Met wie ben je in gesprek geweest? Wat heb jij zelf in je rol gedaan? Tussen 6-10 en nu 13-11 Met wie ben je in gesprek geweest? In de school en daarbuiten! Wat heb jij zelf in je rol gedaan? Hoe loopt het contact met collega’s? In 2-3 tallen Wat gaat goed en wat kan beter, anders? Wat zijn nieuwe, verassende resultaten?
ECO CAR Voorbereiding DDU Presentatie Friese Poort In gesprek Wat weet je er al over? Waar ben je nieuwsgierig naar? Welke vragen wil je stellen? Presentatie Friese Poort In gesprek Kansen en mogelijkheden voor vmbo tl?
BETA Mentality-model Concrete Beta 31% WAT KAN JE DOEN? Het is leuk / van mijn hobby mijn beroep maken Techniek/ technologie is cool Is nieuwsgierig Dingen uitproberen Ouders zijn belangrijk rolmodel Houden meer van praktijk dan theorie Ontmoet de echte werker Carrière Beta 28% WAT KAN JE BEREIKEN? Kapot, weg ermee en nieuw kopen Meer gericht op theorie dan de praktijk Wil altijd meer/ verder Geld verdienen vind ik belangrijk Status en aanzien doet er toe Merken die tot de verbeelding spreken Ontmoet de baas Non Beta 13% IK HEB ER ECHT HELEMAAL NIKS MEE? Nerd werken in technische beroepen Beta vakken saai, moeilijk en oninteressant Technologie is niet cool en vooral saai Linken aan mijn hobby’s Rolmodellen Verlengde oriëntatie Geef ruimte Ontmoet de inspirerende verteller Mensgerichte generalist 28% HOE KAN IK NUTTIG EN RELEVANT ZIJN? Techniek is een heel handig hulpmiddel Hebben geen duidelijk beeld van techniek, wat kan je hiermee doen voor mensen? Hebben geen probleem met beta vakken Willen iets betekenen voor de maatschappij Maatschappelijke uitdagingen Focus op vertaalslag Crosssectoraal denken/ door de werelden heen Brede studies Ontmoet de visionair
BètaMentality-groepen De Carrière Bèta Status en goede carrièremogelijkheden goed salaris bij exacte onderwijs school vrij saai en ouderwets maar dankzij bovenstaande (extrinsieke) perspectieven eventueel wel toekomst bètatechniek kiest. De Geïnteresseerde Generalist niet perse saai maar liever bezig met maatschappelijke zaken leven." zelfontplooiing, een leuke en dynamische omgeving en het helpen van mensen vaak onvoldoende terug in bètatechnische omgeving. De Concrete Bèta "Ik kan het, ik wil het en ik vind het interessant." enthousiaste jongere die nieuwsgierig is naar de wereld om zich heen en graag het hoe en waarom wil weten in de breedste zin van het woord; van apparaat tot mens en van natuur tot dier. De Non Bèta De Non Bèta kan het niet en wil het niet uitgesproken hekel aan exact onderwijs. sluiten toekomst in deze richting uit. Het bètatalent van de pabostudent
Argumentenmatrix Friesland College en Nordwin College
Doe de test http://www.betamentality.nl/
Vragen over de wereld van werk/ bedrijven Wat voor bedrijf is dit? Hoe ziet de werkplek eruit? Hoe wordt er gewerkt? Wat maken ze? Hoe doen ze dat? Wat kan mijn rol worden? Hoe gaat dat dan? Wat zijn kansen/ mogelijkheden? Wat verdien ik hier? Hoe wordt het werk georganiseerd? Hoe is dit beroep/ bedrijf verandert in de afgelopen 10 jaar? Hoe vinden werknemers dat? Wat heb ik nodig om hier te kunnen werken? Word ik warm van dit bedrijf/ deze werkplek en waarom? Hoe ligt dit bedrijf/ beroep binnen de arbeidsmarkt? ……..
Kenmerken LOB rijke opdrachten: Open Uitdagend Reëel De uitkomst/ het product doet ertoe Lob zit erin Sluiten aan op BETA mentality
LOB opdrachten Bestaande inhoudelijke opdrachten versterken met lob met behulp van beta mentalitymodel Wat moet er dan bij/anders om het meer lob rijk te maken?
LOB rijk maken van opdrachten Het onderwerp in de opdracht, waar in onze directe omgeving vind je daar iets van terug? Wat doen die bedrijven/ instellingen? Wat spreekt je aan en waarom? Waar ben je nieuwsgierig naar? Welke beta metality raak je met deze opdracht?
AAN HET WERK…… In de les Waarom je het moet doen? Wat je moet doen? In de les Waarom je het moet doen? Wat je moet doen? Hoe je het moet aanpakken? Bij wie of waar kun je Hulp krijgen? Hoeveel tijd krijg je? Wat gebeurt er met de Uitkomst? Wat doe je als je Klaar bent?
Een goede les! KOP opening, doelen, planning, voorkennis activeren Heeft de volgende structuur: KOP opening, doelen, planning, voorkennis activeren ROMP aan het werk m.b.v. goede instructie, goede begeleiding, geschikte klasindeling, betekenisvolle opdrachten op maat en actieve werkvormen STAART reflectie op product en proces, bruggetje naar morgen. 17.15 – 17.25
Wat vragen werkgevers? Medewerker heeft brede view, Kunnen verbinden, Kan in ketens denken, Crossectoraal werken, Denkt in oplossingen en kan deze vinden, Is leerbaar, ontwikkelbaar, Hart voor het bedrijf/zaak/werk, En zeker ook actuele vakkennis
Wat vragen werkgevers? TechNet bijeenkomst Delft juni 2011. Motivatie, ‘liefde’ voor techniek Beetje handig Veiligheid (Arbo) Sociale vaardigheden Opbouwende kritiek kunnen geven en ontvangen Aanpassen aan de werk/ klantomgeving Een lerende houding Klantgericht Initiatief tonen Omgaan met tijdsdruk Plannen Tekening lezen Creativiteit, Problemen oplossen/ oorzaak gevolg/ analytisch denken Ondernemerschap Kennis van moderne productie technieken Loopbaanleren Oriënteren op arbeidsgebieden in de techniek 15
LOB principes in de school