Historisch Overzicht Paragraaf 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
H3 Industralisatie en Ismen.
Advertisements

Gelijkheid voor iedereen
Paragraaf 4. Schaalvergroting na 1945.
Hoofdstuk 4: Burgers en stoommachines
Hitler aan de macht Paragraaf 2.
Industriële revolutie
NL na 1945: Sober en spaarzaam
 Paragraaf 4. Sterke uitbreiding van het personeel in de dienstensector  Personeel in de dienstensector nam sterk toe. De mensen in de dienstensector.
Een massapers ontstaat
Het socialisme Paragraaf 7..
Conflicten tussen kapitaal en arbeid
Paragraaf 2.3 Arbeidersparadijs.
Het cultuurstelsel verdwijnt
Paragraaf 7: Ieder voor zich
Paragraaf 3 Honger en ellende.
Paragraaf 5.4 De strijd om de school.
Arbeiders komen op voor hun rechten.
Paragraaf 2.5 Sovjetunie.
Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland
De Verenigde Staten en hun federale overheid Een wereldmacht in wording § 2.1 & 2.2.
Paragraaf 2: Socialistische ideeën
Paragraaf 2 Het cultuurstelsel.
Paragraaf 9 Een andere aanpak.
Paragraaf 9 Vrouwen in Actie.
Historisch overzicht Nederland
Leven in een industriestad
Hoofdstuk 2.
Verzuiling en ontzuiling in Nederland
De opkomst van de middeleeuwse stad
4.2 de sociale kwestie..
Geschiedenis Module 7 par 1 t/m 2.
De staatsinrichting van Nederland.
Historisch Overzicht hoofdstuk 4
Paragraaf 1.2 Bestuur en cultuur.
Hoofdstuk 3 De Romeinen.
Geschiedenis hoofdstuk 1
Hoofdstuk 2. Recht op een stem
Hoofdstuk 3.
Wat moet je weten aan het eind van de les?
3 Industrialisatie en Ismen
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Hoofdstuk 1: Nederland Historisch Overzicht Hoofdstuk 1: Nederland
§5.4 Het einde van de koude oorlog
Staatsinrichting, Paragraaf 2
Paragraaf 1: Kolonies inpikken.
Industriële Revolutie
Tijd van burgers en stoommachines,
Paragraaf 3.4 Historisch Overzicht
Herinneringskamp Westerbork
Wat moet je weten aan het einde van de les?
M. GIMBRERE Tijd van burgers en stoommachines,
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Op weg naar een eerlijker bestuur
Tijd van de burgers en stoommachines ( )
Tijd van burgers en stoommachines,
Arm vs. Rijk (1910) 'Wij zijn vegetariërs, wij eten nooit vleesch.'
Politieke stromingen De liberalen
Revoluties in Europa. Les 3 Naar de fabriek Doelen van les 3 Je kunt het begrip Industriële Revolutie uitleggen. Je kunt beschrijven welke rol de stoommachine.
De Verenigde Staten. §2. Voor indianen is geen plek meer. Voordat de Europeanen kwamen, waren de indianen de enige bewoners van Amerika. De indianen hadden.
De Verenigde Staten. §1. Dertien Staten vormen één land. In 1607 stichtten de Engelsen dertien kolonies aan de oostkust van Noord- Amerika.
Staatsinrichting van Nederland (deel 1)
De industriële revolutie
Burgers en stoommachines §5.1 Industrie en samenleving
Blok 3 De stad verandert Deelvraag: Hoe de stad verandert na 1870?
Tijd van burgers en stoommachines
1.4 SOCIALISTEN EN FEMINISTEN
Blok 2 Koffie en suiker Deelvraag:
Cursus 4.3 Ander soort samenleving Klas 2 KGT Lesweek 2
Cursus 4.3 Ander soort samenleving Klas 2 KGT Lesweek 2
§3.1 Industrie en samenleving
Transcript van de presentatie:

Historisch Overzicht Paragraaf 1

Opkomst Industrie Tussen 1860-1900 Industriële samenleving Vanaf 1890 grote fabrieken (bv. Philips) 1850 al eerste spoorwegen en kanalen Grondstoffen kwamen uit kolonies: thee, tabak, suiker, koffie, rubber, tin, aardolie. Bevolking groeide snel.

Eigen dorp In het begin was het lastig om naar de steden te komen: lange reis. Meestal lopend, soms paard en wagen. Slechte wegen. Meeste mensen kwamen nooit uit hun eigen dorp. Er waren wel spoorwegen, maar alleen tussen de steden. Heel soms een auto.

Beter voor iedereen? Industrie had voordelen, maar ook nadelen: Alleen hogere lagen hadden profijt van industrie. Arbeiders kregen het alleen maar slechter. Steeds vaker stakingen. Door kranten en verplicht onderwijs werden arbeiders slimmer, en wilden meer inspraak.

Arbeiders Ze gingen vakbonden oprichten Oprichting van politieke partijen. Belangrijke staking: begon in haven van Amsterdam 1903, omdat arbeiders lid wilden worden van een vakbond. Spoorwegen gingen mee staken. Arbeiders leken erg machtig.

Na de staking: Regering schrok van staking. Voortaan mochten mensen van spoorwegen en ambtenaren niet meer staken. Arbeiders moesten andere oplossing bedenken: Ze wilden stemrecht! Alleen rijke mannen hadden stemrecht. Arbeiders werden lid van Sociaal Democratische Arbeiders partij. SDAP

1900: NL al een modern land? Rond 1900: verschil stad en platteland is erg groot. Stad: riool en elektriciteit. Platteland: beerput in tuin en olielampen.

Platteland: Afleiding: jaarlijkse kermis. Kermis: eerste films. Duurde een paar minuten, en hadden geen verhaal. Het waren filmpjes van het gewone leven. (station, plein.) Mensen waren bang van moderne dingen. ( trein)

Leven in gezin: Kleine huisjes, grote gezinnen Vaak 8 kinderen. 6 dagen per week werken. 10 uur per dag werken. Doorleren was voor rijke kinderen. Na lagere school gingen arme kinderen werken. Nooit vakantie.

Einde paragraaf 1