Aanpak problematisch gedrag

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Naar een krachtige samenwerking tussen ouders en school
Advertisements

Psycho-educaties voor kinderen met ASS Handleiding voor jezelf Ik ben speciaal Navigeren in de sociale wereld.
Rekenproblemen en Dyscalculie
Huiswerktips.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Haptotherapie, wat is dat?
Respectvolle bejegening
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Welkom bij Leefstijl.
Dalton middelen Op Daltonschool de Kleine Kapitein.
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Waar letten we op tijdens de het maken van de presentaties?
De dynamische driehoek: ouders - kind - school
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Opvoeden van drukke kinderen
Iedereen coach naar Jef Clement.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Kinderen en hun sociale talenten
Tessa Blom Kinder- en jeugdpsycholoog, hockeytrainer
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
PAD Mindfulness en Yoga
Presentatie Bijeenkomst 4
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Het syndroom van Asperger
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
Onderwerp: Positief opvoeden Duur: Max. 1,5 uur
GBWeek groepsvorming “Niet voor niets koppen krantenberichten dat de zomervakantie de taalontwikkeling van kinderen remt. Zo heeft ook een groep kinderen.
OGW op de Firtel.
Informatieve bijeenkomst
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Praktijkervaring en reflectie
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Welkom ik maak me sterk.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Voelsprieten Informatieavond
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
De kracht van positief opvoeden
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Grenzen Eerlijk communiceren over wat je denkt, ook als je iets niet wilt. Mag dat?
I NFORMATIEAVOND P ROJECTGROEP. D OELEN VAN DE AVOND : Aan het eind van de avond weet u: Wie de begeleiders van de projectgroep zijn Vanuit welke theorie.
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
De training interactief voorlezen 1.Opzet 2.Onderzoek studenten VU 3.APS-bevindingen.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Voorlezen in de kinderopvang Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 1.
Presentatie intervisie Manon de Dobbelaere P4A
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
BOSK Landelijke dag Cerebrale parese
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Spelenderwijs en ontdekkend leren
Studiemoment: ‘Samen positief op reis’
Uitleg bij de vragenlijst ZIEN. Leerling 5-8 Leer- en leefklimaat ZIEN
De ontwikkeling van het kind !
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

Aanpak problematisch gedrag

Kenmerken van de aanpak 1.Accepteer gedrag als een feit: -zonder te oordelen,niet vergoeilijken -geef alternatieven aan, -geef gelegenheid om gedrag te oefenen . 2.Bouw vertrouwensrelatie op: -een kind heeft daar mogelijk tekort aan

3.Negeer negatief gedrag: wel duidelijk maken dat het negatief gedrag is:zonder te oordelen . 4.Beloon positief gedrag:het vereist dat je scherp kijkt.Je legt de nadruk op het positieve gedrag. Stimuleer een positief zelfbeeld

5.Geef medeverantwoordelijkheid -Het kind mag zelf aangeven hoeveel tijd hij denkt nodig te hebben voor zijn taak. -Dit is een actievere opstelling van het kind. 6.Geef korte overzichtelijke opdrachten: Hoe meer overzicht de leerling heeft,hoe meer hij weet wat hem te doen staat.. Je werkt in kleine stapjes

7.Pas opdrachten aan aan spanningsboog: -knip taken in tweeen:2x 10 min. 8.Reduceer(verminder) vrije situaties: -Kinderen met probleemgedrag kunnen hier niet zo goed mee omgaan Geef ze veiligheid

10.Inzicht geven in eigen gedrag: 9.Stimuleer spel -gestructureerde spelletjes aanbieden op het plein,samen met andere kinderen,waardoor ook zijn contact kan herstellen. 10.Inzicht geven in eigen gedrag: -gedrag ontleden in componenten houding ,vaardigheden gevoelens -gedrag benoemen

Aansluiten bij de mogelijkheden van het kind

Mogelijkheden worden bepaald door: 1.De ontwikkelingsfase: -Er is een lijn in de ontwikkeling van concreet en aanschouwelijk ,naar abstracter. De manier waarop kleuters hun eigen gedrag benoemen is heel concreet.

2.Het vermogen tot objectivatie: -Het vermogen tot objectivatie,tot het buiten jezelf leggen van je eigen gedrag,en er dan naar kijken,is niet bij iedereen even sterk aanwezig. Sommige kinderen bliven in hun eigen beleving zitten en kunnen daar geen afstand van nemen.. Dat kun je niet forceren

3.De taalontwikkeling: -Kinderen met een taalachterstand zijn in het nadeel als ze hun gedrag moeten ontleden/benoemen . Je moet dan teruggrijpen op rollenspel.

4.De manier van zich uiten: -Elk mens uit zich weer anders. De een is van nature abstract denkend, de ander denkt concreet. Sommige kinderen denken in beelden Ga na hoe een kind zich uit en sluit daarbij aan.

Ontwikkelingsdoelen jonge risicokinderen(blz.238) 1.Welbevinden:thuis voelen op school/ alleen als een kind zich veilig voelt kan het zich verder ontwikkelen. 2.Spel:kinderen leren al spelend,dit leer je ze dan ook als eerste. 3.Sociale vaardigheden;In welke spelsituaties werk je aan de sociale ontwikkeling van kinderen

4.Motoriek:De fijne en de grove motoriek moeten bij deze kinderen worden geoefend,deze is vaak bij hen gestoord. 5. Instructiegevoeligheid:Deze kinderen weten vaak niet hoe ze een opdracht moeten uitvoeren.Dat betekent dat je begint met korte,simpele opdrachten

6.Spraak-en taalontwikkeling: -Ze hebben soms een taalachterstand, Hier moet aandacht aan worden besteed,dat gebeurt door voorlezen,rijmpjes en liedjes,poppenspel.

7.Cognitieve vaardigheden -Je kunt hierbij denken aan: kennis van de kleuren,tellen,besef vande tijd,ontluikende letterdheid getalbegrip. Bij de activiteiten die je aanbiedt,let je er goed op dat alle ontwikkelingsdoelen aan de orde komen.