Adaptatie aan overstromingsrisico Bestuurlijke aspecten van risicozonering in de RO Nico Pieterse, Joost Tennekes, Leo Pols en Kersten Nabielek.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praktijkvoorbeelden transport GS
Advertisements

Werkgroep: ruimtelijke ordening en stedelijke omgeving Voorzitter: George Allaert Secretaris: Axel Verachtert.
Perspectief op gezondheid 20/20 Wim Groot 14 oktober 2010.
Minisymposium kwaliteit puinbreken
Wie gaat daar eigenlijk over?
Knoop Moerwijk Ruimteconferentie 2008
Integraal gemeentelijk gezondheidsbeleid overgewicht Praktijkervaringen opgedaan in Zuid Limburg Mieke Steenbakkkers Diner Pensant Maastricht, 4 september.
1 Gevolgen nieuwe Wro voor milieumedewerkers InfoMil Schakeldag 13 november 2008 Toos Lander.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Veranderingen in de zorg
Meten is weten, gissen is missen. Hoe staat het met uw liquiditeit?
BMF Tilburg 15 april Brabant in een dynamische context Veranderend landelijk gebied Afnemende bevolkingsgroei Afname biodiversiteit Klimaatverandering.
Hoe dynamisch is ons kusttoerisme in tijden van klimaatverandering? Socio-economische veranderingen Workshop 14 oktober 2010 Beach Palace Hotel, Blankenberge.
Van tweeluik naar driehoeken
Thema-bijeenkomst 6 september 2012
Paul Dekker Irene de Goede Sociaal en Cultureel Planbureau Joop van der Pligt Universiteit van Amsterdam 1.
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Planning: Afronden hst 1 (20 min) Uitleg p2.1 (15 min)
Destillatie.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap AROHM - afdeling Ruimtelijke Planning Toelichting Verenigde Commissies 30/11/2005 Isabelle Loris Atlas van de woonuitbreidingsgebieden.
Planning: Mededelingen: PWS SE-2 (Indonesië, hst 1 t/m 5)
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
Ernstige geurhinder in Nederland; ruimtelijke impact en beleid Piet Lagas (PBL), Frank van Rijn (PBL) 28 oktober 2008.
Instrumentenkeuze bij klimaatadaptatie i Joost Tennekes, PBL.
Ruimtelijke ordening en buisleidingen Kennistafel 30 mei 2007.
De omgevingsvergunning Op weg naar één integrale vergunning 14 juni 2007 Joke de Vroom.
KB Paul Opdam WUR. Sociale dimensie Economische dimensie Fysiek-Ecologi- sche dimensie Planning, regelgeving, financieren, organiseren KB1:
“Schuiven met waterdoelen”
Ons Landschap “Hoe nu verder?”
“Decentraal wat kan, centraal wat moet”
Herontwikkeling locatie Oosteinde 241/243/245 Informatieavond 29 oktober 2012.
Intergemeentelijke Structuurvisie Oosterwold
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
Adviesgroep Modellering Neerslag- onzekerheid en Actuele verdamping Neerslag- onzekerheid en Actuele verdamping Gé van den Eertwegh Adviesgroep Modellering.
Kennis- en Onderwijscentrum Bodem en Ondergrond Leergang Oriëntatie Bodem en Ondergrond.
1 PROJECT PLANLAST LOKALE BESTUREN Prof. dr. Geert Bouckaert dr. Ellen Wayenberg dr. Wouter van Dooren Projectstuurgroep 7 maart 2006 – 9.30 uur.
14 oktober 2009 – Elzenveld Antwerpen Hoger Instituut voor de Arbeid Leerpunten uit de praktijkvoorbeelden en de vragen die daaruit volgen voor het beleid.
1 Stappenplan gemeentelijke volksraadpleging Arthur De Decker, ervaringsdeskundige Januari 2006.
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Planning. Planning Vandaag Uitleg 3.2 (15 min.) Proefwerk terug & bespreken (kort) (15 min.) Klimaatjagers kijken (20 min.)
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
De kracht van samenwerking Passend Onderwijs in Beweging Ben Brinkman 22 mei 2014.
Presentatie Vechtcode. 18 november 2014Vechtplassen Commissie Vechtcode Wat is de opgave? Wat is de Vechtcode ? Hoe is de Vechtcode uitgewerkt? Hoe kan.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
DP2015 Deltabeslissingen: Kaders voor een nieuwe generatie Deltawerken
ZijActief Koningslust
Juridische bescherming van dijkrelicten
Agenda Stad Ferdi Licher Programmadirecteur Agenda Stad.
Hervorming Streekbeleid – Resoc/Serr-werking
Vitaal en Kwetsbaar Pilot Botlek – DP Rijnmond-Drechtsteden en DP Ruimtelijke adaptatie 8 oktober 2015 Botlek M4H Noordereiland/ Kop van Feijenoord Havenbedrijf.
Omgevingswet en gezondheid Myrtille Verhagen-Timmers Senior Beleidsadviseur Gezondheid Provinciale Raad Gezondheid Juni - juli 2015.
Klimaatadaptatie in Nederland Nico Pieterse. 2 Vlieland, 9 november 2007 Breskens, 9 november 2007 Katwijk, 9 november 2007 Noordwijk, 9 november 2007.
1……………………….. Doeltreffende samenwerking Markermeer - IJmeer 12 november 2015 Corné Nijburg.
Actieprogramma Klimaat Actieprogramma Klimaat 2008 Wat is er gedaan in 2008?
Waarom een nieuwe Wro? De huidige Wet op de Ruimtelijke Ordening dateert van 1965 en is door de vele herzieningen onoverzichtelijk geworden. Uitgangspunten.
Eerste bestuurlijke conferentie over de toekomst van het Landelijk Gebied 7 oktober 2011 Freek Ossel, wethouder Openbare ruimte en Groen Gemeente Amsterdam.
Zicht op elke druppel Arjan Budding Marije Stronks Waterschap Vallei en Veluwe.
Vlaams Parlement, Brussel 10 december 2015 Bewoners, ruimtelijke ontwikkelingen en overstromingsbeheer: een co- evolutionaire benadering WP2: Veerkracht.
Presentatie MARE 22 september 2009 Ellen Kelder. Presentatie Waarom MARE? Wat gaan we doen? Koppeling (inter)nationale projecten.
Torenspel Henk Puylaert en Anne Witteveen (H2Ruimte)
Noord-Brabant, klimaatbestendig en waterrobuust
mr. dr. Harm Borgers 14 november 2016
Laagveengebied Groningen
Regionale detailhandelsvisie Noord Limburg
B&W special, Daadkracht in digitale dienstverlening
Klimaatbestendige stad Projectbezoek Alkmaar
bij kwaliteit en outcome
Waterveiligheid.
Leegstand en regionale samenwerking
Transcript van de presentatie:

Adaptatie aan overstromingsrisico Bestuurlijke aspecten van risicozonering in de RO Nico Pieterse, Joost Tennekes, Leo Pols en Kersten Nabielek

2 Inleiding  Risicozonering: vertaling klimaatadaptatie in RO (voor wat betreft overstroming) Opbouw:  Risicozones: hoe kun je die opstellen?  Bestuurlijke arrangementen om risicozones te integreren in bestaande RO  Conclusies

3 Risicozones: uitgangspunten  gaat om restrisico  gaat uit van scenario's  focus op slachtoffers

4 Schema Bijdrage RO aan Waterveiligheid Slachtofferspoor Schadespoor Blootstellings Kaart (OBZ) Kwetsbaarheid kaart Mogelijke maatregelen

5 Schema Bijdrage RO aan Waterveiligheid Slachtofferspoor Schadespoor Blootstellings Kaart (OBZ) Kwetsbaarheid kaart Mogelijke maatregelen

6 Overstromingsblootstellingskaart

7 Schema Bijdrage RO aan Waterveiligheid Slachtofferspoor Blootstellings kaart Kwetsbaarheid kaart Mogelijke maatregelen

8 Schema Bijdrage RO aan Waterveiligheid Slachtofferspoor Blootstellings kaart Kwetsbaarheid kaart Mogelijke maatregelen Gebieds- perspectieven

9 Zeven gebiedsperspectieven 1.Buitendijks: inrichten op contact met water 2.Ondiep (stedelijk & niet-stedelijk 3.Middeldiep en stedelijk 4.Diep en stedelijk, snel 5.Diep en stedelijk, langzaam 6.Middeldiep niet-stedelijk 7.Diep niet-stedelijk

10 Gebiedsperspectieven

11 Integrale ontwikkeling

12 Schema Bijdrage RO aan Waterveiligheid Slachtofferspoor Schadespoor Blootstellings kaart Kwetsbaarheid kaart Mogelijke maatregelen Gebiedsperspectieven Opties voor bestuurlijke arrangementen Handelingsperspectief VROM

13 Bestuurlijke arrangementen  maak onderscheid: neemt Rijk zelf initiatief of ligt het bij anderen?  arrangement 3 aandachtspunten:  politieke en beleidsagenda (willen)  toegang tot kennis; financiering; bevoegdheden (kunnen)  borging door Rijk van publieke belangen (moeten)

14 Willen RijkLagere overheden Hoofdwatersysteem (incl. dijken) Grootschalige evacuatie Vitale infrastructuur Kwetsbare groepen Ruimtelijke hoofdstructuur Lange termijn meenemen in plannen tbv. goede planning: restrisico op overstroming Rol risicozonering: OBZ in structuurvisie

15 Kunnen RijkLagere overheden Kennis Financiën Bevoegdheid Kennis Financieren Bevoegdheid Planologische zekerheid Rol risicozonering OBZ als infokaart OBZ koppelen aan grondexploitatiewet

16 Moeten RijkLagere overheden Internationale plannen Eigen beschermingsnormen ? (voorbeeld: crisisplan) Issue: Mogen niet afwentelen Rol risicozonering OBZ koppelen aan: Procedurele eisen Inhoudelijke eisen

17 Verschillende mate interventie Rijk kleinere mate van interventie  informatie geven  gezamenlijke beleidsambitie formuleren  financieren  procedure verplichten  maatregelen verplichten hogere mate van interventie

18 Adaptive governance  Klimaatverandering onzeker: instrument zelf moet adaptief zijn  variëteit (multiple actoren, niveaus, sectoren)  leervermogen (bijv. experimenten)  omgang met crises uit: M. van den Brink 2008 'Are institutions prepared for climate change?'

19 Conclusies: onderzoeksvragen  willen: Hoe kan men die actoren die in de RO de cruciale beslissingen nemen, een belang geven bij adaptatie?  kunnen: Hoe wordt klimaatadaptatie betaalbaar voor gemeenten en projectontwikkelaars?  moeten: Tot hoever moet de risicobenadering werkelijk worden toegepast?  welke bestuurlijke arrangementen zijn het meest adaptief?  hoe kunnen de beleidslijnen beleid voor klimaat- adaptatie en integrale gebiedsontwikkeling elkaar versterken?