Symposium ‘Hulpvaardig en Geloofwaardig’ Workshop ‘Religieuze Interventies’ Indeling:  casusbespreking  reflectie op casusbespreking  theoriebespreking.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aandacht voor het steunend netwerk
Advertisements

Flip Jan van Oenen Clemens Bernardt
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Doen, denken, willen Workshop voor opleiders en begeleiders
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Lectoraat Rehabilitatie Groningen
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
WORKSHOP SOLK (Somatisch Onvoldoende verklaarde Lichamelijke Klachten)
Hoe kun je Geloven? 1.
Oplossingsgericht coachen
Scholing NPZE 6 maart 2014 Omgaan met rouw en verlies
Motivational Interviewing
Werkmodel 8 domeinen van Schalock
Echt of nep?.
Afkomst en Afkomst Waar kom ik vandaan?.
Carrousel, een schat aan hulpverleningsmogelijkheden
De oudere persoon na 10 jaar patiëntenrechten
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
5 manieren van praten over de dood
CGG Suïcidepreventiewerking Nike Baeten & Jente Vandeburie
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Jij, God en je kind.
Handelingsplannen.
Begeleiden Informatiseringsprocessen
Depressie bij ouderen.
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Les 2:Vriendschap, relatie en seksualiteit
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Kom in actie tegen eenzaamheid!
Coaching week Rotterdam Academy.
Gespreksvaardigheden
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Levensbeschouwing Christendom (Ikos).
gespreksvaardigheden
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Verpleegkundig redeneren
Stromingen in de psychologie Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Korte Oplossingsgerichte Therapie Raymond Smulders
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Dialyse…… en wat betekent dit voor u als partner Carla Deen Dirry Keurhorst.
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Onderwijs palliatieve zorg Huisartsopleiding 3e jaar Context en proactiviteit Huisartsopleiding Erasmus MC.
Van levenskunst tot stervenskunst Crematorium Tilburg 6 april 2016 Prof Dr Carlo Leget
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
1 ) PSYCHOSOCIALE HULPVERLENING IN DE PRAKTIJK Holistische mensvisie.
Zin!Ja Hasselt 21 april  Informatie die de ontvanger aan de zender overdraagt in reactie op de communicatieactiviteit van de zender  Een.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Biddende vaders een lezing voor vaders, moeders mogen meeluisteren!
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Mondzorg - persoonsgericht
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
De bijbel van boven.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
10. De Geest, het woord en gebed
BB - Theorie Donderdag 6-oktober.
Online communiceren in hulpverlenende beroepen
Aandacht voor verlies- en rouw als onderdeel van een goede oude dag’
Ziektebeleving bij niet-westerse migranten “verklaringsmodellen”
De Wiekslag werkt samen aan veiligheid
Aandacht voor verlies- en rouw als onderdeel van een goede oude dag
BOM-model PV 25/03/2014.
Interpersoonlijke psychotherapie in een groep
Denken en doen.
‘ONDERZOEKT DE SCHRIFTEN’
Transcript van de presentatie:

Symposium ‘Hulpvaardig en Geloofwaardig’ Workshop ‘Religieuze Interventies’ Indeling:  casusbespreking  reflectie op casusbespreking  theoriebespreking  oefenen met een religieuze interventie

Symposium ‘Hulpvaardig en Geloofwaardig’ Casusbespreking Bespreek de volgende 2 vragen bij de casus: 1. op welke geloofsterreinen zou jij vragen stellen om meer te willen weten over de samenhang tussen de klachten/persoonlijkheid en het geloofsleven?; en 2. welke geloofsinterventies zou jij wel of niet doen om deze cliënt verder te helpen?

Symposium ‘Hulpvaardig en Geloofwaardig’ Reflectie 1. Welke geloofsterreinen zou je nader bevragen? 2. Welke geloofsinterventies zou je bij deze cliënt gaan doen?

Symposium ‘Hulpvaardig en Geloofwaardig’ Theoriebespreking (1) Wat zijn religieuze interventies? Betrekken van geloofsleven in therapie om het psychisch functioneren te versterken.

Symposium ‘Hulpvaardig en Geloofwaardig’ Theoriebespreking (2) Waarom interveniëren op geloofsniveau:  Cliënten hebben behoefte aan gesprek over levensbeschouwelijke thema’s, en 40-50% van de proefpersonen zegt dat geloof hen helpt in het omgaan met problemen (Pieper en van Uden in Nederland (2003)).  Om de diagnose ‘religieuze of geestelijke problemen’ (DSM-IV: code V62.89) te kunnen stellen.

Symposium ‘Hulpvaardig en Geloofwaardig’ Theoriebespreking (3)  Omdat geloofselementen een rol kunnen spelen bij de klachten, de achtergrond van de klachten en wijze van omgaan met de klachten. –Religie als oorzaak van psychopathologie –Religie als versterking van psychopathologie –Religie houdt psychopathologie in stand –Religie religie geeft steun aan de psychopathologie –Religie bevordert herstel van de psychopathologie –Religie transformeert psychopathologie

Symposium ‘Hulpvaardig en Geloofwaardig’ Theoriebespreking (4) Vormen van religieuze interventies:  Intakefase.  Behandelfase (Richards & Bergin, 1997): –Gebed –Contemplatie en meditatie –Lezen van heilige schriften –Berouw, verzoening en vergeving –Aanbidding en rituelen –Broederschap en dienstbaarheid –Hulp zoeken voor spirituele begeleiding –Morele instructies

Symposium ‘Hulpvaardig en Geloofwaardig’ Theoriebespreking (5) Indicaties en contra-indicaties: IndicatiesContra-indicaties Gelovige cliëntCliënt wil niet over geloofszaken praten Geloof is een belangrijk deel in het leven van de cliënt Cliënten met psychotische kenmerken Cliënt wenst religieuze interventies Geen verband tussen religie en de klachten Cliënt denkt dat religieuze interventies helpend zijn bij de oplossing Bij minderjarigen: eerst toestemming van ouders

Symposium ‘Hulpvaardig en Geloofwaardig’ Theoriebespreking (6) Religieuze interventie bijbelse beelden (Richard Kopp, 1995): 1. Het binnengaan in de verbeelding van de cliënt. Een cliënt noemt een beeld en de therapeut stelt de vraag: ‘Als je deze metafoor ziet, welk beeld, plaatje komt dan bij je boven?’ ‘Kun je de metafoor beschrijven?’ ‘Hoe ziet het er uit?’ 2. De uitnodiging om de metafoor te exploreren als sensorisch beeld, met vragen als: ‘Wat zie je nog meer?’ ‘Beschrijf het hele plaatje eens?’ ‘Wat doen, zeggen, denken de andere mensen in het beeld?’ De therapeut vraagt naar de gevoelens, beleving, associaties en het concrete gedrag van de cliënt bij het beeld).

Symposium ‘Hulpvaardig en Geloofwaardig’ Theoriebespreking (7) Religieuze interventie bijbelse beelden (Richard Kopp, 1995): 3. De cliënt uitnodigen om het beeld te veranderen, met de vraag: ‘Als je het beeld zou kunnen veranderen, hoe zou je dat dan willen doen?’ 4. Het aanmoedigen van dat wat de cliënt geleerd heeft uit het beeld toe te passen in (het omgaan met problemen uit) zijn eigen leven. ‘Hoe zou je het beeld dat je veranderd hebt, toe kunnen passen in je huidige situatie?’

Symposium ‘Hulpvaardig en Geloofwaardig’ Oefenen met religieuze interventie Rollenspel met de methode van Kopp: bijbelse beelden in therapie