Met wie ben je in gesprek geweest? Wat heb jij zelf in je rol gedaan?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
HAVISTEN COMPETENT
23 januari 2014 / Raymond Buitelaar en Bart van Meurs
Evaluatie van mentorprojecten
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Integraal onderwijs met ict
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Presentatie BètaMentality
Jongeren communicatie Jet Centeno – Human Capital Water programma.
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Mijn stage bij kiffen Naam: eddy Klas: 5b Jaar: 2005 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het jaar.
Mijn stage bij Wijkenstein Naam: Amanda van de Nieuwegiessen Klas: Grijs Jaar: 4e Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas.
Het is vandaag Girlsday!
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Presentation Of Learning
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Mijn stage bij * Naam: * Klas: * Jaar: * Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het jaar waarin je stage.
Mijn stage bij Aarnink kunststoframen kozijnen Naam: Bram Klas: 4 c Jaar: 2009 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar.
Naam: tammy schreuder Klas:4a Jaar:2010/2011
Albert heijn Naam: *jurgen Klas: *5b Jaar: *2005/2006 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het jaar.
Mijn stage bij Eysink machinefabriek
Mijn stage bij sikkens Naam:toon voortman Klas:5b Jaar:2006 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Landelijke Dag BWI voor iedereen? Wat vraagt het bedrijfsleven? Handige werknemer Creatieve werknemer Betrokken werknemer Ambitieuze werknemer Sociale.
Wat is het eigenlijk? Welke bedoeling zit erachter? Waarom is dit belangrijk voor mij? Wat, hoe, wanneer, wie en vragen!
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut.
LOB Loopbaan Oriëntatie & Begeleiding
Het werken met portfolio
Coachen Maandag 14 juni 2006.
WAT IS L.O.B. ? ? ?.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Wat ik wil…..
moderniseren van het curriculum.
Kwesties rond ict verbonden
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Leren inspireren Talenten ontwikkelen
Waarom WISSCHNAT? Nut van de N-profielvakken voor jou (en de maatschappij)
ZELF SLEUTELEN! JOB CRAFTING OPDRACHT.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
International Business College Iets voor uw zoon/dochter?
Visie & Strategie.
Programma vakdocenten
80% van wat we leren… Collega’s Samenwerking Gesprekken Werkgroepen
Meer ll’n kiezen voor het werken in de techniek in friesland
MEER LLN KIEZEN VOOR HET WERKEN IN DE TECHNIEK IN FRIESLAND.
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
Programma mentoren verdiepen loopbaandialogen, begeleidings- en gespreksvaardigheden niveau IV beroepsbeelden en regionale arbeidsmarktperspectieven; voorbeelden.
Presenteren en communiceren
Onze doelen en visie in beeld
Motivatie & differentiatie
Leerstijlen KOLB SJM.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Het Nieuwe Werken Jeoffrey van Zijp Jeoffrey van Zijp.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Social work: Het verschil dat jij maakt.
Niets is wat het lijkt.
DE NIEUWSGIERIGE KLEUTER IN DE SLOOPHOEK
ONDERWIJS JONGEREN EN DE WERELD VAN ICT Jan Dirk Schagen Renée Prins De Haagse Onderwijsdag 7 november 2013.
Voorlichting VMBO De Populier Heldring 24 maart 2016.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Kansen en knelpunten voor lezen in het vmbo Onderzoek door CED-Groep en DUO Marketresearch in opdracht van Stichting Lezen.
Gewoon techniek doen: met je hoofd en met je handen
<naam bedrijf> & <naam school>
<naam bedrijf> & <naam school>
<naam bedrijf> & <naam school>
Ik wil jongeren in mijn bedrijf
Transcript van de presentatie:

Met wie ben je in gesprek geweest? Wat heb jij zelf in je rol gedaan? Tussen 6-10 en nu 13-11  Met wie ben je in gesprek geweest? In de school en daarbuiten! Wat heb jij zelf in je rol gedaan? Hoe loopt het contact met collega’s? In 2-3 tallen Wat gaat goed en wat kan beter, anders? Wat zijn nieuwe, verassende resultaten?

ECO CAR Voorbereiding DDU Presentatie Friese Poort In gesprek Wat weet je er al over? Waar ben je nieuwsgierig naar? Welke vragen wil je stellen? Presentatie Friese Poort In gesprek Kansen en mogelijkheden voor vmbo tl?

BETA Mentality-model Concrete Beta 31% WAT KAN JE DOEN? Het is leuk / van mijn hobby mijn beroep maken Techniek/ technologie is cool Is nieuwsgierig Dingen uitproberen Ouders zijn belangrijk rolmodel Houden meer van praktijk dan theorie Ontmoet de echte werker Carrière Beta 28% WAT KAN JE BEREIKEN? Kapot, weg ermee en nieuw kopen Meer gericht op theorie dan de praktijk Wil altijd meer/ verder Geld verdienen vind ik belangrijk Status en aanzien doet er toe Merken die tot de verbeelding spreken Ontmoet de baas Non Beta 13% IK HEB ER ECHT HELEMAAL NIKS MEE? Nerd werken in technische beroepen Beta vakken saai, moeilijk en oninteressant Technologie is niet cool en vooral saai Linken aan mijn hobby’s Rolmodellen Verlengde oriëntatie Geef ruimte Ontmoet de inspirerende verteller Mensgerichte generalist 28% HOE KAN IK NUTTIG EN RELEVANT ZIJN? Techniek is een heel handig hulpmiddel Hebben geen duidelijk beeld van techniek, wat kan je hiermee doen voor mensen? Hebben geen probleem met beta vakken Willen iets betekenen voor de maatschappij Maatschappelijke uitdagingen Focus op vertaalslag Crosssectoraal denken/ door de werelden heen Brede studies Ontmoet de visionair

BètaMentality-groepen De Carrière Bèta Status en goede carrièremogelijkheden goed salaris bij exacte onderwijs school vrij saai en ouderwets maar dankzij bovenstaande (extrinsieke) perspectieven eventueel wel toekomst bètatechniek kiest. De Geïnteresseerde Generalist niet perse saai maar liever bezig met maatschappelijke zaken leven." zelfontplooiing, een leuke en dynamische omgeving en het helpen van mensen vaak onvoldoende terug in bètatechnische omgeving. De Concrete Bèta "Ik kan het, ik wil het en ik vind het interessant." enthousiaste jongere die nieuwsgierig is naar de wereld om zich heen en graag het hoe en waarom wil weten in de breedste zin van het woord; van apparaat tot mens en van natuur tot dier. De Non Bèta De Non Bèta kan het niet en wil het niet uitgesproken hekel aan exact onderwijs. sluiten toekomst in deze richting uit.  Het bètatalent van de pabostudent

Argumentenmatrix Friesland College en Nordwin College

Doe de test http://www.betamentality.nl/

Vragen over de wereld van werk/ bedrijven Wat voor bedrijf is dit? Hoe ziet de werkplek eruit? Hoe wordt er gewerkt? Wat maken ze? Hoe doen ze dat? Wat kan mijn rol worden? Hoe gaat dat dan? Wat zijn kansen/ mogelijkheden? Wat verdien ik hier? Hoe wordt het werk georganiseerd? Hoe is dit beroep/ bedrijf verandert in de afgelopen 10 jaar? Hoe vinden werknemers dat? Wat heb ik nodig om hier te kunnen werken? Word ik warm van dit bedrijf/ deze werkplek en waarom? Hoe ligt dit bedrijf/ beroep binnen de arbeidsmarkt? ……..

Kenmerken LOB rijke opdrachten: Open Uitdagend Reëel De uitkomst/ het product doet ertoe Lob zit erin Sluiten aan op BETA mentality

LOB opdrachten Bestaande inhoudelijke opdrachten versterken met lob met behulp van beta mentalitymodel Wat moet er dan bij/anders om het meer lob rijk te maken?

LOB rijk maken van opdrachten Het onderwerp in de opdracht, waar in onze directe omgeving vind je daar iets van terug? Wat doen die bedrijven/ instellingen? Wat spreekt je aan en waarom? Waar ben je nieuwsgierig naar? Welke beta metality raak je met deze opdracht?

AAN HET WERK…… In de les Waarom je het moet doen? Wat je moet doen?   In de les Waarom je het moet doen? Wat je moet doen? Hoe je het moet aanpakken? Bij wie of waar kun je Hulp krijgen? Hoeveel tijd krijg je? Wat gebeurt er met de Uitkomst? Wat doe je als je Klaar bent?

Een goede les! KOP opening, doelen, planning, voorkennis activeren Heeft de volgende structuur: KOP opening, doelen, planning, voorkennis activeren ROMP aan het werk m.b.v. goede instructie, goede begeleiding, geschikte klasindeling, betekenisvolle opdrachten op maat en actieve werkvormen STAART reflectie op product en proces, bruggetje naar morgen. 17.15 – 17.25

Wat vragen werkgevers? Medewerker heeft brede view, Kunnen verbinden, Kan in ketens denken, Crossectoraal werken, Denkt in oplossingen en kan deze vinden, Is leerbaar, ontwikkelbaar, Hart voor het bedrijf/zaak/werk, En zeker ook actuele vakkennis

Wat vragen werkgevers? TechNet bijeenkomst Delft juni 2011. Motivatie, ‘liefde’ voor techniek Beetje handig Veiligheid (Arbo) Sociale vaardigheden Opbouwende kritiek kunnen geven en ontvangen Aanpassen aan de werk/ klantomgeving Een lerende houding Klantgericht Initiatief tonen Omgaan met tijdsdruk Plannen Tekening lezen Creativiteit, Problemen oplossen/ oorzaak gevolg/ analytisch denken Ondernemerschap Kennis van moderne productie technieken Loopbaanleren Oriënteren op arbeidsgebieden in de techniek 15

LOB principes in de school