Volgende stap in de loopbaan van …
Keuze maken voor verdrinken of hoofd boven water houden en het einddoel bereiken
Keuze maken voor één belangrijk doel
Keuze maken voor kleine stappen waardoor je meerdere doelen kunt bereiken
Kiezen in een snel veranderende maatschappij: * Geen beroepskeuze meer voor het leven * Werken in verschillende functies * Snel veranderende eisen aan werknemers * Scholing blijft het hele leven noodzakelijk * Scholing voor persoonlijke ontwikkeling (belangrijk voor privé- en maatschappelijke functies)
Maak een keuze voor een opleiding, een school waarin je gelegenheid krijgt om vooral te werken aan je eigen ontwikkelingsproces (b.v. sociaal, sportief, creatief, technisch, zakelijk)
Belangrijk bij (zelf)sturing van de loopbaan: 1. Bewust zijn van sterke en zwakke kwaliteiten, wie ben ik? 2. Je motivatie, wat is belangrijk in mijn leven, waarom en wat wil ik bereiken? 3. Een goed beeld hebben van arbeid, beroep, functie-inhouden. 4. Een goed beeld hebben van opleidingen, inhoud en manier van werken.
Factoren die bepalend zijn voor loopbaansturing
Loopbaanbegeleiding is een samenspel van
l.o.b.-activiteiten 4e jrs * Oriëntatie op leren en werken bij de verschillende vakken * Handelingsdeel (stage) bbl/kbl/gl/tl * Oriëntatie-week bij MBO ivm Sectorwerkstuk gl/tl * Eventueel een belangstellingstest * Bezoeken van open dagen, meeloopdagen MBO/bedrijven * Voorlichtingsavond MBO opleidingen ma. 15 nov. Sibemaweg * Kennismaking HAVO * Informantie verwerven via websites/internet * Werken aan een portfolio We zijn reeds gestart met diverse begeleidingsactiviteiten.
Informatiebronnen * Boekje “Diploma, wat nu?” * Open dagen kalender/doorstroomwijzer, advies:bezoek meerdere open dagen! * Mededelingenbord op school * Gesprek met mentor en/of decaan, ouders * Gesprekken met beroepsbeoefenaars, kennissen * Internetsites / krantjes / folders * Bezoek onderwijsbeurs te Eindhoven !!! In het portfolio bijhouden welke activiteiten je verricht !!!
Verplichting om een PORTFOLIO samen te stellen * De leerling is eigenaar van het portfolio. * Het is hulpmiddel voor de leerling om zichzelf te presenteren; hierin kan ook de mening van de school staan. * De leerling laat zien wat hij/zij gedaan heeft, hoe zijn/haar ontwikkeling is verlopen, waar hij/zij trots op is.
Aanmelding vervolgonderwijs * MBO (alle niveaus): uiterlijk vóór 1 maart (er zijn verschillen bij de intake-procedure) * HAVO: vóór 1 april * Defensie: uiterlijk in januari procedure opstarten Goede screening door MBO-opleidingen: deze staat niet gelijk aan selectie, maar is in het belang van leerling/ouders. Als een opleiding na een half jaar door de leerling verlaten wordt, is dat voor iedereen nadelig!!!
Aanmelding vervolgonderwijs Stap 1: Oriënteren op… Stap 2: Aanmelden bij … Stap 3: Ontvangstbevestiging Stap 4: Gegevens doorsturen Decaan/mentor Stap 5: Intake-procedure Stap 6: Voorlopige aanname Stap 7: Definitieve aanname, ondertekenen
Kwalificatieplicht * Tegenwoordig geldt een kwalificatieplicht i.p.v. leerplicht. * Hieraan voldoet men door MBO niveau 2 of HAVO af te ronden. * Jongeren zijn verplicht om te studeren of te werken tot hun 27e levensjaar om in aanmerking te komen voor een uitkering.
Gefeliciteerd??? Succes met het begeleiden van dit keuzeproces. Diplomering is erg belangrijk voor de verdere loopbaanontwikkeling Een actieve, zelfstandige houding bevordert de studiemotivatie.
Belangrijke voorwaarde voor succes: Doorzettingsvermogen!!
Samengevat: D R I N K D Doelen formuleren R Reduceren (korte termijn, kleine stappen) I Informatie verwerven N Nadenken K Kies
Geef me een baan die bij me past en ik hoef nooit meer te werken (Confusius)