Deelnetwerk rekrutering en selectie
Introductie
Programma 9u00: Introductie 9u05: Transitietraject Jobpunt – stand van zaken 9u45: Subproject VDAB 10u00: Pauze 10u15: Droomoefening 11u: Terugkoppeling
Transitietraject Jobpunt- dashboard Subproject PJL Opmerkingen STATUS 1. Business case opmaken Linda Investeringsbudget globale arbcom + ICT NZ: visie dienstencentrum R&S 2. Raamcontracten afsluiten Joke Lopend - NZ: afspraken beheer contracten met FacBedrijf en AgO – strakke opvolging. Toegang ? 3. Proces R&S + kwaliteit Jonas Opgestart 4. Top Falke 5. Mobiliteit Elisa Naast herplaatsing, ook de andere opdrachten meenemen voor overname 1/5 ! + SW VDAB 6. ICT-ondersteuning Kurt DRINGEND OP TE STARTEN recent PJL noodzaak visie/scope + align Vlimpers 7. Aanbod OO (Maxim) (buiten scope: wel communicatie + afspraken) P.M. 8. Arb communicatie Marijke M Opgestart. Via “werken voor vlaanderen” ? Issue rond publiceren vacatures ? 9. Inkanteling : financ / pers Opgestart –1e focus financieel + personeel. Zorg = begrotingsaanpassingen Overleg kabinet
Omzendbrief kwaliteitscriteria: Subproject VDAB Alle vacatures verplicht publiceren op de website VDAB Oplossing in voorbereiding FASE 1 (release 28 maart 2015): VO-platform en databank Twee bijlagen (uitgebreide functiebeschrijving en sollicitatieformulier) aan vacaturebericht => Een functionaliteit die VDAB voor haar algemene databank heeft afgeschaft. FASE 2 (release 1 juli 2015): - Onderscheid tussen interne en externe vacatures + type vacature (statutair, contractueel, bevordering, ...). - Filter op entiteitsniveau => Vacatures automatisch te laten doorstromen naar de eigen website. Er wordt gewerkt naar een samenspel tussen VDAB site en “Vlaamse site” (“werken voor Vlaanderen”)
Droomoefening Wat loopt goed? Wat zijn binnen jouw entiteit de sterktes qua rekrutering en selectie? Quick-wins Hoe in de toekomst best rekruteren en selecteren?
Terugkoppeling werkgroepen Sterktes: Jobstudenten (goede praktijk: O&V) Korte doorlooptijd Strak proces/plan – concrete aanpak Tip! Doodle om kandidaten uit te nodigen Quick-wins: - afsprakenkader: samenwerking - 1 account - expertise MODs (organisatiecontext)
Ideeën: Nood aan visie en uniformiteit Beheerssysteem = belangrijke randvoorwaarde Vacatures Sollicitatieplatform Testresultaten Communicatie naar kandidaten/jury Niet nodeloos hertesten: vertaalslag naar praktijk 1 account - aanspreekpunt Opleiding voor selectiespecialisten (basis)
Goede praktijk
Vacature “deskundige service center” MOD BZ -> personeelsfunctie Jobinhoud: gevarieerd, dispatching verdelen en opvolgen vragen van personeelsleden, projecten en managementondersteuning, ad hoc personeelsprojecten, ondersteunen P&O-manager Klantgerichte, efficiënte en correcte werking van het service center! Profiel: bachelor, affiniteit met personeelswerk, interesse in welzijn, secretariaatswerk, regelgeving VPS
Het resultaat:
7 van de 18 sollicitanten
7 PMA - Kanalen
Na cv-screening -> 7 weerhouden
4 van de 7 kandidaten -> PMA
Eindfase: 3 kandidaten weerhouden, 2 van de 3 PMA -> Eindbeslissing PMA aangeworven Opvallend bij deze vacature: 7/18 -> 39% PMA 4/7 -> 57% PMA na cv-screening 2/3 -> 67% PMA eindfase
Proefproject: “anoniem solliciteren” Praktische ondersteuning voorbehouden betrekkingen -> DDB Warme oproep Mozaiko – 2 maart 2015 www.bestuurszaken.be/mozaiko Vragen, opmerkingen, suggesties? recep.bas@bz.vlaanderen.be of 0491 96 60 36
Vragen? Goede praktijken? Tips en tricks? www.bestuurszaken.be/informatie-voor-selectoren Sofie Lekens sofie.lekens@bz.vlaanderen.be Elisa Verstraete elisa.verstraete@bz.vlaanderen.be