Hoogbegaafde kinderen vereisen eigen aanpak!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong in het basisonderwijs
Advertisements

Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Plusgroepen in het basisonderwijs.
Welkom nieuwe leerlingen!
(Hoog) Begaafdheid In-Zicht
Het SiDi R Protocol Een protocol voor signalering en
Leonardo school – Hoogbegaafdheid
Karen van Hulten Rekenen in groep 1 en 2 Bijeenkomst 5: pientere kleuters, groepsplannen, planning en organisatie in de klas.
Zorgroute basisschool Dijkerhoek.
Het Assink Lyceum.
Eurekagroep: onderwijs aan begaafde kinderen
Derde ronde practicum ‘Binnen de methode’
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Meerbegaafdheid Studiedag 28 mei 2014.
Vergoedingsregeling dyslexie
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
Te slim om veters te strikken
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
Zorg op school.  Optimale ontwikkeling  Aangepast aan de onderwijsbehoeften  Structurele samenwerking met andere scholen.
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
1-zorgroute in school bs Edith Stein MR Ouderkamer
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Leren leren…..en het materiaal?
Oog voor slimme kinderen?!
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Ontwikkelingsvoorsprong bij kleuters(?)
Het begeleiden van (hoog)begaafde leerlingen
BEGAAFDHEID EN PEDAGOGISCH – DIDACTISCHE AANPAK
Ervaringen in de praktijk
Workshop Extra Leertijd Conferentie Children’s Zone 6 maart 2014.
Zorgavond Mariaschool. Inhoud: voorstellen doel / omschrijving / taken intern begeleiders leerlingvolgsysteem zorgstructuur leesproblemen/dyslexie (hoog)begaafdheid.
Zorgstructuur Mariaschool
SWV PO 2203 CA AFDELING HOOGEVEEN
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
Hoogbegaafdheid.
Kwaliteitsbeleid.
Tevredenheidspeiling
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Informatie-avond groep Groep 6 Een leuke en enthousiaste groep!
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
Informatie voor ouders van de van Randwijkschool.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
BELEIDSPLAN. Concept en Pilot jaar  Het team van O.B.S “de Westhoek” voert het zogenaamde Handelings Gericht Werken in (HGW).  We stemmen.
Lesgeven aan hoogbegaafden Beta-didactiek binnen onze ace-klassen.
Vaco’s
Conferentie Bijzonder Begaafd.  Opgericht in 1989  Psychologisch Adviesbureau  Assessment Center  Opleiding & Training  Hoogbegaafdheid PONTE organisatie.
‘Plusleerlingen’ Omgaan met intelligente en begaafde leerlingen in de rekenles Robert Timmermans.
Basisschool het Schrijverke dinsdag 13 maart 2007 Informatieavond: Hoe realiseer je als school aanbod voor hoogbegaafde leerlingen?
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Dyslexie en comorbiditeit (dubbeldiagnose) Door Corry Broek n.a.v. de conferentie Lexima 2012.
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Vergadering directieraad Samenwerkingsverband V(S)O februari 2014.
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Dries Stessens en Annelien Vermijlen HOOGBEGAAFDHEID IN DE KLAS 1.
Werkdruk en de mr Annemieke Schoemaker Trainer/adviseur.
Ouderavond Cambridge 2016.
Vaco’s
Zorgbeleid Zorgbeleid.
Koningin Julianaschool,
AndréKuipers Ben Feringa Steve Jobs Excellentie programma
Differentiatie in de klas
(Hoog) Begaafdheid In-Zicht
Kick off Hoogbegaafdheid in Passend Onderwijs
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Profiel van een plusleerling
Aan de slag met de Naam/school - Datum -.
Transcript van de presentatie:

Hoogbegaafde kinderen vereisen eigen aanpak! Eleonoor van Gerven In de Klas

2,5 % van de bevolking is hoogbegaafd 1. Inleiding 2,5 % van de bevolking is hoogbegaafd Hoe signaleren? Hoe begleiden? Fig. 1

2. Wat is hoogbegaafdheid? 2.1. Definitie Gemiddeld IQ = 130 groot intellectueel potentieel, creërend vermogen en taakgerichtheid Invloed van omgeving (gezin, school, peers) 2.2. Heldere Kenmerken Groot algemene ontwikkeling Goed leggen van verbanden Groot woordenschat Groot analytisch vermogen groot probleemoplossend vermogen Nieuwe kennis efficiënt incorporeren in bestaande kennis Perfectionistisch (dwangmatig)

2. Wat is hoogbegaafdheid? (vervolg) 2.3. Uitzonderingen Hoogbegaafde leerlingen = 2 Uitzonderingen Hoge leerprestaties - Hoogbegaafde onderpresteerders - Hoogbegaafde leerlingen met leerstoornis Bv. Dyslexie, ADHD

3. Eerst signaleren, dan diagnosticeren Protocolvorming: signalering Fase 1 - Gegevens verzamelen: Ouders, leerkracht, leerlingvolgsysteem, overige bronnen - Checklist met aanwezige kenmerken Fase 2 - Vermoedens versterken door info te hergroeperen Fase 3 - Plan opzetten voor diagnostiek Protocolvorming: diagnostiek Fase 1 - Informatie verzamelen: Fase 2 - Veronderstelling bevestigen door hername van info Fase 3 - Beslissen over eventueel psycho-diagnostisch onderzoek

4. Ruis op de lijn 4.1. Onderpresteren 4.2. Dyslexie 4.3. ADHD Relatieve onderpresteerders: onder eigen niveau (vallen niet op) Absolute onderpresteerders: onder groepsniveau (vallen wel op) Resultaat van een sluipend interactief proces 4.2. Dyslexie Problemen beginnen in eerste leerjaar  trage leesonywikkeling + spellingsproblemen  frustatie bij leerling  geen automatisering van leerstof  frustatie groeit 4.3. ADHD Wordt gezien o.g.v. leerstoornis - begaafdheid niet als zodanig herkend Gecombineerde problematiek  signalen versterken elkaar

5. Aanpak in de klas en in de school 5.1. Versnellen slim begeleiden: leerstofaanbod aanpassen leerstof overslaan: vervroegde doorstroming Vuistregels: tips voor een vangnet, nauw contact met thuisfront, betreft het duidelijk een hoogbegaafde lln? 5.2. Indikken Indikken op de instructie Weglaten van oefen- en herhalingsstof: de 3/5 methode Vergroten van de leerstappen

5. Aanpak in de klas en in de school (vervolg) 5.3. Een leerlijnpiramide Aanbod afstemmen op lln - differentiëren boven de gemiddelde Leerstofaanbod in leerlijnen: Eerste leerlijn: de beste 20-25 % van de groep - Moeilijkheidsgraad hoger dan reguliere methoden - Materiaal sluit inhoudelijk aan op reguliere aanbod - Qua vormgeving en werkvorm extra interessant Tweede leerlijn: de beste 10 % van de groep - Materiaal speciaal ontwikkeld voor begaafde leerlingen - Materiaal valt buiten reguliere curriculum Plusgroep: de beste 5 % van de groep (kangeroeklas, zie 5.4.)

5. Aanpak in de klas en in de school (vervolg) Plusgroep Tweede leerlijn Eerste leerlijn Fig.2: Leerlijnpyramide Piramide is Cumulatief: maximaal deelname op 3 niveaus

5. Aanpak in de klas en in de school (vervolg) 5.4. Verrijkingsmateriaal kiezen Specifieke projecten Vertaalslag naar een lessenprogramma: ‘De lessentabel’ + eenvoudig variëeren + verrijkingstof zit vast bij eventueel uitval leerkracht + duidelijke eisen kunnen worden gesteld aan lln + leerlijn gaat mee voor duur van periode die school afschrijft + eigen inbreng van lln 5.5. Wel of niet verrijken bij leerstoornissen? Leerstoornissen ‘compenseren’ door taken - waarin ze heel goed zijn - Waarin een extra uitdaging zit Bv. ruimtelijk inzicht (K’nexx)

Nog 2 belangrijke punten: 6. Ten Slotte Nog 2 belangrijke punten: 1) Vast programma maken voor hoogbegaafde leerling waaraan deze zich niet kan onttrekken. 2)Aangeboden verrijkingsmateriaal beoordelen en op rapport vermelden (Illustraties uit het internet)