BOUWEN AAN JE EIGEN DRAAGKRACHT
Opvang reserveren = betalen Opvangplan bevat gereserveerde dagen: ook afspraken over de jaarlijkse vakantie, langdurige ziekte van het kind en hoe een opvang wijzigen…. Opvangplan kan volgens vast schema, of x aantal dagen/week of x aantal dagen/maand Aantal gerechtvaardigde afwezigheden : minimum 18 dagen per jaar en voor voltijds opvangplan. Tijd tot april 2015 in te voeren
Opvang reserveren = betalen Visie departement Kindzorg (nog uit te werken) Voorstel invoering jan. 2015 –> huishoudelijk reglement en overeenkomst aanpassen Opvangplannen moeten vanaf 1 april stroken met realiteit alle opvangplannen controleren (event. wijziging opvangplan opmaken) Kolom opvangplan op de vorderingsstaat moet overeenstemmen met de overeenkomst !!!! Bijdrage ouders voor gereserveerde dag zonder aanwezigheid is voor de dienst. Niet mogelijk om met c220B te cumuleren.
Wat aanrekenen aan ouders Volgens inkomenstarief : buitenschoolse opvang: * 0 tot 2.59 uur: 40% van het inkomenstarief * 3 uur tot 4.59 uur: 60 % van het inkomenstarief * 5 uur tot 10.59 uur: 100% van het inkomenstarief voorschoolse opvang * van 0 tot 4.59 uur: 60% van het inkomenstarief * van 5 tot 10.59 uur: 100% van het inkomenstarief
Wat aanrekenen aan ouders Opvang ‘s nachts (20u-6u) die minder dan 11 uur duurt volgens inkomenstarief Opvang (overdag of ‘s nachts) die 11uur of langer duurt : 160% van het inkomenstarief
DRAAGKRACHT
Wat is draagkracht ? Vermogen om alle taken, vragen of problemen in de job te kunnen dragen: steunende elementen draaglast Je draagkracht is een momentopname Werkmap voor onthaalouders “Bouwen aan je eigen draagkracht” = werkinstrument tijdens begeleidingsmomenten Geen instrument om uitspraak te doen over het aantal kinderen in kader van de bezetting.
Bouwstenen Draagkracht en draaglast wordt in kaart gebracht via 8 bouwstenen : Welbevinden in de job Motivatie Gezondheid en conditie Sleutelvaardigheden Ik en de jobinhoud Gezin Niet in je eentje Vorming en ervaring
Ik en de jobinhoud
De verschillende rollen van een onthaalouder een verzorger van jonge kinderen een professionele opvoeder een opvoedingspartner van ouders
een netwerker en onderzoeker een organisator een netwerker en onderzoeker
OEFENING
Hoe voel ik me in de job op dit moment ? Welbevinden in je job Hoe voel ik me in de job op dit moment ? Welke woorden uitdrukkingen passen het best bij jouw gevoel over de job dit moment ? Aanvullen met voorbeelden/situaties. Noteer in de schets de belangrijkste resultaten Wat maakt jou gelukkig in de job? Wat moet/kan voor jou veranderen om je goed te voelen in de job?
Waarom kies ik voor de job als onthaalouder? Motivatie Waarom kies ik voor de job als onthaalouder? Verschillende redenen scoren Drie belangrijkste redenen omcirkelen Aanvullen met de nadelen van de job Noteer in de schets de belangrijkste resultaten Wat zijn jouw redenen om te (blijven) werken als onthaalouder? Wat zijn voor jou nadelen van de job?
Gezondheid en conditie Hoe fit en gezond voel ik me voor de job? Lichamelijke klachten in kaart brengen Noteer in de schets de belangrijkste resultaten Wat doe jij vandaag al om je lichaam te sparen? Wat zijn jouw aandachtspunten of vragen over je gezondheid en conditie?
Bezit ik de sleutelvaardigheden van een onthaalouder? In welke mate zet ik de sleutelvaardigheden in? Betrokken zijn op kinderen Goed zijn in communicatie Een professionele houding hebben Zelfstandig zijn Met stress kunnen omgaan Creatief zijn
Sleutelvaardigheden In welke mate herken je jezelf in de uitspraken? Noteer in de schets de belangrijkste resultaten Welke sleutelvaardigheden zet jij vandaag al sterk in? Wat zijn jouw vragen of aandachtspunten bij de sleutelvaardigheden?
Waar ben ik goed in? Wat boeit me ? Ik en de jobinhoud Waar ben ik goed in? Wat boeit me ? Welke rol boeit je meer of minder? In welke rol ben je goed? (scoren) Noteer in de schets de belangrijkste resultaten Wat zijn jouw talenten? Wat zijn voor jouw leervragen?
Wat zijn de plus- en minpunten voor mijn gezin? Naam van je gezin of huisgenoten Deze plus- en minpunten zie ik Deze plus- en minpunten zien mijn huisgenoten Wat zijn mogelijke oplossingen voor de minpunten Noteer in de schets de belangrijkste resultaten Wat zijn de pluspunten van de job voor je gezin? Over welke veranderingen of minpunten heb jij vragen of maak jij je zorgen?
Niet in je eentje Bij wie kan ik terecht? Praktische hulp Een luisterend oor Informatie, ideeën of advies Wie of wat steunt jou het meest in je job? Welke steun of hulp mis je? Noteer in de schets de belangrijkste resultaten Welke personen of organisaties steunen jou sterk in je job Welke soorten steun of hulp mis je nog op dit moment ?
Vorming en ervaring Welke vorming en ervaring helpt me in mijn job? Wat zit er in jouw rugzak ? Wat leerde ik ? Noteer in de schets de belangrijkste resultaten Welke vorming of ervaring helpt jou vandaag het meest ? Aan welke vorming of ervaring heb jij het meest nood?
Schets-werkblad Wijst op je sterktes Wijst op je aandachtspunten POP : Persoonlijk Ontwikkelingsplan
Hoe werken met de werkmap? Tegen eind 2014: Alle OO’s beschikken over een schetswerkblad en een POP Wordt werkinstrument in begeleiding 2015 OO stuurt mail of belt DV op wanneer er enkele bouwstenen ingevuld zijn. Gemiddeld 2 bouwstenen (afh. van welke bouwsteen) bespreken/HB