STUDIEDAG VERKEERS- EN MOBILITEITSEDUCATIE Workshopsessie Peer pressure 14 januari 2014 Provincie Limburg & Departement MOW Vlaanderen
lokalebesturen.limburg.be WEG/ INFRASTRUCTUUR VOERTUIG OMGEVING Inleiding ‘Verkeersveiligheid’ VEILIGE VERKEERSDEELNAME VERKEERS- DEELNEMER(S ) GEDRAG BLOOTSTELLING AAN RISICO’S INTERACTIE gedrag x omgeving H. Paris (2014)
lokalebesturen.limburg.be Sociale Interactie Mens = sociaal wezen Sociale omgeving => sociale vaardigheden Kennis en ervaring nodig => o.a. leren omgaan met groepsdruk (peer pressure)
lokalebesturen.limburg.be Dare to be safe. Word een kei op de weg! Start: 2010 Initiatief van provincie Limburg Werkgroepen: prov. Limburg, CEGO, BIVV, dep. MOW Vlaanderen, V.M.E.-leerkrachten (SNPB) V.M.E.-modules Secundair onderwijs
lokalebesturen.limburg.be Doelstellingen # verkeersongevallen met jongeren verminderen problematiek verkeersveiligheid en principes duurzame mobiliteit onder aandacht brengen van jongeren, ouders, leerkrachten/directie bevorderen van V.M.E. in S.O.
lokalebesturen.limburg.be V.M.E-modules 1 ste graad S.O.: − Peer pressure, deel 1 − Veilig fietsen op de openbare weg, deel 1 − Gezien worden 2 de graad S.O.: − Peer pressure, deel 2 − Veilig fietsen op de openbare weg, deel 2 3 de graad S.O.: − Peer pressure, deel 3 − Duurzame mobiliteit
lokalebesturen.limburg.be Peer pressure, deel 2 Doelgroep lln: 14- tot 16-jarigen → nadruk op ‘passagiers’ Probleembewustzijn en –inzicht creëren Vorm: DVD Methodiek: hoekenwerk 10 hoeken met opdrachten
lokalebesturen.limburg.be
Plenum: Doet ie het of doet ie het niet?
lokalebesturen.limburg.be Hoek 1. Part of life, part of me Opdracht: ervaringen, gevoel Dagelijks leven, alle groepen
lokalebesturen.limburg.be Hoek 2. Interviewbox Opdracht: interview afnemen Tips over vragen stellen, over de verschillende houdingen
lokalebesturen.limburg.be Hoek 3. Me, myself and I Zelfbeeld zelfvertrouwen
lokalebesturen.limburg.be Opdracht: Welke adjectieven passen bij jezelf?
lokalebesturen.limburg.be Hoek 4. Communicatie Opdracht: Hoe brengen mensen een boodschap over? Gedrag = altijd communicatief Je kan niet niet-communiceren Boodschap = inhoud- + relatieaspect
lokalebesturen.limburg.be Hoek 5. Hoe gedraag je je als passagier? Opdracht: Hoe voelt de passagier zich? Begrijp je zijn houding? Zou je ook zo reageren?
lokalebesturen.limburg.be Hoek 6. Alles kan beter Opdracht bij filmpjes: Speelt de groep een bijzonder rol? Eigen verantwoordelijkheid
lokalebesturen.limburg.be Hoek 7. Een beeldverhaal Opdracht: Teken een beeldverhaal over een verkeerssituatie waar groepsdruk het gedrag bepaalt Concrete situaties
lokalebesturen.limburg.be Hoek 8. De verbeelding aan de macht Verschillende situaties – mogelijke gevolgen Opdracht: rollenspel
lokalebesturen.limburg.be Hoek 9. Iets met een deur en voeten Opdracht: rollenspel Bewuste of onbewuste techniekjes bij sociale interactie
lokalebesturen.limburg.be Hoek 10. Polsbandjes Opdracht: slogan op polsbandje Verbondenheid zet aan tot denken
lokalebesturen.limburg.be Referentiegroepen Peer group Oriëntatie van individuen m.b.t. groep standaards eerder aan mensen van dezelfde leeftijd en mensen met dezelfde interesses en hobby’s => subjectief belang = attractief !! adol- escent leer- krachten PEER GROUP … ouders Oriëntatie van adolescenten aan ouders, leerkrachten, etc. Wat is vandaag nog het subjectief belang voor jongeren van bv. waarden en normen? => Kan het attractiever???
lokalebesturen.limburg.be Vragen? Opmerkingen?
lokalebesturen.limburg.be Meer info:
lokalebesturen.limburg.be Hartelijk dank en tot ziens!