Meer Markt, Minder MKB? Het veranderde machtsevenwicht in de Grond-, Weg- en Waterbouw © Marcel Metze, 2012
Het Nieuwe Aanbesteden Ervaren knelpunten clusteren van projecten hoge aanbiedingskosten risico’s naar opdrachtnemer onredelijke selectiecriteria EMVI-gunning machtspositie ingenieursbureaus
Het Onderzoek Aanleiding geïntegreerde contracten in opmars MKB voelt zich weggedrukt Vragen komt het MKB moeilijker aan opdrachten? zo ja: waar ligt dat aan?
Het onderzoek Onafhankelijk Werkwijze: literatuur gesprekken (beide zijden) diep in de praktijk kijken: casussen enquête
Het onderzoek Casussen: polder Mastenbroek 1, 2 en 3 (Overijssel) Zuidhorn 1 en 2 (Groningen) Westfriesche Vaart (Noord-Holland) Prestatiemeten bij Rijkswaterstaat De Volgerlanden (Hendrik-ido-Ambacht) Hoeksche Waard (Zuid-Holland) Hondsrugkanaal (Drenthe)
Bevindingen Beeld uit eerder onderzoek bevestigd: de ervaren knelpunten zijn reëel de slechte marktsituatie verergert ze het grotere MKB tussen wal en schip
Bevindingen per knelpunt Clustering van projecten: samenhang projecten niet altijd duidelijk soms bewust (om grote bedrijven te trekken)
Bevindingen per knelpunt Aanbiedingskosten aanzienlijk opgelopen door ontwerpkosten omvangrijke papierwinkel beoordelingen (zoals SCB) MKB aannemers: dit het grootste knelpunt
Bevindingen per knelpunt Selectie-eisen: omzet- en referentie-eisen vaak onredelijk hoog grotere concerns in het voordeel opdrachtgevers ‘sturen’ naar grotere aanbesteders
Bevindingen per knelpunt EMVI-criteria: zware kritiek MKB-aannemers relatief weinig ontwerpvrijheid meewegen soft skills (presentatie e.d.) prijs vaak toch doorslaggevend
Bevindingen enquête slechte marktsituatie allergrootste probleem Rijk: minder opdrachten voor MKB hoge aanbiedingskosten knelpunt no. 1
Analyse Het Nieuwe Aanbesteden heeft paradoxale effecten: kleinere overheid, maar ook onduidelijkheid over echte besparingen meer macht naar opdrachtgevers minder kartelgedrag = meer grote concerns