Vrouw en erotiek in de 19e eeuw Inleiding
Invalshoeken Kunst en religie en Kunstenaar en opdrachtgever Willem Bartel van der Kooi (1768-1836) Zogende moeder, 1826 Olieverf op doek, 72 x 89 cm
Invalshoeken Kunst en religie en Kunstenaar en opdrachtgever Albert Neuhuys (1844 – 1914) De eerste stapjes 46 x 63 cm Bernardus J.Blommers (1845 – 1914) Het laatste hapje, ca 1870 59 x 45,3 cm
Invalshoeken Kunst en religie en Kunstenaar en opdrachtgever Bernardus Johannes Blommers (1845 – 1914) Op vrijersvoeten, aquarel 71 x 51 cm Albert Neuhuys (1844 – 1914) Vissersvrijage, 1880 78 x 59,5 cm
Invalshoeken Kunst en religie en Kunstenaar en opdrachtgever Johannes Vermeer (1632 - 1675) Het melkmeisje ca. 1660 Nicolaes Maes (1634-1693) De kantwerkster Ca 1656
Invalshoeken Kunst en religie en Kunstenaar en opdrachtgever ‘Uit kunstliefde wordt men hier platgedrongen de 3e dag der Expositie op het paleis’ Uit het dagboek van Christiaan Andriessen, 1808
Invalshoeken Kunst en religie en Kunstenaar en opdrachtgever Prinsessegracht, schildersklasse Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten, Den Haag, 1900
Invalshoeken Kunst en religie en Kunstenaar en opdrachtgever Isaac Israëls (1865 – 1934) Café scène (fragment), ca 1905 Thérèse Schwartze (1851 – 1918) Zelfportret, 1888 129 x 88 cm
Invalshoeken Kunst en religie en Kunstenaar en opdrachtgever Gerardus Terlaak (1820 – 1865) Rijke dame bezoekt arm huisgezin, 1853
Invalshoeken Kunst en religie en Kunstenaar en opdrachtgever Marie de Roode – Heijermans (1859 – 1937) Het slachtoffer van de ellende, 1897 Olieverf op doek, 186 x 150 cm
Invalshoeken Kunst, techniek en wetenschap en esthetica Links: foto prostituee Rechts: Courbet , ‘De vrouw met de witte sokken’, 1861
Invalshoeken Kunst, techniek en wetenschap en esthetica Van camera obscura naar fotografie: Joseph Nicephore Niépce (1765-1833) -> heliotechniek Louis Jaques Mandé Daguerre (1787-1851) -> daguerrotypie William Fox Talbot (1800-1877) -> negatiefproces; talbo- of calotypie Anna Atkins (1799-1871), botanicus -> cyanotypie Afb. uit boek: Photographs of Britisch Algae: Cyanotype Impressions
Invalshoeken Kunst, techniek en wetenschap en esthetica Antropologie en geaccepteerde antro-porno Antropoloog en medicus Dr. Carl Heinrich (1858-1924), pag. uit het boek “Die rassenschönheit des weibes” 1901
Invalshoeken Kunst, techniek en wetenschap en esthetica Fotografie en medische medische wetenschap: Hysterie
Invalshoeken Kunst, techniek en wetenschap en esthetica Fotografie en handel: ansichtkaarten met erotische foto’s
Invalshoeken Kunst, techniek en wetenschap en esthetica Fotografie: concurrent en inspiratiebron Foto van George Hendrik Breitner (1875-1923) Eugène Delacroix (1798-1863), De dood van Sardanapalus” naar het boek van Lord Bryon
Invalshoeken Kunst, techniek en wetenschap en esthetica Fotografie: product of kunst Oscar Gustav Rejlander (1813-1875), combinatieprint ‘The two ways of life’, 1857 (kopie aangekocht door Koningin Victoria voor Prins Albert) <- immoreel rechtvaardig -> Rafaello Sanzio (1483-1520), School van Athene, 1509
Invalshoeken Kunst, techniek en wetenschap en esthetica Gustave Courbet (1819-1877) Charles Pierre Baudelaire (1821-1867) Courbet, ‘De baadsters’, salon 1853 Courbet, ‘De vrouw met de papagaai’, 1866
Invalshoeken Kunst, techniek en wetenschap en esthetica Linksboven: Courbet, ‘De oorsprong van de wereld’, 1866 in opdracht van Khalil Bey Rechtsboven: Auguste Bellioc, een serie foto’s van een vrouw in erotische pose, circa 1860, stereo-opname Rechtsonder: John Currin, ‘Gezellig’, 2006
Vermaak: liederen, reactie op politieke en sociale omstandigheden Invalshoeken Kunst en vermaak en intercultureel Vermaak: liederen, reactie op politieke en sociale omstandigheden Hop Marjanneke Hop Marjanneke, stroop in het kanneke laat de poppetjes dansen gisteren was er de prins in 't land en nu die kale Fransen. hop Marjanneke Janssen hij wiegt het kind en hij roert de pap en laat de poppetjes dansen.
Vermaak: pornografische lectuur Invalshoeken Kunst en vermaak en intercultureel Vermaak: pornografische lectuur David Bles – ‘Het verboden boekje’, ca 1864
Vermaak: seksuele verwijzingen, dichtkunst Invalshoeken Kunst en vermaak en intercultureel Vermaak: seksuele verwijzingen, dichtkunst De beslissing Cleon zag zich ’t geluk verkenen, Dat hij de lelyblanke beenen Van Lize, ’t voorwerp zijner min, Beschouwen mogt, verrukt van zin; Nu slaat hij op het linker de oogen Dan houdt hem ’t rechter opgetoogen; ‘hier’, sprak hij, ‘staat mijn keuze stil: Wie zal in deezen twist den prijs van schoonst behaalen?...’ ‘ach (zeide Lize: zonder draalen,) ‘werp u dan tusschen beide, en eindig dus ’t geschil. Bilderdijk, 1756 - 1831
Vermaak: seksuele verwijzingen, schilderkunst Invalshoeken Kunst en vermaak en intercultureel Vermaak: seksuele verwijzingen, schilderkunst Georges Seurat - 'Un dimanche après-midi à la Grande Jatte', 1884
Vermaak: romantisch ballet Invalshoeken Kunst en vermaak en intercultureel Vermaak: romantisch ballet Links: Emma Livry in La Sylphide, 1862 Rechts: Marie Taglioni in La Sylphide Fragment uit romantisch ballet ‘La Sylfide’
Invalshoeken Kunst en vermaak en intercultureel Kunst intercultureel: invloeden van niet-westerse landen op westerse kunst Ingres – ‘La Grande Odalisque’, 1814 Ingres – ‘Le Bain Turc’, 1862
Delacroix - ‘La mort de Sardanapale’, 1827 Invalshoeken Kunst en vermaak en intercultureel Delacroix - ‘La mort de Sardanapale’, 1827
Hokusai – ‘Nachtelijke overtocht’, 1835 Invalshoeken Kunst en vermaak en intercultureel Hokusai – ‘Nachtelijke overtocht’, 1835 Edouard Manet Boven: Hokusai, ‘Over van een rivier’, 1834 Paul Gauguin, ‘Noa Noa’, Een brief met aquarel Onder: Van Gogh, ‘Park in Arles’, 1888 1893
Kunst intercultureel: dans Invalshoeken Kunst en vermaak en intercultureel Kunst intercultureel: dans Maud Allan als ‘Salomé’, 1906
EINDE