Indicatoren m.b.t. het recht op onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KWALITEITSZORG november 2012
Advertisements

Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra Jeugdwerkloosheid, scholing en opleiding Ides NICAISE HIVA / PPW (KU Leuven) Workshop Jeugdwerkloosheid.
Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra De impact van de crisis op de onderwijssituatie van kinderen en jongeren Ides Nicaise KU Leuven (HIVA.
Buitengewoon Allochtone leerlingen
De arbeidsmarkt van morgen: tijd voor een Tabula rasa?
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
Iedereen gelijke kansen op school
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
Onderwerp Datum - locatie 1 Infosessie Projectoproep voor innovatieve projecten voor laagdrempelig sporten 24/06/2013.
Natuurlijke Werkloosheid en de Phillipscurve
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Vorige les: wat is een rechtvaardige inkomensverdeling?
Thema kwalificatie
Uitvoeringsplan november 2012.
Communicatie in de Aanval op Schooluitval
Aanmelden en inschrijven Schooljaar Infomoment 16 januari 2013 Maria Assumptalyceum Laken
Vakcentrale 11 MVO en rol OR in waterbedrijven en laboratoria Lochem 18 November 2010.
Structuur secundair onderwijs
D. Hermans, M.-C. Opdenacker, E. Van de Gaer & J. Van Damme Ongelijke kansen in het secundair onderwijs in Vlaanderen Een longitudinale analyse van de.
Een tienkamp voor gelijke onderwijskansen Seminariereeks ‘Onderwijs en Opvoeden in de 21 ste eeuw’ KU Leuven, 25 februari 2008.
Blogs Annette Ficker Tim Oosterwijk Opdrachtgever: Matthieu Jonckheere
De stad Veelheid aan culturen, subculturen, leefwijzen, levenshoudingen, levensbeschouwingen.
Leuven Institute for Human Rights and Critical Studies
Ongelijke kansen - ongelijke behandeling
Zelfevaluatie i.k.v. GOK-beleid
Je ziet niet wat je ziet Selectievertekening in de meting van onderwijsongelijkheid en -effectiviteit Ides Nicaise Anna D’Addio Steven Groenez (HIVA,
Cijferboek sociale ongelijkheid in het Vlaamse onderwijs
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
Sociale activering Brussel W² Werk Welzijn.
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
Departement Werk en Sociale Economie Vlaamse Vertegenwoordiging bij de EU Permanente Vertegenwoordiging van België Conferentie “Jong in de stad”- Mechelen,
Brussel nader onderzocht
Rechtvaardigheid, conflict en emancipatie
Monitoring en Evaluatie opbrengstgericht LEA-beleid
Tweedegraadsfuncties
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Sessie B4: Vroegtijdig schoolverlaten.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SSL-conferentie februari.
Voortijdig Schoolverlaten Methode en cijfers
Meten = weten? Aandachtspunten bij (kinder)rechtenindicatoren 4 april 2014 – Wouter Vandenhole.
Belang, rol en voordelen van een Europese koepel 11/02/
Stakeholdersbijeenkomst College voor de Rechten van de Mens Positioneren en framen van mensenrechten in Nederland.
Kinderen kansarm gezin
© I. Nicaise Comprehensief onderwijs en gelijke kansen: lessen uit onderzoek Studienamiddag School+ ‘Hervorming secundair onderwijs’ Leuven, 14 mei 2009.
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
Cannabisgebruik in Vlaanderen
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Voortijdig schoolverlaten Bewezen maatregelen… K. De Witte Caleidoscoop, 26 nr 1.
Voortijdig schoolverlaten
De tafel van 4.
Administrateur-generaal
Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra Kinderarmoede bestrijden: een strategische aanpak Ides Nicaise HIVA / PPW (KU Leuven)
Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra Hou wonen betaalbaar, vooral in armoedesituaties Enkele bijkomende gegevens in reactie op de USAB-paper.
Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra Jouw armoede is ook de onze Ides Nicaise HIVA / PPW (KU Leuven)
Eldering hfdst. 3.3 Het cultureel ecologisch raamwerk
Publieke diensten en armoede Een bijdrage aan politiek debat en politieke actie 12 januari 2016 Verslag
Voorstelling Meerjarenprogramma
Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven
Voorstelling kansarmoedeatlas
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Vermaatschappelijking van zorg
Hoofdstuk 4: Met werk kom je verder.
Cijfergegevens leerrecht
Sint-Jozefsinstituut
Koersdag lucas onderwijs
Transcript van de presentatie:

Indicatoren m.b.t. het recht op onderwijs Ides Nicaise KU Leuven (HIVA / PPW)

Welk recht ? Visies op democratisch onderwijs

Welk ‘recht’ ? Twee opvattingen over democratisch onderwijs Meritocratische visie: ijvert voor gelijke kansen (toegang), maar aanvaardt ongelijke behandeling en ongelijke uitkomsten Egalitaristische visie: verwerpt ongelijke behandeling streeft zelfs naar gelijke uitkomsten… …tot eind secundair onderwijs ?

Gemeenschappelijke punten Beide zijn reactie tegen vroegere samenleving waarin maatschappelijke posities toegewezen werden door ‘ascription’, d.w.z. op basis van afkomst (vb. aristocratie, plutocratie, standenmaatschappij). Mensen moeten hun positie verdienen op basis van prestatie (‘achievement’, merit) Motieven: Rechtvaardigheid Efficiëntie (ieders talenten maximaal benutten)

Meritocratie als ideologie van gelijke kansen (P. Saunders) Ongelijkheid wordt bepaald door verschillen in aanleg (=onveranderlijk), inspanning (=persoonlijke verantwoordelijkheid) omgeving / sociale afkomst (=ongelijke kansen) Overheid moet corrigerend optreden opdat de derde bron van ongelijkheid weggewerkt wordt (bv. door kosteloosheid van onderwijs, leerplicht tot 18, taalbad voor nieuwkomers…). Dan heeft elkeen de kans om zijn ‘plafond’ te bereiken Resterende ongelijkheden worden maatschappelijk aanvaard omwille van efficiëntie… (investeren in laaggetalenteerden = verspilling) …en rechtvaardigheid (prikkel tot inspanning) bv. watervalsysteem, leerkrediet…

Egalitarisme (J. Dewey) Recht op onderwijs = mensenrecht (niet afhankelijk van talenten maar van menselijke waardigheid) Recht moet ‘effectief zijn’, d.w.z. recht op gelijk profijt van het onderwijs, niet alleen gelijke kansen / gelijke toegang Streefdoel van gelijke uitkomsten Tussen individuen? Tussen groepen (gemiddeld) bv. naar sociale afkomst Daarvoor kan positieve discriminatie verantwoord zijn (compenserende rechtvaardigheid) bv. Affirmative Action in VS, SES-financiering in Vlaanderen

Vertaling naar indicatoren m.b.t. recht op onderwijs Indicatoren van gelijke kansen Bv. kosteloosheid Indicatoren van gelijke behandeling Bv. schoolse segregatie Indicatoren van gelijke uitkomsten Bv. voortijdig schoolverlaten

(on)gelijke kansen: schoolkosten

Schoolkosten in Vlaams secundair onderwijs Klasse / VCOV (2014) Jade, 1 Grieks-Latijn: Schoolbenodigdheden: 48 euro Schoolboeken: 130 euro Sportkledij: 7 euro Leefkosten op school: Maaltijden en drank: 36 euro Eendaagse uitstap: 7 euro Deelname schoolactiviteit ouders: 2 euro _________________________ TOTAAL: 230 euro Bruno, 4 Hotel: Kledij: 608 euro Messenset: 138 euro Boeken: 279 euro Kopieën: 24 euro Verplichte huur locker: 20 euro Culturele voorstelling: 12 euro Eendaagse uitstap: 28 euro treinabonnement: 50 euro Laptop: 579 euro Schoolbenodigdheden: 95 euro Deelname schoolactiviteit ouders: 34 euro Internaat: 2555 euro _________________________ TOTAAL: 4422 euro

(on)gelijke behandeling: schoolse segregatie

Evolutie van segregatie in Vlaamse scholen (T. Wouters & S Evolutie van segregatie in Vlaamse scholen (T. Wouters & S. Groenez, 2013) Maatstaf van segregatie: Hutchens’ index School 1 School 2 School 1 School 2 L L H H

Globale stijging (“provincieniveau”)

Hutchens index naar onderwijszones in 2001

Hutchens index naar onderwijszones in 2011

(on)gelijke uitkomsten: vroegtijdig schoolverlaten

Vroegtijdig schoolverlaten in Vlaanderen (Lamote e.a., 2013)

Vroegtijdig schoolverlaten (G. Van Landeghem e.a., 2013) 63,5% van de schoolverlaters Indicator: 8,0% 5,7% van de schoolverlaters Indicator: 40,6%

Vroegtijdig schoolverlaten (G. Van Landeghem e.a., 2013)

VSV en verloop op schoolniveau

Samenwerking met Departement Onderwijs Jaarlijkse cijferreeksen (Vlaams onderwijs in cijfers, statistisch jaarboek…) Scholenbundel (in opbouw): Afgeleid uit datawarehouse onderwijs Gegevens per school, vergeleken met set vergelijkbare scholen en met Vlaams gemiddelde Steunpunt Studie- en Schoolloopbanen Steunpunt Peilingen