De Kenniswerker in Shape MS Sharepoint als leeromgeving

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET DIGITALE ARBEIDSPLEIN Het Digitale Arbeidsplein is een website ontwikkeld in het kader van het project “Zelfmanagement van de eigen loopbaan” van MeijerConsult.
Advertisements

Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Reflectievaardigheden en instrumenten
geen doorstroom, zonder doorstroom en uitstroom geen I-Interim Rijk!
1 Samenwerkend leren met Google Docs Werking en mogelijkheden van online tekstverwerken.
KM QUEST: een kennismanagement simulatie leerprogramma
Gedragsproblemen
‘t Schrijverke Zoetermeer
BattleBots The school battle.
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Lean Construction Hogeschool Utrecht
Ontwerpprojecten In de praktijk
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
Dé complete online werkplek met de kracht van Office 365
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Ontwerpprojecten Competenties
Het sectorprogramma ICT-onderwijs in Nederland
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
Stichting RechtenOnline ICT in het juridisch onderwijs.
E-portfolio NL Een Leven Lang Leren René Schreurs & Yvonne Kremers
1 Digital doing INholland databank Bb Intranet mail/chat.
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Casusbank Didiclass Reflectie binnen het voortgezet onderwijs
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Titel auteur oktober /10 Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Ontwerpgerichte kennisontwikkeling, praktijkgericht onderzoek door studenten en docenten.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Ervaringen met een minor eBusiness in het HBO Henk Plessius Pascal Ravesteyn.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Professie & Hoger Onderwijs Programmagroep Professie & Hoger Onderwijs Informatiebijeenkomst 21 juni 2011 Arjan van Bommel.
Het portfolio van een Educatief Multimediaal Ontwikkelaar
moderniseren van het curriculum.
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Honoursonderwijs in HBO
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
Webdesign & (Digital) Marketing Portfolio Stage
Biologie/Bio-medische wetenschappen Blackboard Natasa Brouwer, AMSTEL Instituut.
Computers in scheikunde onderwijs Nataša Brouwer en Wolter Kaper AMSTEL Instituut NVON Congres 2002.
We hebben de tools en de kennis! En nu naar een hogere effectiviteit en didactisch verantwoorde inzet! AudioVisueel Centrum | ICT Services.
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
User Experience Design Rogier van der Linde, 2015.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne Helsdingen Saskia Brand-Gruwel CELSTEC, OUNL Jeroen van Merriënboer Universiteit Maastricht 26 juni 2009 Project Outreach.
Mieke Sander Hilberink & Mieke Cardol Lectoraat Disability Studies; diversiteit in participatie Kenniscentrum Zorginnovatie | Hogeschool Rotterdam.
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
Onderzoek en hogeschool waarom, wat en hoe bert mulder | informatie, technologie en samenleving.
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Sieberdam/ROCS & KODOS
Richard West University of Georgia
PABO 4 TMS BCDE model.
Naar een typologie van scholen
Mieke Sander Hilberink & Mieke Cardol
Academie voor Bouw & Infra
VERHOGEN STUDIESUCCES door Learning Analytics
Transcript van de presentatie:

De Kenniswerker in Shape MS Sharepoint als leeromgeving INNOVATIUM Rotterdam

Presentatie U Twente 12/6/08 Deelnemende Instellingen aan het SHAPE Project Hogeschool Van Hall Larenstein Hogeschool Utrecht Hogeschool INHOLLAND Wageningen Universiteit Chris Blom, Wageningen Universiteit Nico Juist, Hogeschool INHOLLAND

Inspiratie: Onderwijsvormen veranderen Social Software / web 2.0 Integratie van (office) applicaties communicatietools en web

Keuze voor Sharepoint Sharepoint in gebruik bij deelnemende instellingen Lego bouwdoos… Veel tools voor end- user: student of docent Webparts Lijsten Templates Integratie met tools “van buiten” Omslag: Van gebruiker naar ontwerper… Mogelijkheid beter aan te sluiten bij een didactisch model Betere rol verdeling tussen docent en student mogelijk… Biedt voor een aantal docenten uitdagende mogelijkheden

Elementen Sharepoint Webpagina met zones Webparts Lijsten Rollen en rechten Integratie Cursus? www.surfgroepen.nl

SHAPE project? : De Student als “Kenniswerker” en “Participating Designer” van zijn werkomgeving? Onderzoek naar twee varianten: “klaargezet” en “leeg” 8 pilots; reguliere onderwijseenheden Gebruik? Intensiviteit, functionaliteit, tevredenheid gebruikers? We willen graag onderzoek doen naar de zelfstandige student die als kenniswerker aan de slag gaat en de werkomgeving naar eigen hand zet. Hoeveel participating design is er eigenlijk? Een vooraf ontworpen variant en een ‘lege’ variant. Centraal staat de tevredenheid van de gebruikers: studenten en docenten.

Wat is een kenniswerker ‘Kenniswerker’ is geen beroep, zoals architect, verpleger of bouwtechnisch adviseur, maar een kenmerk van een beroep. Elke student in het hoger onderwijs wordt opgeleid als kenniswerker binnen een beroeps- of wetenschappelijk domein

Wat is Kenniswerk? Als er in het beroep veelvuldig nieuwe problemen moeten worden opgelost door middel van het maken van conceptuele artefacten, waarvoor geen standaardoplossing beschikbaar is; de kenniswerker daarvoor een cyclus doorloopt van probleemdefinitie, ontwerp, testen en kennis ontwikkelen; de kenniswerker hiervoor relatief veel en permanent moet leren; de kenniswerker hiervoor een grote mate van handelingsvrijheid en verantwoordelijkheid krijgt; de lerende organisatie waarin het beroep wordt uitgeoefend de omstandigheden schept waarin dit mogelijk is; in het beroep conceptuele kennis, feitenkennis, verklarende kennis en praktijkkennis een grote rol spelen.

Het Opleiden van Kenniswerkers Het onderwijs dient kenniswerkers op te leiden die aandacht hebben voor deze drie lijnen: Bij het vormgeven van het onderwijs kunnen deze drie lijnen als kapstok dienen voor het didactisch ontwerp van een module Veelal zijn de onderwijsopdrachten “authentiek”

Model “Kenniswerker in Onderwijs” (Van Weert/Andriessen) SHAPE Demonstrator

De pilots: Melkvee-academie leerbedrijf, (van Hall/LA) Natuur, recreatie, gezondheid, (van Hall/LA) Master Informatics (business project management, HU) Master Manuele Therapie (HU) IHPR leerbedrijf (INHOLLAND) Creative Industry: (minor INHOLLAND ) Academisch Master Cluster (WUR) European Workshop (uitvoeren project in Praag, WUR) Chris European workshop.

European Workshop 30 studenten, 8 weken Één eindrapport Twee weken in Praag (dataverzamelen) Subgroepen (complexe structuur van geogroepen, methode van werken, MT en Tsjechisch spreken) Doelen: toepassen milieuwetenschappen in reële situatie met opdrachtgever en stakeholders Projecmanagement / dataverzamelen Werken in team; eigen rol als consultant

Kennisontwikkeling Informatie verzamelen over ‘green belts’ in Praag Over verschillende geografische gebieden Vanuit verschillende invalshoeken Met het oog op de opdracht Tegen achtergrond van wetenschappelijke werk

Werken aan de opdracht Opdrachtgever: ministerie van milieu Wat te doen met de Green Belts? Werkplan voorafgaand aan bezoek Deelverslagen per geogroep Deelverslagen per invalshoek MT maakt eindverslag European Workshop

Competentie ontwikkeling Training in projectmanagement Werkplan en feedback Training in teamwork (Belbin rollen, Kolb Leerstijlen) Reflectieverslagen (2) en feedback Training in Dataverzameling Werkplan en uitvoering in Praag plus feedback Dankzij tools afstemmen feedback op groepen

Reflectie & beoordeling Blogs werken niet, te weinig op productie gericht Reflectie verslagen werken wel, niet op site en niet van tools voorzien Persoonlijk commentaar (via mail/word) Er gebeurt van alles in de groepen dat bijdraagt aan persoonlijke vorming; maar dat is (naast verslagen) niet planmatig of gestructureerd opgezet (waardevolle ervaringen). Beoordeling gebaseerd op diverse verslagen (goeddeels groepsbeoordeling m.u.v. reflectierapport)

Wat hebben we geleerd? Gebruikers ( docenten & studenten) positief over basis functionaliteit en user interface… maar halen niet uit Sarepoint wat er in zit, zonder extra scholing en ondersteuning. Sharepoint sluit goed aan bij vraag om meer flexibele omgeving. Ontwerpen van een eigen leeromgeving heeft positieve invloed op didactisch ontwerp.

Sterke punten “kenniswerk”modulen Motivatie docent/student + Bekendheid met ICT/ SP-software + Authenticiteit van de opdracht +++ Sterk didactisch concept +++ Interne en externe organisatie ++++ Afspraken Afrekenen Conventies

“Fuzzy” ICT organisatie Het maakt niet uit zozeer uit welke tools je gebruikt, maar wees duidelijk hoe en waarmee je samenwerkt: studenten onderling, docent/student. Gmail…google.docs….MSN….hyves….Sharepoint… surfgroepen… allemaal handig en goed te gebruiken. Maar slechte organisatie leidt tot “Fuzzy” gebruik van ICT en werkt negatief… De ultieme leeromgeving is een (didactisch) goed georganiseerde leeromgeving die daarom ook goed gebruikt wordt. Hoe belangrijk is nou die tool? Dat valt eigenlijk hard mee. Belangrijker is de onderwijs organisatie en afspraken die je onderling maakt. We zijn wel Fuzzy organisaties tegen gekomen en dan krijg je ook een Fuzzy ICT opzet. Dat versterkt elkaar behoorlijk: Fuzzy kwadraat. We hebben voldoende tools, binnen en buiten de onderwijs instelling. En een goede opzet wordt door een goede website versterkt. EUW- docenten waren in dat opzicht erg tevreden over SP.

De Kenniswerker in Shape MS Sharepoint als leeromgeving