Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften in het dko infosessie 25 augustus 2014
Kunstonderwijs op maat
Kunstonderwijs op maat Situatieschets: Lise Lise is 11 jaar en heeft een mentale beperking. Sinds 2 jaar gaat ze naar de academie, ze zingt graag en goed. Vorig jaar behaalde ze 80% voor haar examen stemvorming. Met algemene muzikale vorming heeft Lise het moeilijker: ze dubbelt, en ook dit schooljaar zal wellicht niet slagen ondanks heel wat bijkomende oefeningen en bijlessen. Die fa-sleutel krijgt ze maar niet onder knie.
Kunstonderwijs op maat Vóór 2014-2015: De academie schrijft Lise in als vrije leerling in het vak stemvorming De academie ontvangt geen omkadering (AMV = telvak) Vanaf 2014-2015 Lise volgt een individueel aangepast curriculum, met een aangepast lessenrooster en doelen die haalbaar zijn voor haar De academie ontvangt dezelfde omkadering als wanneer Lise alle vakken zou volgen
Aanpassingen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften: uitgangspunten VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap 2009 Personen met een handicap hebben het recht om op een gelijkwaardige manier deel te nemen aan het maatschappelijk leven. Het is aan de omgeving om zich aan te passen aan de persoon en niet andersom. Gevolgen voor heel het onderwijs, ook het deeltijds kunstonderwijs
Aanpassingen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften: uitgangspunten Alle leerlingen volgen zoveel mogelijk het gemeenschappelijke curriculum = vakken en studietijd (minimumlessenrooster en de lestijden) en bereiken de doelen die in de (minimum)leerplannen zijn bepaald al dan niet met aanpassingen In tweede instantie: individueel aangepast curriculum
Aanpassingen aan het gemeenschappelijke curriculum Academie levert ‘redelijke inspanningen’ zodat de leerling alle vakken kan volgen en de (minimum)leerplandoelen bereiken Redelijk= afweging van de haalbaarheid in samenspraak met de leerling (en zijn ouders)
Aanpassingen aan het gemeenschappelijke curriculum Voorbeelden Leerling krijgt meer tijd voor een bepaalde opdracht Leerling mag bepaalde hulpmiddelen gebruiken Leerkracht gebruikt een aangepaste methode Evaluatie in een aangepaste vorm Remediërende lessen
Individueel aangepast curriculum Doelgroep Startvoorwaarden Uittekenen van een individueel aangepast curriculum Duur Financierbaarheid Attestering Administratieve verwerking
Individueel aangepast curriculum Doelgroep Startvoorwaarden Uittekenen van een individueel aangepast curriculum Duur Financierbaarheid Attestering Administratieve verwerking
Doelgroep Jongeren: verslag buitengewoon onderwijs (al dan niet ingeschreven in buo) Volwassenen: attest Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (VAPH) Wie geen van beide documenten kan voorleggen: evtl. aanpassing gemeenschappelijk curriculum Leerlingen uit buitenland of Franstalige en Duitstalige Gemeenschap: individueel aangepast curriculum kan mits voorleggen gelijkaardig document van land of gemeenschap van herkomst
Individueel aangepast curriculum Doelgroep Startvoorwaarden Uittekenen van een individueel aangepast curriculum Duur Financierbaarheid Attestering Administratieve verwerking
Startvoorwaarden Overleg : leerling, ouders, betrokken leerkrachten, directeur Motivatie a.d.h.v. (minimum)leerplannen, verslag buo, gegevens VAPH
Individueel aangepast curriculum Doelgroep Startvoorwaarden Uittekenen van een individueel aangepast curriculum Duur Financierbaarheid Attestering Administratieve verwerking
Uittekenen individueel aangepast curriculum Afwijkingen van de reguliere organisatie van de opleidingen zoals bepaald in de organisatiebesluiten: doelen, lessenroosters, lestijden, groeperingsvoorwaarden, toelatings- en overgangsvereisten, evaluatie Ontwikkelingsgerichtheid Hulp van pedagogische begeleidingsdiensten Evt. contact met school bao of so, CLB, zorgvoorziening Niet opsturen, wel inzage van verificatie en inspectie
Uittekenen individueel aangepast curriculum = maatwerk
Afwijkingen van regelgeving Mogelijke afwijkingen: aangepaste doelen: let wel altijd in relatie met gemeenschappelijke curriculum! bepaald vak niet volgen minder of meer lestijden besteden aan een vak samen les volgen met leerlingen van andere klasgroep andere graad of leerjaar aangepaste evaluatie Niet mogelijk: afwijken van minimale instapleeftijd 6 of 8 jaar
Ontwikkelingsgerichtheid Gericht op leerwinst Leerproces nauwgezet opvolgen Didactisch en pedagogisch aangepaste leeromgeving Evt. organisatorische maatregelen
Individueel aangepast curriculum Doelgroep Startvoorwaarden Uittekenen van een individueel aangepast curriculum Duur Financierbaarheid Attestering Administratieve verwerking
Duur Afgebakend leertraject met begin en eindpunt Leerling start in een bepaalde graad in en bepaald leerjaar en doorloopt de verschillende leerjaren Max. één jaar langer dan reguliere graad Bv. lagere graad muziek: L1 L2 L3 L4 (L5) Bv. middelbare graad BK: L1 L2 L3 L4 L5 L6 (L7) Leerling kan niet overzitten (cf. doelen op maat)
Individueel aangepast curriculum Doelgroep Startvoorwaarden Uittekenen van een individueel aangepast curriculum Duur Financierbaarheid Attestering Administratieve verwerking
Financierbaarheid Financierbaar voor de duur van de graad + max. 1 leerjaar Aanwendingspercentage voor vrijstelling niet van toepassing → leerlingen die één of meer vakken niet volgen, blijven in gelijke mate financierbaar
Individueel aangepast curriculum Doelgroep Startvoorwaarden Uittekenen van een individueel aangepast curriculum Duur Financierbaarheid Attestering Administratieve verwerking
Attestering Op het einde van elke graad krijgt de leerling een leerbewijs Alle doelen die de leerling verworven heeft Vermelding dat een evaluatie heeft plaats gevonden
Zending ESD Financieringscode 15 Leerlingen die één of meer vakken niet volgen krijgen vrijstellingscode 4
Individueel aangepast curriculum verplicht? Leerling met individueel aangepast curriculum in bao of so kan in dko wel gemeenschappelijk curriculum volgen Regeling schept mogelijkheden, geen afdwingbaar recht (inschrijvingsrecht dko ontbreekt) Academie schat in of de inspanningen die nodig zijn om de opleiding voor die leerling te organiseren ‘redelijk’ zijn
Samenvattend stroomschema Geen aanpassingen Leerling met specifieke onderwijs-behoeften binnen het gemeenschappelijk curriculum Aanpassingen nee Leerling buo of VAPH ja individueel aangepast curriculum