechten Lespakket reclamewijsheid Hit the city Sjarabang tv Mediawijze verhalen Sharing is caring Pakket beeldgeletterdheid 27/03/ Innovatie en Synergie - Speerpuntprojecten

Selectie projecten 2014 Publiek-private samenwerking (min 2 partners) Industriepartner indienende partner – geen onderzoek Gericht op kansengroepen, mensen met functiebeperking prioritair Communicatie en valorisatie door centrale hub 2013 – Mediawijs Community & Inspiratierally : verder op inzetten, maar meer thematisch/conceptueel/… sturen 8 Innovatie en Synergie - Projectoproep 27/03/2015

Studiedagen ‘Mediawijsheid in scholen en bibliotheken’, ‘Armoede en e-inclusie’, ‘Samen digitaal! Naar innovatieve en creatieve openbare computerruimtes’, ‘Jongerenmediadag’, ‘Vree mediawijze dag’, ‘Ouderen en nieuwe media’ Expertiseworkshops en train the trainers onder meer digital storytelling, gaming en informatievaardigheden, caspar game, lesgeven aan volwassenen over mediawijsheid Valorisatie via de studiedagen van derden (ICT-dag, Digitale Week, event GO!, Informatie aan zee, …) MOOC Mediacoach Traject OCR VIAA Competentiemodel mediawijsheid 27/03/ Praktijk en Methodieken

Veldtekening mediawijsheid 2.0 Blog mediawijsheid Dossiers Digitale kansen voor kansarme groepen Wat is dat? Mediawijs? Praktijken Reclamewijsheid Ouderen Online privacy Mediawijze bibliotheken Mediawijsheid en Onderwijs Liefde op het internet Vanaf 2015: nog meer disseminatie van inhouden via platformen (i.s.m.) partners 27/03/ Kennisopbouw en -deling

‘White Paper mediawijsheid’ Aanbevelingen op basis van een sectoranalyse Aanbevelingen per beleidsdomein Basis = veldtekening en focusgroepen 27/03/ Visie- en beleidsontwikkeling