Kunstonderwijs op maat

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Prof. Dr. Pol Ghesquière Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Advertisements

Omgaan met leerstoornissen in het secundair onderwijs
Decreet betreffende maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften Dag SO Jan Decuypere PBD GO! BuO.
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Decreet maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
Warme overdracht naar het voortgezet onderwijs
DYSCALCULIE OP DEN BONGERD
Onderwijs aan zieke kinderen. Onderwijs aan zieke kinderen Tijdelijk Onderwijs Aan Huis Info- en sensibiliseringscampagne vanaf februari 2012 Folder bestemd.
Flexibel inspelen op leerlingenkenmerken Dag SO – 3 februari 2014
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Wat wijzigt er vanaf 1 september 2014?
MZC WELKOM 14 OKTOBER INLEIDING Bezinning 10 jaar scholengemeenschap.
SES-Omkadering BaO Uitgangspunten Juni 2012.
Structuur secundair onderwijs
4de collegagroep voor zorgcoordinatoren 13 maart 2013
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
Gelijke Rechten voor Iedere Persoon met een handicap.
Onderwijs voor personen met een handicap
O NTHAALONDERWIJS VOOR ANDERSTALIGE NIEUWKOMERS. E EN BLIK OP DE NIEUWE REGELGEVING. V ICKY V ERMEERSCH.
Opleiding voor schoolsecretariaten
Zorg op school.  Optimale ontwikkeling  Aangepast aan de onderwijsbehoeften  Structurele samenwerking met andere scholen.
Functiebeschrijving godsdienst inspecteurs-adviseurs r. -k
Vrije-CLB-Koepel vzw Maak kennis met het CLB. 2 Voor wie?  Leerlingen  Ook los van de school  En los van de ouders  Ouders  Met hun zorgen en vragen.
Bedenkingen vanuit het hogeronderwijsbeleid. VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap artikel 24 van het VN-verdrag erkent het recht.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Speciale Onderwijsleermiddelen Ontmoetingsdag SIHO 25.
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Master Sociaal werk en sociaal beleid Infosessie schakeljaar 24 september 2007.
Omtrent jurisdisch statuut van het godsdienstonderwijs.
Pass’t Montessorionderwijs ?
Update 1 september 2014 Marijke Wilssens opleidingscoördinator
Evalueren maakt een verschil
Diverse maatregelen infosessie 25 augustus Welke? Actualisering opleidingsaanbod Vrijstellingen Instroom Lagere Graad Dans en Woordkunst Duur toelatingsperiode.
Ontwikkelingsperspectief
Return to Sender.
Informatie voor de schoolsoftwareleveranciers
ZORG VOOR ALLE LEERLINGEN DOOR ZORG VOOR ELKE LERAAR
competentieontwikkeling
SADANOPDRACHT INBURGERING – JULIE VERCOOREN. INBURGERINGSCONCEPT Regeerakkoord 1999 Vlaamse overheid lanceert inburgeringsconcept ‘onthaalbeleid op vrijwillige.
Leren in een alternatieve leercontext infosessie 25 augustus 2014.
Opleiding voor schoolsecretariaten
Onderwijs aan zieke kinderen en jongeren
Curriculumdifferentiatie
Ondersteuningsaanbod vanuit AgODi 29 september 2015 Afdeling basisonderwijs, DKO en CLB. Scholen en Leerlingen.
Instrumentarium onthaalonderwijs anderstalige nieuwkomers Departement Onderwijs & Vorming 29 september 2015.
M-Decreet Decreet betreffende maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften CLB Brussel GO!
Weigering van lln met specifieke onderwijsbehoeften Inschrijven onder de ontbindende voorwaarde van onvoldoende draagkracht.
M-decreet Een korte toelichting.
Inschrijvingen – schoolloopbaan – intake redelijkheid van aanpassingen
Leer kracht Workshop over competenties van
Differentiatie Vaksessie WISKUNDE. Het theoretisch kader van differentiatie.
Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap1 Minimale kwaliteitseisen voor multidisciplinaire teams provinciale informatiesessie.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Zorgbeleid. Fase waarbij we inzetten op een krachtige leeromgeving voor ALLE leerlingen. Preventief werken, goed instructie, differentiëren, veilig.
Experten in de derde graad Proefproject
PERSCONFERENTIE LEERZORG Conceptnota Leerzorg Frank Vandenbroucke.
Wat houdt het M-decreet in?. HET BEGRIP M-DECREET.
Mogelijkheden vullen elkaar aan …
Opleiding voor schoolsecretariaten
Zorgbeleid Zorgbeleid.
Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
Toelatingsvoorwaarden 01/09/2014
Nieuwe onderwijsregelgeving basisonderwijs
Uitstroomgesprekken.
Draaiboek inschrijvingsbeleid
Flexibele leertrajecten
Mogelijkheden vullen elkaar aan …
12 tot -16 jarigen NT2 LOP Kempen Donderdag 15 december 2016
SCHOOL & ZIEKZIJN vzw Afdeling Brussel - Vlaams Brabant
Functiebeschrijvingen DKO
Transcript van de presentatie:

Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften in het dko infosessie 25 augustus 2014

Kunstonderwijs op maat

Kunstonderwijs op maat Situatieschets: Lise Lise is 11 jaar en heeft een mentale beperking. Sinds 2 jaar gaat ze naar de academie, ze zingt graag en goed. Vorig jaar behaalde ze 80% voor haar examen stemvorming. Met algemene muzikale vorming heeft Lise het moeilijker: ze dubbelt, en ook dit schooljaar zal wellicht niet slagen ondanks heel wat bijkomende oefeningen en bijlessen. Die fa-sleutel krijgt ze maar niet onder knie.

Kunstonderwijs op maat Vóór 2014-2015: De academie schrijft Lise in als vrije leerling in het vak stemvorming De academie ontvangt geen omkadering (AMV = telvak) Vanaf 2014-2015 Lise volgt een individueel aangepast curriculum, met een aangepast lessenrooster en doelen die haalbaar zijn voor haar De academie ontvangt dezelfde omkadering als wanneer Lise alle vakken zou volgen

Aanpassingen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften: uitgangspunten VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap 2009 Personen met een handicap hebben het recht om op een gelijkwaardige manier deel te nemen aan het maatschappelijk leven. Het is aan de omgeving om zich aan te passen aan de persoon en niet andersom. Gevolgen voor heel het onderwijs, ook het deeltijds kunstonderwijs

Aanpassingen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften: uitgangspunten Alle leerlingen volgen zoveel mogelijk het gemeenschappelijke curriculum = vakken en studietijd (minimumlessenrooster en de lestijden) en bereiken de doelen die in de (minimum)leerplannen zijn bepaald al dan niet met aanpassingen In tweede instantie: individueel aangepast curriculum

Aanpassingen aan het gemeenschappelijke curriculum Academie levert ‘redelijke inspanningen’ zodat de leerling alle vakken kan volgen en de (minimum)leerplandoelen bereiken Redelijk= afweging van de haalbaarheid in samenspraak met de leerling (en zijn ouders)

Aanpassingen aan het gemeenschappelijke curriculum Voorbeelden Leerling krijgt meer tijd voor een bepaalde opdracht Leerling mag bepaalde hulpmiddelen gebruiken Leerkracht gebruikt een aangepaste methode Evaluatie in een aangepaste vorm Remediërende lessen

Individueel aangepast curriculum Doelgroep Startvoorwaarden Uittekenen van een individueel aangepast curriculum Duur Financierbaarheid Attestering Administratieve verwerking

Individueel aangepast curriculum Doelgroep Startvoorwaarden Uittekenen van een individueel aangepast curriculum Duur Financierbaarheid Attestering Administratieve verwerking

Doelgroep Jongeren: verslag buitengewoon onderwijs (al dan niet ingeschreven in buo) Volwassenen: attest Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (VAPH) Wie geen van beide documenten kan voorleggen: evtl. aanpassing gemeenschappelijk curriculum Leerlingen uit buitenland of Franstalige en Duitstalige Gemeenschap: individueel aangepast curriculum kan mits voorleggen gelijkaardig document van land of gemeenschap van herkomst

Individueel aangepast curriculum Doelgroep Startvoorwaarden Uittekenen van een individueel aangepast curriculum Duur Financierbaarheid Attestering Administratieve verwerking

Startvoorwaarden Overleg : leerling, ouders, betrokken leerkrachten, directeur Motivatie a.d.h.v. (minimum)leerplannen, verslag buo, gegevens VAPH

Individueel aangepast curriculum Doelgroep Startvoorwaarden Uittekenen van een individueel aangepast curriculum Duur Financierbaarheid Attestering Administratieve verwerking

Uittekenen individueel aangepast curriculum Afwijkingen van de reguliere organisatie van de opleidingen zoals bepaald in de organisatiebesluiten: doelen, lessenroosters, lestijden, groeperingsvoorwaarden, toelatings- en overgangsvereisten, evaluatie Ontwikkelingsgerichtheid Hulp van pedagogische begeleidingsdiensten Evt. contact met school bao of so, CLB, zorgvoorziening Niet opsturen, wel inzage van verificatie en inspectie

Uittekenen individueel aangepast curriculum = maatwerk

Afwijkingen van regelgeving Mogelijke afwijkingen: aangepaste doelen: let wel altijd in relatie met gemeenschappelijke curriculum! bepaald vak niet volgen minder of meer lestijden besteden aan een vak samen les volgen met leerlingen van andere klasgroep andere graad of leerjaar aangepaste evaluatie Niet mogelijk: afwijken van minimale instapleeftijd 6 of 8 jaar

Ontwikkelingsgerichtheid Gericht op leerwinst Leerproces nauwgezet opvolgen Didactisch en pedagogisch aangepaste leeromgeving Evt. organisatorische maatregelen

Individueel aangepast curriculum Doelgroep Startvoorwaarden Uittekenen van een individueel aangepast curriculum Duur Financierbaarheid Attestering Administratieve verwerking

Duur Afgebakend leertraject met begin en eindpunt Leerling start in een bepaalde graad in en bepaald leerjaar en doorloopt de verschillende leerjaren Max. één jaar langer dan reguliere graad Bv. lagere graad muziek: L1 L2 L3 L4 (L5) Bv. middelbare graad BK: L1 L2 L3 L4 L5 L6 (L7) Leerling kan niet overzitten (cf. doelen op maat)

Individueel aangepast curriculum Doelgroep Startvoorwaarden Uittekenen van een individueel aangepast curriculum Duur Financierbaarheid Attestering Administratieve verwerking

Financierbaarheid Financierbaar voor de duur van de graad + max. 1 leerjaar Aanwendingspercentage voor vrijstelling niet van toepassing → leerlingen die één of meer vakken niet volgen, blijven in gelijke mate financierbaar

Individueel aangepast curriculum Doelgroep Startvoorwaarden Uittekenen van een individueel aangepast curriculum Duur Financierbaarheid Attestering Administratieve verwerking

Attestering Op het einde van elke graad krijgt de leerling een leerbewijs Alle doelen die de leerling verworven heeft Vermelding dat een evaluatie heeft plaats gevonden

Zending ESD Financieringscode 15 Leerlingen die één of meer vakken niet volgen krijgen vrijstellingscode 4

Individueel aangepast curriculum verplicht? Leerling met individueel aangepast curriculum in bao of so kan in dko wel gemeenschappelijk curriculum volgen Regeling schept mogelijkheden, geen afdwingbaar recht (inschrijvingsrecht dko ontbreekt) Academie schat in of de inspanningen die nodig zijn om de opleiding voor die leerling te organiseren ‘redelijk’ zijn

Samenvattend stroomschema Geen aanpassingen Leerling met specifieke onderwijs-behoeften binnen het gemeenschappelijk curriculum Aanpassingen nee Leerling buo of VAPH ja individueel aangepast curriculum