STUDIEDAG VERKEERS- EN MOBILITEITSEDUCATIE Workshopsessie Peer pressure 14 januari 2014 Provincie Limburg & Departement MOW Vlaanderen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Motivatie, leeftijd en competenties
Advertisements

Naar een krachtige samenwerking tussen ouders en school
Leefgroepen in de kleuterschool
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
EDO in de lerarenopleiding
Een kei van een medewerker januari 2008
De rol van ouders in de ontwikkeling van alcoholgebruik onder adolescenten Door Elisa De Jonghe Engels, R. & van der Vorst, H. (2008). De rol van de ouders.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
MOBIELE PORNO? NEE, IK DOE NIET MEE
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Jaar van transport en veiligheid
Welkom bij Leefstijl.
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
Wat is vzw Arktos? Arktos vzw is een professionele vormingsorganisatie voor maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren tussen de 6 en 25 jaar.
2010 Leren leren voor de maatschappij & Leren leven in de maatschappij.
Pastoraal op school.
Divera TWISK SWOV - Nederland
Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Workshop Relationele en seksuele vorming
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Respect op school Geen VOET om op te staan.
Samenwerken in burgerschap
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Ante Groep 14.
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
Voor een warme én sterke school! Dirk Bocken
“ Op weg naar……..” Vitaliseringstraining voor het primair onderwijs.
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen. E-learning module “Aan de slag blijven” Miranda Grootscholte Chantal Huinder Projectleider SBCMProjectleider STOOF.
Het begint bij het jonge kind
Rots & Water Marien Lokerse.
Aanpak problematisch gedrag
Jürgen Japsers Els Verreydt 1BaTPC. Inhoudsopgave Inleiding Beelden over taal: één taal, standaardtaal Taal in de praktijk ‘Belachelijk doen’, ‘tegenwerken’
Onderwerp: Positief opvoeden Duur: Max. 1,5 uur
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
Verkeerssituatie rond onze school
Verkeersveilige Schoolomgeving
Goed in je vel zitten Talenten ontplooien Omgaan met dagelijkse stress
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Periode 2 Les 1: Faalangst Doelen:doe de test en check of jij misschien last hebt van faalangst.
Welkom ik maak me sterk.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Ouderen in het verkeer, hoe bereik je die? Arjan in ‘t Veld (Bureauvijftig)
Op weg naar een duurzaam zelfvoorzienend Someren.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
Samenwerken Werken in teams. Team In welke teams zit jij? In welke teams zit jij?
Workshop Girls’ Talk+ Annelies Kuyper. Girls’ Talk+: een groepsprogramma voor meiden met een licht verstandelijke beperking (LVB) ter voorkoming van onbedoelde.
Doelen behalen met activiteiten
Groepsdruk Sarah Benabdallah 2015/2016.
Doelen behalen met activiteiten
PAR-dag, , De Sensatie van een Goed Leven Workshop ‘Zonder gelijkwaardigheid geen communicatie’
Hoofdstuk 3 & 4 Thema Jongeren.
Hoofdstuk 3 & 4 Thema Jongeren.
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

STUDIEDAG VERKEERS- EN MOBILITEITSEDUCATIE Workshopsessie Peer pressure 14 januari 2014 Provincie Limburg & Departement MOW Vlaanderen

lokalebesturen.limburg.be WEG/ INFRASTRUCTUUR VOERTUIG OMGEVING Inleiding ‘Verkeersveiligheid’ VEILIGE VERKEERSDEELNAME VERKEERS- DEELNEMER(S ) GEDRAG BLOOTSTELLING AAN RISICO’S INTERACTIE gedrag x omgeving H. Paris (2014)

lokalebesturen.limburg.be Sociale Interactie Mens = sociaal wezen Sociale omgeving => sociale vaardigheden Kennis en ervaring nodig => o.a. leren omgaan met groepsdruk (peer pressure)

lokalebesturen.limburg.be Dare to be safe. Word een kei op de weg! Start: 2010 Initiatief van provincie Limburg Werkgroepen: prov. Limburg, CEGO, BIVV, dep. MOW Vlaanderen, V.M.E.-leerkrachten (SNPB) V.M.E.-modules Secundair onderwijs

lokalebesturen.limburg.be Doelstellingen # verkeersongevallen met jongeren verminderen problematiek verkeersveiligheid en principes duurzame mobiliteit onder aandacht brengen van jongeren, ouders, leerkrachten/directie bevorderen van V.M.E. in S.O.

lokalebesturen.limburg.be V.M.E-modules 1 ste graad S.O.: − Peer pressure, deel 1 − Veilig fietsen op de openbare weg, deel 1 − Gezien worden 2 de graad S.O.: − Peer pressure, deel 2 − Veilig fietsen op de openbare weg, deel 2 3 de graad S.O.: − Peer pressure, deel 3 − Duurzame mobiliteit

lokalebesturen.limburg.be Peer pressure, deel 2 Doelgroep lln: 14- tot 16-jarigen → nadruk op ‘passagiers’ Probleembewustzijn en –inzicht creëren Vorm: DVD Methodiek: hoekenwerk 10 hoeken met opdrachten

lokalebesturen.limburg.be

Plenum: Doet ie het of doet ie het niet?

lokalebesturen.limburg.be Hoek 1. Part of life, part of me Opdracht: ervaringen, gevoel Dagelijks leven, alle groepen

lokalebesturen.limburg.be Hoek 2. Interviewbox Opdracht: interview afnemen Tips over vragen stellen, over de verschillende houdingen

lokalebesturen.limburg.be Hoek 3. Me, myself and I Zelfbeeld zelfvertrouwen

lokalebesturen.limburg.be Opdracht: Welke adjectieven passen bij jezelf?

lokalebesturen.limburg.be Hoek 4. Communicatie Opdracht: Hoe brengen mensen een boodschap over? Gedrag = altijd communicatief  Je kan niet niet-communiceren  Boodschap = inhoud- + relatieaspect

lokalebesturen.limburg.be Hoek 5. Hoe gedraag je je als passagier? Opdracht:  Hoe voelt de passagier zich?  Begrijp je zijn houding?  Zou je ook zo reageren?

lokalebesturen.limburg.be Hoek 6. Alles kan beter Opdracht bij filmpjes: Speelt de groep een bijzonder rol? Eigen verantwoordelijkheid

lokalebesturen.limburg.be Hoek 7. Een beeldverhaal Opdracht: Teken een beeldverhaal over een verkeerssituatie waar groepsdruk het gedrag bepaalt Concrete situaties

lokalebesturen.limburg.be Hoek 8. De verbeelding aan de macht Verschillende situaties – mogelijke gevolgen Opdracht: rollenspel

lokalebesturen.limburg.be Hoek 9. Iets met een deur en voeten Opdracht: rollenspel Bewuste of onbewuste techniekjes bij sociale interactie

lokalebesturen.limburg.be Hoek 10. Polsbandjes Opdracht: slogan op polsbandje Verbondenheid zet aan tot denken

lokalebesturen.limburg.be Referentiegroepen  Peer group  Oriëntatie van individuen m.b.t. groep standaards eerder aan mensen van dezelfde leeftijd en mensen met dezelfde interesses en hobby’s => subjectief belang = attractief !! adol- escent leer- krachten PEER GROUP … ouders  Oriëntatie van adolescenten aan ouders, leerkrachten, etc.  Wat is vandaag nog het subjectief belang voor jongeren van bv. waarden en normen? => Kan het attractiever???

lokalebesturen.limburg.be Vragen? Opmerkingen?

lokalebesturen.limburg.be Meer info:  

lokalebesturen.limburg.be Hartelijk dank en tot ziens!