Mediawijs.be Stuurgroep Plan Geletterdheid
Definitie Mediawijsheid ‘Het geheel van kennis, vaardigheden en attitudes waarmee burgers zich bewust en kritisch kunnen bewegen in een complexe, veranderende en gemediatiseerde wereld. Het is het vermogen tot een actief en creatief mediagebruik dat gericht is op maatschappelijke participatie.’ (Conceptnota mediawijsheid)
Missie Mediawijs.be wil alle burgers vandaag en morgen in staat stellen om zich bewust, kritisch en actief te bewegen in een gemediatiseerde samenleving. Het speelt een coördinerende en inspirerende rol binnen het mediawijsheidsveld. Het doel van Mediawijs.be is het versterken van mediawijsheids- initiatieven, door partners uit het werkveld, de private en de publieke sector samen te brengen in overleg en samenwerkingstrajecten. Het speelt een actieve rol in visie- en beleidsontwikkeling met en voor de sector. Door kennis- en praktijkontwikkeling draagt het bij tot innovatie op het niveau van inhoud, projectformulering en –werking. 27/03/2015 3
Meerwaarde creëren voor en met het werkveld Online kennisplatform als centrale koepel voor sector Analyseren en uitwisselen van kennis en praktijken Voornamelijk intermediaire rol Nieuwe manier van samenwerking stimuleren Multi-stakeholder consultatie processen en projecten Brug tussen werkveld – private sector – publieke sector Oprichting Kenniscentrum
Overleg en Coördinatie Innovatie en Synergie Praktijk en Methodieken Kennisopbouw en –deling Visie- en beleidsontwikkeling 5 27/03/2015 Algemene Doelstellingen
Overlegplatformen: Vbn. Competenties, reclamewijsheid, mediawijsheid en volwassenen, gaming, mediawijsheid en ouderen Thematisch of/en toegepast op specifiek initiatief Vanaf 2015: per sector 6 27/03/2015 Overleg en Coördinatie
Boek Mediawijs Online – jongeren & sociale media Gaminggids Toolkit Mediawijsheid Jonge Mediaprofessionals & Auteursrechten Lespakket reclamewijsheid Hit the city Sjarabang tv Mediawijze verhalen Sharing is caring Pakket beeldgeletterdheid 27/03/ Innovatie en Synergie - Speerpuntprojecten
Selectie projecten 2014 Publiek-private samenwerking (min 2 partners) Industriepartner indienende partner – geen onderzoek Gericht op kansengroepen, mensen met functiebeperking prioritair Communicatie en valorisatie door centrale hub 2013 – Mediawijs Community & Inspiratierally : verder op inzetten, maar meer thematisch/conceptueel/… sturen 8 Innovatie en Synergie - Projectoproep 27/03/2015
Studiedagen ‘Mediawijsheid in scholen en bibliotheken’, ‘Armoede en e-inclusie’, ‘Samen digitaal! Naar innovatieve en creatieve openbare computerruimtes’, ‘Jongerenmediadag’, ‘Vree mediawijze dag’, ‘Ouderen en nieuwe media’ Expertiseworkshops en train the trainers onder meer digital storytelling, gaming en informatievaardigheden, caspar game, lesgeven aan volwassenen over mediawijsheid Valorisatie via de studiedagen van derden (ICT-dag, Digitale Week, event GO!, Informatie aan zee, …) MOOC Mediacoach Traject OCR VIAA Competentiemodel mediawijsheid 27/03/ Praktijk en Methodieken
Veldtekening mediawijsheid 2.0 Blog mediawijsheid Dossiers Digitale kansen voor kansarme groepen Wat is dat? Mediawijs? Praktijken Reclamewijsheid Ouderen Online privacy Mediawijze bibliotheken Mediawijsheid en Onderwijs Liefde op het internet Vanaf 2015: nog meer disseminatie van inhouden via platformen (i.s.m.) partners 27/03/ Kennisopbouw en -deling
‘White Paper mediawijsheid’ Aanbevelingen op basis van een sectoranalyse Aanbevelingen per beleidsdomein Basis = veldtekening en focusgroepen 27/03/ Visie- en beleidsontwikkeling