2) De nieuwe dokter Wanneer u als arts nieuwe ideeën wil opzetten of vormgeven wordt u snel geconfronteerd met allerlei regels en hindernissen rond financiering.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Advertisements

Waarom Edu-gaming? Presentatie over Edu-gaming door MAD multimedia.
situationeel leiderschap
Workshop Handelingsgericht werken
Ondernemen in de praktijk
K3 Business Solutions B.V. De K3 experience: Wij verzorgen op Microsoft Dynamics gebaseerde ERP oplossingen voor retailers en wholesalers in Living, Fashion,
Bedrijfspresentatie Promavise
Conclusie (1) 1.Klanten zijn zeer positief over de dienstverlening van de WZSW 2.Uit analyse van de file ‘telefonische nabel actie’ blijkt dat personen.
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
Wat roept kwaliteitsmanagement bij u op? Alleen steekwoorden!
Droge voeten en schoon water Help, er loopt een dijk door mijn tuin! 08 November 2012 Marco Maréchal (Hoofd communicatie HHSK)
Eerste ervaringsuitwisseling ‘COMPETENT van kop tot teen!’ VIVO vzw Brussel Maandag 18 januari 2010 Nancy Cantens.
Workshop 3 Hoe bepaal ik als ondernemer mijn niche?
ENKELE ONTWIKKELINGEN IN DE ZORG. INLEIDING Belangrijkste ontwikkelingen Vergrijzing Ontwikkeling huishoudens Ontwikkelingen in de zorg 2 IBA Studiemiddag.
4 P´s en 3 R-en MK01.
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Organisatiediagnose verlamming vermijden en verantwoordelijkheid bevorderen.
Ondernemen na je studie!
Marketing Werkgroep 6.
Mediacentrum Windesheim na 23 dingen. Hoe nu verder?
Karin Sleeking Hoofd beleidsafdeling Werk en Inkomen VNG
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Professioneel-kritische Instelling
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Leiderschap bij verandering of verandering in leiderschap
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
KNGF-programma Samenwerking Rhenen 16 december 2008 Wilma Huiskamp.
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
Kennis is macht? De rol van informatie
Spraak Organiseren Digitaal Werken & Archiveren in ketencontext
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Programmering voor het hele dorp? Neem het heft in eigen hand! Kennisnetwerkdag L&G 20 juni 2014 Anja Slendebroek Gerrit Kapteijns.
Belangrijkste resultaten van de transversale benadering Prof. em. J.-J.Detraux Onderzoeks- en opleidingscentrum rond het buitengewoon onderwijs Université.
Visie & Strategie.
Project Proceshuis Road show
Visie & Strategie.
Visie & Strategie.
Vrijwilligersbeleid HC Zwolle 17 november Vrijwilligersbeleid - Inleiding Een club draait op haar vrijwilligers. Dat geldt zeker voor een grote.
Loopbaanontwikkeling OOP
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Wat zijn volgens jou de meest in het oog springende innovaties die van invloed kunnen zijn op opleiden en een leven lang leren ? Welke bedreigingen en.
Marketing voor de IPRO: wat brengt de toekomst?. 10 STELLINGEN.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Workshop Verkiezing student-ondernemer maart 2013 Albert Kraaij Kamer ST 3.77 Tel. 070 – (ma en do)
Welkom. Veiligheid Allemaal bril op!!! Waarom zou ik mij houden aan de veiligheidsvoorschriften?
1 Cultuur Profielen & Programma’s GEDRAG Visie op leiderschap persoonlijke beleving business strategie transfer.
Workshop verkiezing student-ondernemer 2014 maart/april 2014 Albert Kraaij Kamer ST 3.77 Tel
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Wat is de rol van de GGD bij PSH? In gesprek over ‘wat te doen’ en ‘hoe dat te doen’ Thérèse Claassen, projectleider modelconvenant PSH Michel Dückers,
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
1 - 7/7/2016 De klimaatsubsidie en gelijke kansen.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Leren op de werkvloer Leren gebeurt niet vanzelf Wij ondersteunen deelnemers daarom in hun eigen praktijk. Hiervoor hebben wij een innovatieve methodiek.
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
“De vertaalsector zou verder
Leiderschapsontwikkeling
Transcript van de presentatie:

2) De nieuwe dokter Wanneer u als arts nieuwe ideeën wil opzetten of vormgeven wordt u snel geconfronteerd met allerlei regels en hindernissen rond financiering. Veel daarvan is ook in uw voordeel te keren. Plenaire inleiding: Hoe is de financiering van zorg op dit moment opgebouwd? Hoe kunnen nieuwe, innovatieve ideeën gefinancierd worden? Werken met zorgindicatoren, M&I modules, contracten; kortom hoe bouw ik het beste (financieel) een project op? Achtergronden bij het nemen van investeringsbeslissingen – bijvoorbeeld wel of niet een POH aannemen, opzetten van nieuwe diensten. Workshop: Tijdens de workshop krijgt u de beschikking over een aantal rekenmodellen en voorbeelden. Aan de hand van een project-format kunt u gedurende deze bijeenkomst een eigen idee of plan voor nieuwe zorgaanbod uitwerken en met financiële gegevens onderbouwen.

3) Marketing in de zorg Een goed product of een goede strategie zijn in een dynamische markt met een groeiend aantal aanbieders niet meer voldoende. Zodra patiënten kunnen gaan kiezen wordt informeren en interesseren van patiënten steeds belangrijker. Marketing krijgt een steeds belangrijkere rol in de zorg. Plenaire inleiding: Marketing is afgestemd op de markt en daarom gericht op de behoeften van een bepaalde doelgroep. Bij goede marketing staan klanten (patiënten) dus centraal! Marketing is gericht op het: onderkennen van behoeften van potentiële klanten; daarop te anticiperen met een aanbod; dit beter te doen dan anderen (in geval van ‘vreemde’ concurrentie); met het oog op het bereiken van een gunstig resultaat; voor zowel de klant als de eigen organisatie. Workshop: Positioneren van de eigen praktijk of nieuwe diensten; PR en communicatie naar buiten, hoe kan ik dat doen als huisarts of als groep? Gebruik van media en multimedia. De markt Segmentatie Doelmarkten Positionering Marketing programma

4) Van dokter naar manager Plenaire inleiding: Achtergronden bij leidinggeven en leiderschapsstijlen. Welke Leiderschapsstijlen zijn er? Opbouw van het model van Hersey & Blanchard en de diverse stijlen. Modellen rond communicatie en het geven van feedback; Inleiding tot (competentie)gericht aansturen en ontwikkelen van medewerkers. De huisarts van vandaag werkt in nieuwe samenwerkingsverbanden binnen een team van collega’s en medewerkers. De huisarts is dokter én manager. Voor een effectieve praktijkvoering zijn kennis over manieren van aansturen, communicatie en samenwerking onontbeerlijk. Workshop: Inzicht in de eigen leiderschapsstijl aan de hand van vragenlijsten. Analyse eigen team; Taakverdeling, taakvolwassenheid en leiderschapsstijl. Vertaling van communicatie modellen naar: het geven en ontvangen van feedback, lastige gesprekken met medewerkers en bijvoorbeeld coaching. Vertalen taken en verantwoordelijkheden naar competenties. overleggen d elegeren overtuigen instrueren

5) Beïnvloeden en samenwerken Plenaire inleiding: Samenwerken Samenwerkingsvormen: coöperatie, BV of andere vorm? Positie binnen de keten; Krachtenveld in de eigen omgeving / stakeholders Beïnvloeding van anderen Onderhandelen Modellen van onderhandelen Onderhandelingstechnieken Conflicthantering Ontwikkelingen in de zorg leiden ertoe dat de traditionele rol van de huisarts verandert. Steeds vaker is de huisarts met zijn praktijk onderdeel van een bredere organisatie van zorg zoals bijvoorbeeld ketenzorg. Als huisarts heb je nu te maken met nieuwe en andere partijen. Verwachtingen en belangen spelen een rol, evenals invloed en macht. Hoe kun je als huisarts je hoofd boven water houden in dit nieuwe speelveld? Workshop: Stakeholderanalyse : wie of welke partijen zijn uw stakeholders? Hoe gaat u hen benaderen? Onderhandelen : 5 typen onderhandelingstechnieken, model van Mastenbroek, fasen in onderhandeling, oefening Met praktische opdrachten rondom de stakeholderanalyse en in onderhandelen, wordt een vertaalslag gemaakt van theorie naar praktijk.

6 ) De nieuwe patiënt Plenaire inleiding: De nieuwe zorgmarkt: vraaggestuurde zorg, consequenties? Rol van de patiënt in de gezondheidszorg, van volgend naar sturend Kansen in de markt: over patiënttevredenheid en zorgaanbod – ken uw patiënt! Met de vrije keuze van zorg als leidraad voor marktwerking is de patiënt een belangrijke partij geworden in de gezondheidszorg. De patiënt is klant. Het onderscheiden van klantgroepen en inzicht in behoeften en wensen van de patiënt, geven de huisarts nieuwe mogelijkheden in het maken van een aangepast zorgaanbod. Workshop: Patiënt-tevredenheidsonderzoek: vormen en toepassing Analyse van de eigen patiëntenpopulatie en kansen in de markt Inzicht in de sterktes en zwaktes van de eigen organisatie Van idee naar projectplan In deze workshop krijgt de deelnemer de gelegenheid om stil te staan bij de dienstverlening van de praktijk en de mogelijkheden

7 ) De huisarts van 2025 Het is De huisarts houdt spreekuur via breedband. Patiënten beheren zelf hun medisch dossier. Toekomstmuziek of realiteit? Hoe ziet de huisartsenzorg er over 15 tot 20 jaar uit? Wat is de positie van de huisarts in de toekomst? Plenaire Inleiding: De toekomst van de zorg: de positie van de huisarts in Workshop: Waar wilt u als huisarts staan in 2025? Het formuleren van een missie en visie voor de eigen praktijk. Analyse van kansen en bedreigingen voor de praktijk. Hoe wilt u inspelen op de kansen en bedreigingen: welke ideeën ziet u voor de praktijk? Scenario’s: formuleer uw eigen toekomstbeeld. Wat is uw gouden kans? Vertalen van een idee in een actieplan. Het 2 e deel van de dag wordt inhoudelijk ingevuld in overleg met de deelnemers van die specifieke groep. Positive Negative Break out of this pattern Follow actions in this path