Project “Eén Groen Lyceum” – 1/10/2014 - 1/10/2016 (Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO): Groen Onderwijsonderzoek; thema “Doorstroom groen vmbo-mbo”)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Advertisements

Ontwikkelingen in het VO. Passend Onderwijs • Samenwerkingsverbanden in de regio • De huidige organisatie van passend onderwijs is ingewikkeld. Ook is.
Overgang van PO naar VO Let op!
Warme overdracht naar het voortgezet onderwijs
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Welkom. VMBO Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs.
Presentatie schoolsysteem
BWI praktijkopdrachten
Digitale afname van examens: Facet (informatieve sessie)
Overgang van PO naar VO Let op!
Voorlichtingsavond Voortgezet Onderwijs
Voorlichting 7 oktober Inhoud Scholen in Leiden e.o. Soorten voortgezet onderwijs Onderbouw en bovenbouw Profilering Kwaliteit Toelating Leerlingbegeleiding.
Drentse Onderwijsmonitor 2013
Inleiding Regionale Stuurgroep
Welkom.
Voorlichting Voortgezet Onderwijs
D.S.L.B. daalt in Frank Verhoeven
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Titel auteur oktober /10 Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Ontwerpgerichte kennisontwikkeling, praktijkgericht onderzoek door studenten en docenten.
Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 1 Studiedag talentontwikkeling in het hbo Attent op talent Martine Derks Gerda Geerdink Zwolle,
Monitoring Groen Proeven : resultaten Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR
8 november 2012.
Informatieve ouderavond mavo 4 24 januari 2013 Welkom!
Voorbereiding aanvraag pilot ronde 4b Projectleider: hbo instelling en twee mbo instellingen Proces: project management - Fase 1: werkgroep strategie &
Associate degree en MBO-HBO
Rekentoets locatie DEN BONGERD.
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
03 februari Breed draagvlak AOC’s 2. Subsidietoekenning LNV Resultaten breed beschikbaar voor het groene onderwijs. Dit moet ‘leiden tot een versterking.
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
Het portfolioproject van de AOC’s EduExchange 2006 Groene Scharnieren.
Inleiding Landelijk platform
In 4 jaar van vmbo 3 naar HBO
Kaartje Gelderse Vallei invoegen. * Start gesprekken eind 2008 door welzijnsinstellingen en scholen * Redenen: * verandering in de maatschappij * onaantrekkelijkheid.
Het Nationaal VMBO congres 2008 Verdiepingsdag 31 januari 2008 Ochtendprogramma Masterclass A De doorlopende leerlijn in het VMBO en MBO Over de theorie.
Andre Bomers/Klaas Jellema. Maatschappelijke relevantie Groen onderwijs: imago “zorgonderwijs” Lage instroom mbo niveau 3 en 4 Uitval leerlingen zonder.
Project implementatie competentiegericht kwalificatiedossier vmbo-Mobiliteit Op zoek naar ruimte in de regels 12 maart 2007.
VSV Maatregel 5: Digitaal Doorstroomportfolio
Meer dan de som der delen De verankering van duurzaamheid in de gehele schoolorganisatie 14 november 2014.
Uitstromen naar het voortgezet onderwijs
Naar het Voortgezet Onderwijs Voorlichtingsavond
Kiezen voor een school voor voortgezet onderwijs
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
Leeromgeving als katalysator voor leren voor duurzame ontwikkeling Het Groene Onderwijs & LvDO NRO 14 november 2014 Stan Frijters
Vervolgmeting kengetallen NRO-bijeenkomst
19 FEBRUARI 2015 Welkom Op de informatieavond voor ouders/verzorgers van leerlingen die als ‘advies’ hebben: Basisberoepsgerichte Leerweg of Kaderberoepsgerichte.
Optimaliseren BPV keten
Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool is er.
De arbeidsmarkt voor MBO techniek in Haaglanden Peter Louter Den Haag, 23 januari
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
Vervolgmeting Kengetallen Passend Onderwijs 1 Startbijeenkomst NRO subsidieronde Korte termijn evaluatie Passend onderwijs Utrecht Pjotr Koopman.
Informatie voor ouders groep 8 over:
Klas 3. Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool.
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Voorlichting voor ouders op basisscholen Het Groene Lyceum van Lentiz Welkom!
Na de basisschool. beroepsopleidingen basisschool voortgezet onderwijs.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Bèta Challenge Programma Een Bèta route mavo-mbo-hbo.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Voorlichting Voortgezet Onderwijs Informatieavond voortgezet onderwijs Voorstellen Voorstellen Het voortgezet onderwijs Het voortgezet onderwijs.
Het Technisch College Velsen De Technologie route.
Vmbo-Mbo doorlopende leerlijnen in Noordoost-Brabant Onze missie Door: Ger de Bruin, Udens College Jan Jansen, Koning Willem.
Informatie voor ouders groep 8 over:
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Wat is de uitstroom in 4Havo
Welkom bij de aanvullende informatieavond
Informatie voor ouders groep 8 over:
Naar het voortgezet onderwijs (VO) in Enschede
De rekenvaardige burger
van Basisschool naar Voortgezet Onderwijs
Aan de slag met de Naam/school - Datum -.
Transcript van de presentatie:

Project “Eén Groen Lyceum” – 1/10/ /10/2016 (Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO): Groen Onderwijsonderzoek; thema “Doorstroom groen vmbo-mbo”) Jan Harbers 1, Harm Biemans 2 & Hans Mariën 3 ! AOC Terra / Onderwijsgroep Noord; 2 ECS / WUR; 3 IVA Onderwijs / Tilburg University

Consortium van het project

Nederlandse onderwijsstelsel met routes naar hbo (beroepsonderwijskolom aangegeven in grijs)

Doorstromingsproblematiek in het (beroeps)onderwijs  De overgang van het ene niveau van (beroeps)onderwijs naar het volgende niveau is vaak problematisch (gebrekkige doorstroming, hoge drop-out cijfers)  Oplossingen op het gebied van curriculumontwerp lijken vereist: leerlingen/studenten in het (beroeps)onderwijs zouden in staat gesteld moeten worden om hun competenties te ontwikkelen in doorlopende leerlijnen zonder kunstmatige barrières tussen de verschillende niveaus

Doorlopende leerlijnen in het Nederlandse beroepsonderwijs  Ontwikkeling van doorlopende leerlijnen in het beroepsonderwijs wordt gestimuleerd: onderwijsprogramma’s gekenmerkt door continuïteit in het curriculum wat betreft competentiegebieden en vakken, die meer dan één onderwijsniveau omvatten (b.v. vmbo en mbo)  Groene Lycea bestrijken het vmbo- en mbo-niveau in 5 of 6 jaren (in plaats van de reguliere 8 jaren) en bereiden voor op het hbo; ze zijn speciaal ontworpen voor leerlingen/studenten met een relatief hoog cognitief niveau en een voorkeur voor praktische opdrachten (alternatief voor havo)

Verschillende varianten van Het Groene Lyceum (HGL)  Sinds 2006 biedt een toenemend aantal AOC’s HGL aan: momenteel 6 AOC’s (13 locaties) met bijna 1000 HGL- leerlingen (verwachting: ±1500)  Eerste lichting HGL-leerlingen zit nu op het hbo (nu nog maar kleine aantallen maar deze nemen toe)  Diverse varianten van HGL met verschillende onderwijskundige inrichtingskenmerken (o.a. 5 of 6 jaar, vmbo- en mbo- programma’s gescheiden of geïntegreerd)

Aanleiding en doelstelling van het project  Tijd is rijp voor en behoefte is groot aan een stevig, duurzaam en gezamenlijk vormgevingsconcept voor HGL  In dit project staat de gezamenlijke ontwikkeling van één vormgevingsconcept voor HGL centraal (Groen Lyceum 2.0)  Hierbij wordt gebruik gemaakt van lopend onderzoek naar vormgeving en effecten van de verschillende HGL-varianten  Het gezamenlijke vormgevingsconcept zal als onderdeel van het project tevens worden geïmplementeerd in het eerste leerjaar van HGL en worden geëvalueerd

Onderzoeksvragen (I) 1. Welke ingrediënten en aanknopingspunten biedt de kennisbasis die de afgelopen jaren is opgebouwd over en rond het Groen Lyceum –met name in het kader van het genoemde WURKS-onderzoek- voor het nagestreefde gezamenlijke vormgevingsconcept voor Het Groene Lyceum (HGL)? (ontwikkelfase) 2. Hoe moet dat vormgevingsconcept zijn samengesteld en uitgewerkt om te zorgen en borgen dat de betrokken AOC’s HGL onderwijskundig gefundeerd op een vergelijkbare manier vorm en inhoud geven? (ontwikkelfase)

Onderzoeksvragen (II) 3. Hoe kan dit nieuwe vormgevingsconcept worden vertaald naar een nieuw, gezamenlijk HGL-curriculum voor het eerste leerjaar? (ontwikkelfase) 4. In hoeverre wordt het beoogde curriculum gerealiseerd in de praktijk in leerjaar 1 en welke verschillen bestaan er in dit verband tussen de verschillende HGL-instellingen? (implementatie- en evaluatiefase) 5. Welke effecten heeft het nieuwe curriculum op de leerstrategieën, motivatie, leerprestaties en doorstroming van de leerlingen in leerjaar 1 en welke verschillen bestaan er in dit verband tussen de verschillende HGL-instellingen? (implementatie- en evaluatiefase)

Beoogde opbrengsten van het project (I) Fase 1 (ontwikkelfase ):  Informatie over succesvolle elementen in de diverse HGL- concepten op basis van data uit lopende WURKS-onderzoek  Ontwerp voor Eén Groen Lyceum  Uitgewerkt curriculum leerjaar 1 van Eén Groen Lyceum

Beoogde opbrengsten van het project (II) Fase 2 (implementatie- en evaluatiefase ):  Implementatie van Eén Groen Lyceum in leerjaar 1 op alle vestigingen  Rapportage van bevindingen uit evaluatief onderzoek naar implementatie Eén Groen Lyceum in leerjaar 1  Verbeterde versie van ontwerp Eén Groen Lyceum  Blauwdruk voor curriculum voor overige leerjaren van Eén Groen Lyceum

Bedankt voor uw aandacht! Meer informatie: