Een Schots verhaal… Tussen de havens van Grangemouth en Falkirk werd in 1777 het kanaal van Forth & Clyde gegraven. Het verbond Glasgow met de de Oostkust van Schotland. Later, in 1822, werd het Union kanaal, tussen Falkirk en Edimburg, voltooid.
In 1963, na 150 jaar uitbating, begon het bouwen van een uitzonderlijk kunstwerk, De draaiende wisselaar: Het « Rad van Falkirk » Deze fantastische machine, afgewerkt in 2002 werd het symbool van het Moderne Schotland en betekende besparingen in reistijd en energie.
Het relief van de streek vergde het bouwen van 11 sluizen. Om het verkeer tussen Glasgow en Edimburg te verzekeren, om een hoogteverschil te overbruggen van: 24 meter
Algemeen zicht op de site
Luchtfoto
Het is het enig gebouw ter wereld dat het vervoer van schepen, door rotatie van een geheel van twee, met water gevulde kuipen, de ene stijgend, de andere dalend, elk met een of meerdere schepen die gelijktijdig naar de bovenste en de onderste vaargeul worden gebracht.
De toegang tot de onderste vaargeul via een sluis
De bovenste vaargeul …
… leidt via een « viaduct » naar de ingang van de bovenste kuip
Een schip in de bovenste kuip
Het zicht vanuit de rand van de bovenste kuip
Bovenste kuip 35 m Onderste kuip
Tijdens het draaien wordt iedere kuip horizontaal gehouden door middel van een raderstel
… De kuipen blijven horizontaal …
…tijdens het draaien…
… en verder…
… en het draaien is bijna gedaan
Als het draaien gedaan is kunnen de schepen de kuipen verlaten of binnen varen; hier binnevaren in de onderste kuip
Binnenvaren van een schip in de onderste kuip
Sluiten van het kunstwerk, terug in evenwicht brengen van de waterpeilen en het draaien van de kuipen vragen in totaal enkel 15 minuten
Alles staat klaar om met andere schepen te herbeginnen Alles staat klaar om met andere schepen te herbeginnen! Eenvoudig is het niet?
Het gewicht van een kuip van 25m lang, gevuld met water en geladen met een schip bereikt 300 ton.
Daar iedere kuip zich opvult met een hoeveelheid water gelijk aan dat van het uitvarend schip dient men telkens de gewichten van de kuipen terug in evenwicht te brengen. Voor het afsluiten van de boven- en beneden vaargeul en het draaien van 180° van de 2 kuipen verbruiken de 22,5 kW motoren enkel: 1,5 kWh
Dit draaiend kunstwerk heeft het scheepsvervoer tussen Glasgowe en Edimburg volledig veranderd en is daarbij nog een toeristische bezienswaardigheid!
Einde