Fietsbalans®-2 Utrecht

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Fietsersbond en gemeenten Bijeenkomst Fietsberaad
Advertisements

Opvoeden in de stad en in een dorp
Veilig naar school een zorg voor ons allemaal
Schets van preventieve zorg voor ouderen op lokaal niveau
Gemeentelijk Fietsbeleid NHL 2008 – mei 2009.
Verkeersveiligheid Buitenveldert
De e-fiets in Nederland ontwikkelingen en mogelijkheden voor overheden Fietsberaadbijeenkomst ‘Kansen voor de elektrische fiets’, 29 januari 2009.
De fiets in Roermond Inleiding door Ing Geert Rutten Coördinator verkeer en vervoer Afdeling Stedelijke Ontwikkeling Gemeente Roermond.
Fiets Profijt! Henk Hendriks Projectleider Wijken voor de Fiets.
Successen,kansen en mogelijkhe- den voor de Fiets in gemeentelijk Verkeer- en vervoerbeleid Saxion minor Mobiliteit en verkeer Basisvak MV2: Mobiliteit,
Knoop Moerwijk Ruimteconferentie 2008
Jan van der Horst, Fietsersbond Utrecht Stad
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
Overdwars door Utrecht - Noordwest
Lekker Fietsen ‘s-Hertogenbosch Bert Pauli, wethouder Verkeer en Vervoer ‘s-Hertogenbosch.
Fietswensen-analyse Diezerpoort Kinderen in beweging / Fietsersbond - workshop 1.
Fietsen in Tilburg Fietsberaad 16 maart 2006 Fietsen en Luchtkwaliteit Liesbeth Trip.
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
StadsOntwikkeling Openbaar Vervoer als deel van de stadsontwikkeling Bijdrage aan de OV-Werkconferentie 15 februari 2011 Rob Tiemersma StadsOntwikkeling.
Veghel Transparant (lid VPPG)1 Hoofdlijnenprogramma raadsverkiezingen 3 maart 2010 Veghel Transparant! voor leefbaarheid & gezondheid.
Gezonde leefomgeving Hoe wordt de wijk een gezonde leefomgeving in een krachtige stad?
Nieuwe vrienden maken en
Fietsbalans®-2 Wassenaar
Fiets Profijt! Henk Hendriks Projectleider Wijken voor de Fiets.
Provincie Noord-Brabant Aad Smid Fietsersbond Provinciaal vertegenwoordiger 10 november 2010 Fietsersbond in Noord-Brabant.
23 september 2010 VRI’s Amsterdam Fiets Groene Golf / Wachttijdvoorspeller Sjoerd Linders, Team VRO (verkeersregeltechnisch ontwerp)
Focus op de fietsende forens Fiets in de Versnelling10 november 2010.
FIETSFORUM TILBURG Ingesteld en gesubsidieerd door de gemeente Tilburg.
Fietsvriendelijke maatregelen bij Verkeerslichten
Benutten kansen fietsbeleid = Impuls fietsgebruik.
Gezondheidseffecten van elektrisch fietsen
Fietsbeleid in Culemborg
Veilig naar school! Wat maakt dat dit een veilige schoolomgeving voor kinderen is? -Praktijkvoorbeelden van de inrichting van een veilige schoolomgeving-
Ontwerpwijzer Fietsverkeer
Presentatie Netwerkdag voor de fiets Maandag 15 juni 2009 Maike Mertens.
Wielwijk Fietst!. Aanleiding Europees project gericht op verbetering van de mobiliteit. Keuze voor Wielwijk.
Inspiratieboek snelle fietsroutes
Fietsbalans. Fiets op de politieke agenda Hoe krijg je fietsbeleid hoger op de gemeentelijke politieke agenda? Hoe verwerf je politieke steun voor ambitieus.
Fietsbeleid in Limburg
Fietsbeleid en Luchtkwaliteit Dienst Stedelijke Ontwikkeling
Mobiliteitsaspecten brede scholen Otto van Boggelen Themabijeenkomst brede scholen, 20 mei 2010.
Evaluatie ‘Met de fiets minder file’
Hoe fietsvriendelijk is Den Haag? De visie van de Fietsersbond afdeling Haagse regio.
Hoorzitting 14 april 2009 IVVP Leiderdorp Actualisatie van het Integraal Verkeers- en Vervoerplan Leiderdorp.
Hoofdfietsroutes Houten
‘Veilig en duurzaam naar school’ Project mobiliteit 2008 Gemeente Destelbergen - Heusden.
Succesvol fietsparkeerbeleid
‘Langzaam’ Verkeer in de Zuidas Govert de With Fietsersbond Amsterdam.
Fietsbeleid Putten Veiligheid. Waarom Fietsveiligheid vergroten Fietsen bevorderen Recreatie en toerisme aantrekkelijk maken Wat aanpakken Geen vrijliggende.
Fietsen en supermarktbezoek: kansen voor kleine supermarkten - resultaten SOAB-Benchmark 6 gemeenten - Fiets in de Versnelling 10 november 2010 Ineke Spapé.
Van krachtwijk naar fietswijk
Themabijeenkomst elektrische fiets 29 januari 2009 Welkom originele foto: Qwic.
Het Vlaamse fietsbeleid door een Nederlandse bril
Verkeersveilige Schoolomgeving
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Kanaleneiland Centrum Winkelen, Wonen, Werken, komen, zijn, gaan.
Help kinderen veilig naar school!
Fietsveiligheid lessen uit Nederland voor een sterk fietsveiligheidsbeleid Dr. J.P. Schepers.
Verkeerscirculatie Berkel Beknopte evaluatie van het beleid.
Kaderstellende discussie Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan Commissie EMG,19 maart 2004.
1 Betrouwbare reistijd van deur tot deur Commissie EMG 14 mei 2004 Ludger Schrauwen Coördinator infrastructuurbeleid.
Gezondheid & de Omgevingswet
Doelgroepenvervoer en Openbaar Vervoer: naar een nieuwe balans
Klankbordsessie 2 december 2015
Gezondheid en de omgevingswet r Fred Woudenberg Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Alkmaar, 10 oktober 2016.
Nationaal Parkeercongres 2017
Fiets/snelfietsroutes in provinciale akkoorden
Fietsparkeren in Zwolle
Op naar modern mobiliteitsbeleid
Transcript van de presentatie:

Fietsbalans®-2 Utrecht presentatie: Piet van der Linden landelijk bureau, onderzoeksteam

Fietsbalans-1 in 125 gemeenten (waaronder 30 grootste)

Fietsbalans®-2 Globaal onderzoek naar gemeentelijk fietsklimaat Na Fietbalans-1 (2000-2004) opnieuw de balans opmaken (2006-2010) Nieuw: Fietsparkeeronderzoek Zowel Fietsbalans®-1 als -2: Op basis van objectief onderzoek Zinvolle vergelijking met andere gemeenten mogelijk

Praktijkmeting met meetfiets en auto

Het nut van goed fietsbeleid De fiets is een belangrijk vervoermiddel, ook in Utrecht Een hoog fietsgebruik is goed nieuws voor de gemeente: bereikbaarheid, leefkwaliteit, gezondheid, maatschappelijke participatie, verkeersveiligheid Het fietsgebruik kan nog flink groeien, ook in Utrecht Belangrijk element in het Nationaal mobiliteitsbeleid

Gemeentelijk fietsbeleid volgens de Nota Mobiliteit Gemeenten stimuleren het fietsgebruik Gemeenten maken fietsen een aantrekkelijker alternatief voor de auto Gemeenten zorgen voor een fietsnetwerk dat voldoet aan verkeerskundige hoofdeisen Gemeenten zorgen voor voldoende, goede fietsparkeervoorzieningen op de juiste plek

Fiets is belangrijk vervoermiddel Waarom zou u dat eigenlijk moeten willen, een verbetering van het fietsklimaat? Welnu, ik laat u dit overzicht zien hoe de mensen in zich in de grote steden verplaatsen op afstanden tot 7,5 km. Voor de fiets kan in ieder geval de conclusie worden getrokken dat deze een essentiële bijdrage levert aan de bereikbaarheid in elke gemeente. Want, stel dat op een dag iedereen de fiets thuis laat staan ... Groningen en Zwolle 49% fietsgebruik In Utrecht: 61% van alle verplaatsingen en 38% van alle autoritten korter dan 7,5 km.

Fietsbalansscore Utrecht Substantiële verbeteringen tov. 2000: Concurrentiepositie tussen fiets en auto (nog ver onder gemiddelde grote steden) Fietsgebruik (iets beter dan gemiddelde) Tevredenheid fietsers (op het gemiddelde) Beleid op papier (onder gemiddelde) Verkeersveiligheid (onder gemiddelde) Lichte verbeteringen: Directheid (onder gemiddelde) Stedelijke dichtheid (ver boven gemiddelde én norm) Geen verbeteringen: Comfort (hinder) Wegdekkwaliteit Aantrekkelijkheid Conclusie: in infrastructuur voor rijdende fiets nauwelijks verbetering

Pieken ultrafijn stof op de fiets

Pieken ultrafijn stof in de auto

Conclusies in Utrecht Tov. 2000 beleid op papier sterk verbeterd maar kwaliteit fietshoofdnetwerk afgenomen en fietsverkeersveiligheid verslechterd Fietshoofdnetwerk sterk vervlochten met autohoofdnetwerk Matige voorzieningen voor stilstaande fiets Kortom: fietsklimaat op straat nodigt nog onvoldoende uit; zeker probleem voor minder vaardige fietsers (kinderen, ouderen, allochtonen)

Aanbevelingen voor Utrecht (1) Hoofdfietsroutes van hoge en herkenbare kwaliteit (brede rode lopers van asfalt) Verlaging fietswachttijden verkeerslichten Stel uitvoering fietsparkeerbeleid bij: van probleemgericht naar vraaggericht Op middellange termijn ontvlechting auto- en fietsroutes (dmv. fietsstraten door verblijfsgebieden, fietsbruggen- en tunnels bij barrières)

Aanbevelingen voor Utrecht (2) In de wijken: Directe en veilige routes van woning naar winkelcentrum, scholen (UVL!), enz. Integrale verkeersplannen met ontwerpvolgorde: lopen, fietsen, OV en dan auto Goede en voldoende fietsparkeersvoorzieningen dicht bij woningen en bestemmingen Dit stimuleert mensen om te lopen en te fietsen voor hun dagelijkse beweging Autoverkeer: Doorgaan met autoparkeren aan rand centrum of verder (transferia) Circulatiemaatregelen

Aanbevelingen voor Utrecht (3) Verkeersveiligheid: Vergroving hoofdautonetwerk + DV Stimuleer fietsen met doelgroepen aanpak: Promotie en voorlichting Training Last but not least: Leg zo veel mogelijk structureel budget vast (geoormerkt)

Positief in Utrecht  Sterke fietspunten Utrecht: Sinds 2000 verbetering op 6 van de 10 hoofdaspecten Sterke fietspunten Utrecht: Zeer goede concurrentiepositie Beleid op papier Fietsgebruik In verkeersbeleid en luchtkwaliteitsbeleid wordt belang van goed en stimulerend fietsbeleid benadrukt. Wat kunt u hier nu aan doen? In feite komt het er op neer dat de principes van Duurzaam Veilig consequent zouden moeten worden doorgevoerd: Op wegen met een maximumsnelheid van 50 km/u dient gescheiden fietsinfrastructuur te worden gerealiseerd. Als dat niet kan of niet wenselijk is: 30 km/u en zo veel mogelijk autoluw maken: fietsers hebben het primaat De minimale breedte van fietsstroken is 1,50 meter, van fietspaden 2,00 meter. De voorkeur gaat echter uit naar respectievelijk 2,00 meter en 2,50 meter. Dit hangt ook af van de intensiteit van het fietsverkeer. Bij het bepalen van de breedte van fietsstroken dient rekening te worden gehouden met eventuele aanliggende parkeerstroken (zoals bijvoorbeeld op de foto). De totale breedte van parkeervak en fietsstrook is minimaal 4 meter. Hoofdfietsroutes in de voorrang zorgt voor een veilige doorstroming van het fietsverkeer op de kruispunten

Matige en slechte fietspunten Utrecht Kwaliteit fietsnetwerk: meeste hoofdfietsroutes parrallel aan druk autoverkeer, omrijdfactor, geluidhinder, regelmatig hoge blootstelling verkeersuitstoot , wegdekkwaliteit. Fietsparkeren Verkeersveiligheid Stedelijke dichtheid  slecht: Fietserstevredenheid Oponthoud, comfort (hinder), In gezondheidsbeleid geen stimulering actieve vormen van verplaatsen Concurrentiepositie heeft grootste invloed op fietsgebruik. Parkeertarieven 2/3 van gemiddelde, 55% rittem wint fiets Angst voor fietsdiefstal en vandalisme; fietsparkere zowel kwantitatief (behalve scholen) als kwalitatief (behalve OV) Verkeersveiligheid: 55% van kruisende wegen 50 km/u (=175!), op ¼ van de 50 km.wegen geen fietsvoorziening, op 16% van deze wegen rechts parkeervakken.

Trillinghinder

Kruispunten