3e jaar Blok 3: tekenen en handvaardigheid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digital Playground Programma workshop 4 april
Advertisements

Het tweede werkstuk.
PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Probleemformulering De kaas is op divergeren analyse convergeren boek
Waar kijk ik naar? Identiteit.
MEDMEC02 Media en creativiteit Identiteit. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
beeldanalyse Surrealisme frottage collage
Medmec 1 Herfst Les 5.
Medmec 1 Herfst Les 4.
Een indrukwekkende kunstenaar
Kunstgeschiedenis werkgroep, week 7, blok 3.
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail:
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail: Het creatieve proces Les 5.
Creative tools Dit is de titel van de module
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER Mediaencreativiteit.pbwiki.com VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
Creative tools Dit is de titel van de module Je leert gereedschappen gebruiken om creatiever te zijn Middels oefeningen en informatie in de les Middels.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools
Naam: HUPKES Mijn hobby : GAME Klik op “Naam”. Vul je naam in. Doe hetzelfde met “hobby” Hier kun je een foto / tekening Invoegen.
Do-learning Een project van Stenden Hogeschool
Kröller Müller Bonaventuracollege 5 havo
Thema: mijn schaduw verrast me
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Media en creativiteit module 6 Identiteit
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
CinekidStudio: zelf doen geeft inzicht!. Introductie Games (serious games / cots games) Virtuele werelden Playful digital tools Onderzoek naar het gebruik.
Van ICT-coördinator naar ICOACH
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 1.
Wat inspireert jou? Wat heb jij nodig om creatief te zijn?
MUSEA.
Crowdfunding en subsidies
Mobile.
Kunstmap Riemke Jentink VR1A.
3H1 WHTSNXT?. Groep 1
Stad Maquette.
Werkvormen in de klas Onderwijsassistent Leerjaar 2 Periode 3, week 1
Kunstgeschiedenis en kunstbeschouwing
Informatiebijeenkomst. Lerarencompetenties Overzicht bijeenkomsten 1.Leren leren 2.De basisschool 3.Ontwikkeling van kinderen en creatief proces 4.Lesopzet.
Tekenen als examenvak Praktisch Werk & Theorie (kunstgeschiedenis en kunstbeschouwing)
Social work Week 2.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Wjk.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Mark Manders. Oriënteren & Categoriseren Consensus Verdelen begrippen Werkgroepen maken Uitleg opdracht Vandaag.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Lesmateriaal bij Wat de vakman?! Aflevering 4: Ted Noten (design) i.s.m. Stedelijk Museum Amsterdam Lesmateriaal bij Wat de vakman?! Aflevering 4: Ted.
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Omgevingsonderwijs Wat? Leren in en van de (eigen) omgeving Waarom?
Over lesbrieven, inhoud en vorm
Sleutels, codes en aanwijzingen
Kunst op school Robin, Koen, Fieke.
Keuzedeel internationalisering
PO 1 4Havo Recyclen of kopiëren?.
Digi(bord)boek project <titel project>
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Sleutels, codes en aanwijzingen
Didactiek Lesformulier.
Didactiek Lesformulier.
Coachtraining DOEN?! DAG 2
volgende bladzijde terug
Wat heb je nodig? Schaar, lijm, computer en een printer.
MODE BLOK 2 PERIODE 1.
Kunst kijken.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Wat gaan we doen? 1. Introductie CKV 2. Opdracht kunstdossier 1.
Beeldende kunst: Onderdeel: tekenen
Transcript van de presentatie:

3e jaar Blok 3: tekenen en handvaardigheid Profilering Beeldend 3e jaar Blok 3: tekenen en handvaardigheid

Handvaardigheid jaar 1 Bij handvaardigheid in het eerste jaar hebben jullie kennis gemaakt met verschillende mogelijkheden om je in 3 dimensionale beelden uit te drukken. Daarnaast hebben jullie geleerd hoe je handvaardigheid op de basisschool kan geven. (stageopdracht). Tekenen jaar 2 Bij tekenen heb je kennis gemaakt met verschillende visies: Tekenen naar de waarneming, Dialectische didactiek, Tekenen naar de verbeelding, gericht op expressie. Tekenen is communiceren: Visuele communicatie. Schilderen naar beeldaspecten, gericht op kennis en vaardigheden, Bauhaus, Reggio Emilia, MI (Meervoudige Intelligentie).

Is er een relatie tussen kunst en wetenschap? Discussie in groepjes: Is er een relatie tussen kunst en wetenschap?

Waarom beeldend onderwijs? http://www.youtube.com/watch?v=phQZ5J-lhTQ http://www.ted.com/talks/lang/nl/ken_robinson_ says_schools_kill_creativity.html

Praktijkgericht onderzoek DEEL 2 KEUZE VAN HET MATERIAAL Met een groep van 4 of 5 studenten verdeel je materialen en beeldaspecten waar je je in gaat verdiepen:   Student 1: Naam: Studentnummer: Student 2: Naam: Studentnummer Student 3: Student 4: Student 5: 2D tekenen Inkt, punt lijn vlak Krijt, textuur en licht Verf, kleur Druk-en stempeltechniek en, compositie Papier en computer, ruimte 3D handvaardigheid Klei, alle hoofbeeldaspect en Papier/karton, alle hoofbeeldaspect en Hout , alle hoofbeeldaspect en Kosteloos materiaal, alle hoofbeeldaspect en Textiel/opsier, alle hoofbeeldaspect en

DeeL 2 Literatuuronderzoek Zoek boeken en magazines die gaan over lessen beeldend, uitleg van technieken en materiaalstudies. Richt je hierbij op de door jou gekozen materialen. Wat kan je allemaal met het materiaal? Welke kunstenaars werken met dit materiaal? Ga ook op zoek naar boeken, magazines en websites over cultuur. Noteer welke bronnen je hebt gekozen en verwerk dit volgens de APA-normen. http://www.youtube.com/watch?v=Z8b3YDs5qnc (Claudy Jongstra)

DEEL 3 HET DIGITAAL PORTFOLIO Dit is een verzameling van je onderzoek dat je verricht en bestaat uit de volgende onderdelen: 1. Materiaalonderzoek (pabo). De plannen die je hebt voor dit onderzoek zet je in het schema hieronder. 2. Didactisch onderzoek (stage). Schema materiaalonderzoek Materiaal Hoofd- en deel-beeldaspect Onderwerp/thema Proefjes Datum eindwerkstuk af  

DEEL 4 DE CULTURELE OMGEVING Breng de culturele omgeving in kaart met behulp van de kaart van Vonck. Je kunt een keuze maken uit de volgende disciplines: Architectuur Toegepaste kunst Autonome kunst Beeldcultuur en media Bij elke discipline gebruik je de omgeving van de Hogeschool maar maak je ook gebruik van het aanbod binnen de Hogeschool.

http://www.youtube.com/watch?v=tbW8J1HwGBc (Karen Sargsyan) DEEL 5 VOORBEREIDING OP DE TENTOONSTELLING Je bezoekt een tentoonstellingsruimte (bijv. Villa Zebra, Boijmans van Beuningen, NAI, Chabot museum, etc) en maakt notities van de volgende aandachtspunten: 1. Is het tentoongestelde werk 2d, 3d, 4d of een combinatie hiervan? 2. Hebben de tentoongestelde werken een onderlinge relatie? Zo ja, welke dan? 3. Hoe wordt de achtergrondinformatie van de werken duidelijk gemaakt? 4. Hoe wordt de bedoeling van de werken duidelijk gemaakt? 5. Hoe is de looprichting duidelijk gemaakt? 6. Is er gebruik gemaakt van steunkleuren (op muren, losse wanden, sokkels, etc. 7. Hoe is er omgegaan met licht/belichting? Zie bijlage 2: Museumeducatie PDF http://www.youtube.com/watch?v=tbW8J1HwGBc (Karen Sargsyan)

DEEL 6 DE STAGE opdracht Maak een verantwoorde leerlijn (met jouw materiaalkeuzes) op basis van de lessen van de website Laat maar zien. Belangrijk hierbij is om eerst te onderzoeken welke methode beeldend momenteel gebruikt wordt op jouw stageschool. Wat ontbreekt en wat kan beter? Stageles met klei Stageles met Papier/karton   Stageles met Hout Stageles met Kosteloos materiaal Stageles met Textiel/opsier Stageles met Inkt Stageles met Krijt Stageles met Verf Stageles met Druk en stempeltechnieken Stageles met Papier en computer Daarnaast geef je aan klassen in andere bouwen lessen in jouw specialisaties. (Zie schema bij deel 1). Het aantal lessen bedraagt minimaal 4 (twee voor tekenen en 2 voor handvaardigheid).

Digitaal PORTFOLIO (website) In je portfolio komt het volgende: Verslag materiaalonderzoek Foto’s werkstukken proces (2d + 3d) Kunstzinnig educatief programma met de keuze uit: Architectuur Toegepaste kunst Autonome kunst Beeldcultuur en media Stage opdracht Foto’s tentoonstelling

VEEL PLEZIER!