BOUWEN AAN JE EIGEN DRAAGKRACHT

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Eigen kracht Vrijwillige kracht Professionele kracht
Kleine engelen Foto’s, tekst en geluid!.
Mr J.J.A. van Boven VAN BOVEN Juridisch Adviesbureau Arnhem
Veelgestelde vragen financieel
Overleg software-ontwikkelaars kinderopvang
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
‘Samen werken aan een Taalbeleid.’
Voorbij & Do Met enkele foto’s van Giovanni.
Samen dementie draagbaar maken
Inkomenstarief en kindcode voor ouders en opvang 22 november 2013
Veelgestelde vragen over het decreet 19 maart 2014.
Presentatie Centrum voor Jeugd en Gezin Hattem
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT voor een bewuste stap naar het hbo
Ouders en Kinderen Centraal
INITIATIECURSUS COMPUTER EN INTERNET VOOR ONTHAALOUDERS.
Doet goeie dingen voor mensen en organisaties 1. Hoe gelukkig ben jij op je werk? Op een schaal van 0 tot 10 waar plaats jij jezelf? O
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
LEEFSTIJL vanuit Amerika 1986 voortgezet onderwijs
Artikel over transactionele analyse
Welkom!.
Inleiding Komende periode gaan we het hebben over kinderen die ziek-zijn: Verzorging, Het herkennen van de symptomen/de klachten Wat kun/moet je doen.
Kennismaking: stel jezelf kort voor: naam, waar werk je
Meer bewegen via internet 28 juni 2011 – OU Open Kennisavond Denise Peels Stijn Friederichs.
Iedereen coach naar Jef Clement.
Ouderen als zorgdragers Ouderenparlement 26 april 2010 Antwerpen Kinderopvang.
Het werken met portfolio
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Aan de slag met de BETERapp
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
“SODEXO SUPPORTS ME” KENNEN EN UITLEGGEN
JAN DE WILD VRIJWILLIG OUDERENADVISEUR SBOG. TIEL,18 NOVEMBER 2014 Veranderingen in de langdurige zorg.
Mijn partner heeft Q-koorts, wat nu?
Het Mezennestje vzw KDV & BOKDV.  Voorschoolse opvang van 6u30 tot 9u  Naschoolse opvang van 15u30 tot 19u  Woensdagnamiddag van 12u tot 19u  Vakantie-
Project ‘Ernstig betrokken’
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
Vrienden Deze gedichten zijn speciaal voor de vrienden om wie ik geef en de mensen die om mij geven Al deze gedichten komen van
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Mr J.J.A. van Boven VAN BOVEN Juridisch Adviesbureau Arnhem
DOE HET ZELF PAKKET. Doe-het-zelfpakket Wat  Richtvragen  Voor (werkende) mantelzorgers  Werk- en mantelzorg zo optimaal mogelijk op elkaar afstemmen.
Computerles voor gevorderden 22/10/2015. Wat gaan we doen vanavond?  Website van de dienst  Website Kind & Gezin  Facebook  Facebook-pagina van de.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 4.
Welkom ik maak me sterk.
Ondernemend gedrag Hoofdstuk 2 Kan het ook beter? Signaleer mogelijkheden voor verandering.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
1 Leefstijl en gedrag Hoe verander ik? Drs. Marloes Hogenelst GZ psycholoog Medische Psychologie
Waar ga ik het over hebben? Wie ben ik (volgens mezelf)? Wat zijn mijn voornaamste interesses? Wat is verder belangrijk voor mij? Hoe denk ik over mijn.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Tevredenheidsmeting OCMW Presentatie MC Bea 24/08/09.
ISB-CONGRES – 17 MAART 2011 KINDEROPVANG EN SPORT.
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
KINDERMISHANDELING Jaarlijks worden worden er kinderen mishandeld in Nederland. Dat zijn er heel veel en het kan zomaar zo zijn dat dit iemand.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Wat heb jij mantelzorgers te bieden?. Leerdoelen Je onderzoekt en benoemt welke ondersteuningsbehoefte de mantelzorger heeft. Je bespreekt met de mantelzorger.
JAARCIJFERS NVVK Aantal aanmeldingen Gemiddelde schuld
Help mensen hun eigen leven te leiden Zelf- en samenredzaamheid.
Kracht en veerkracht van mantelzorgers
Het werk van de Geest.
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Talent in Ontwikkeling
Mijn Positieve Gezondheid
Kato bruyneels, Lore Driessens
Kracht en veerkracht van mantelzorgers
HOE SCOOR JIJ? Naam deelnemer: Leeftijd: Project: Datum:
BIJLAGEN SESSIE 2 TEAM(VEER)KRACHT
Transcript van de presentatie:

BOUWEN AAN JE EIGEN DRAAGKRACHT

Opvang reserveren = betalen Opvangplan bevat gereserveerde dagen: ook afspraken over de jaarlijkse vakantie, langdurige ziekte van het kind en hoe een opvang wijzigen…. Opvangplan kan volgens vast schema, of x aantal dagen/week of x aantal dagen/maand Aantal gerechtvaardigde afwezigheden : minimum 18 dagen per jaar en voor voltijds opvangplan. Tijd tot april 2015 in te voeren

Opvang reserveren = betalen Visie departement Kindzorg (nog uit te werken) Voorstel invoering jan. 2015 –> huishoudelijk reglement en overeenkomst aanpassen Opvangplannen moeten vanaf 1 april stroken met realiteit  alle opvangplannen controleren (event. wijziging opvangplan opmaken)  Kolom opvangplan op de vorderingsstaat moet overeenstemmen met de overeenkomst !!!! Bijdrage ouders voor gereserveerde dag zonder aanwezigheid is voor de dienst. Niet mogelijk om met c220B te cumuleren.

Wat aanrekenen aan ouders Volgens inkomenstarief : buitenschoolse opvang: * 0 tot 2.59 uur: 40% van het inkomenstarief * 3 uur tot 4.59 uur: 60 % van het inkomenstarief * 5 uur tot 10.59 uur: 100% van het inkomenstarief voorschoolse opvang * van 0 tot 4.59 uur: 60% van het inkomenstarief * van 5 tot 10.59 uur: 100% van het inkomenstarief

Wat aanrekenen aan ouders Opvang ‘s nachts (20u-6u) die minder dan 11 uur duurt  volgens inkomenstarief Opvang (overdag of ‘s nachts) die 11uur of langer duurt :  160% van het inkomenstarief

DRAAGKRACHT

Wat is draagkracht ? Vermogen om alle taken, vragen of problemen in de job te kunnen dragen: steunende elementen draaglast Je draagkracht is een momentopname Werkmap voor onthaalouders “Bouwen aan je eigen draagkracht” = werkinstrument tijdens begeleidingsmomenten Geen instrument om uitspraak te doen over het aantal kinderen in kader van de bezetting.

Bouwstenen Draagkracht en draaglast wordt in kaart gebracht via 8 bouwstenen : Welbevinden in de job Motivatie Gezondheid en conditie Sleutelvaardigheden Ik en de jobinhoud Gezin Niet in je eentje Vorming en ervaring

Ik en de jobinhoud

De verschillende rollen van een onthaalouder een verzorger van jonge kinderen een professionele opvoeder een opvoedingspartner van ouders

een netwerker en onderzoeker een organisator een netwerker en onderzoeker

OEFENING

Hoe voel ik me in de job op dit moment ? Welbevinden in je job Hoe voel ik me in de job op dit moment ?  Welke woorden uitdrukkingen passen het best bij jouw gevoel over de job dit moment ? Aanvullen met voorbeelden/situaties. Noteer in de schets de belangrijkste resultaten Wat maakt jou gelukkig in de job? Wat moet/kan voor jou veranderen om je goed te voelen in de job?

Waarom kies ik voor de job als onthaalouder? Motivatie Waarom kies ik voor de job als onthaalouder? Verschillende redenen scoren Drie belangrijkste redenen omcirkelen Aanvullen met de nadelen van de job Noteer in de schets de belangrijkste resultaten Wat zijn jouw redenen om te (blijven) werken als onthaalouder? Wat zijn voor jou nadelen van de job?

Gezondheid en conditie Hoe fit en gezond voel ik me voor de job? Lichamelijke klachten in kaart brengen Noteer in de schets de belangrijkste resultaten Wat doe jij vandaag al om je lichaam te sparen? Wat zijn jouw aandachtspunten of vragen over je gezondheid en conditie?

Bezit ik de sleutelvaardigheden van een onthaalouder? In welke mate zet ik de sleutelvaardigheden in? Betrokken zijn op kinderen Goed zijn in communicatie Een professionele houding hebben Zelfstandig zijn Met stress kunnen omgaan Creatief zijn

Sleutelvaardigheden In welke mate herken je jezelf in de uitspraken? Noteer in de schets de belangrijkste resultaten Welke sleutelvaardigheden zet jij vandaag al sterk in? Wat zijn jouw vragen of aandachtspunten bij de sleutelvaardigheden?

Waar ben ik goed in? Wat boeit me ? Ik en de jobinhoud Waar ben ik goed in? Wat boeit me ? Welke rol boeit je meer of minder? In welke rol ben je goed? (scoren) Noteer in de schets de belangrijkste resultaten Wat zijn jouw talenten? Wat zijn voor jouw leervragen?

Wat zijn de plus- en minpunten voor mijn gezin? Naam van je gezin of huisgenoten Deze plus- en minpunten zie ik Deze plus- en minpunten zien mijn huisgenoten Wat zijn mogelijke oplossingen voor de minpunten Noteer in de schets de belangrijkste resultaten Wat zijn de pluspunten van de job voor je gezin? Over welke veranderingen of minpunten heb jij vragen of maak jij je zorgen?

Niet in je eentje Bij wie kan ik terecht? Praktische hulp Een luisterend oor Informatie, ideeën of advies Wie of wat steunt jou het meest in je job? Welke steun of hulp mis je? Noteer in de schets de belangrijkste resultaten Welke personen of organisaties steunen jou sterk in je job Welke soorten steun of hulp mis je nog op dit moment ?

Vorming en ervaring Welke vorming en ervaring helpt me in mijn job? Wat zit er in jouw rugzak ? Wat leerde ik ? Noteer in de schets de belangrijkste resultaten Welke vorming of ervaring helpt jou vandaag het meest ? Aan welke vorming of ervaring heb jij het meest nood?

Schets-werkblad Wijst op je sterktes Wijst op je aandachtspunten  POP : Persoonlijk Ontwikkelingsplan

Hoe werken met de werkmap? Tegen eind 2014: Alle OO’s beschikken over een schetswerkblad en een POP Wordt werkinstrument in begeleiding 2015 OO stuurt mail of belt DV op wanneer er enkele bouwstenen ingevuld zijn. Gemiddeld 2 bouwstenen (afh. van welke bouwsteen) bespreken/HB