Resultaten Onderzoek Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006 Presentatie 15 juni 2007
Partners in het onderzoek Doelstellingen van het onderzoek Gebruikte methodologie Resultaten van het onderzoek Conclusies Inhoud presentatie Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006
Dit onderzoek kwam tot stand met de financiële steun van: –De gemeentebesturen van: Diksmuide Heuvelland Ieper Langemark-Poelkapelle Poperinge Zonnebeke –De Provincie West-Vlaanderen –Westtoer Partners in het onderzoek Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006
Doelstellingen Inzicht krijgen in het totaalvolume WOI- toeristen in de Westhoek Via bevraging inzicht verkrijgen in: –Profielkenmerken van de WOI-toerist in de Westhoek –Activiteitenpatroon van de WOI-toerist in de Westhoek –Tevredenheid van de WOI-toerist in de Westhoek –Gebruikte informatiebronnen –Bestedingspatroon van de WOI-toerist in de Westhoek Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006
Methodologie 10 Geselecteerde locaties –6 Attractiepunten mbt WOI in de Westhoek In Flanders Fields Museum, Ieper Ijzertoren, Diksmuide Dodengang, Diksmuide Memorial Museum Passchendaele 1917, Zonnebeke Talbot House, Poperinge Bayernwald, Heuvelland –4 Militaire begraafplaatsen mbt WOI in de Westhoek Tyne Cot Cemetry (Brits), Zonnebeke Lyssenthoek Cemetry (Brits), Poperinge Duitse begraafplaats, Langemark Duitse begraafplaats, Vladslo Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006
Methodologie Bezoekerstellingen –Bij attractiepunten - via ticketverkoop –Bij begraafplaatsen - via infraroodtellers aan de toegang Bezoekersbevraging –Van half maart – half november 2006 –Blitsenquête –Uitgebreide schriftelijke enquête (NL/ENG) 7040 uitgedeeld & 3054 ontvangen 43% respons –Steekproef gewogen via verhouding individu/groep/school in de populatie (via blits) Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006
Inschatting van totaalvolume WOI-toeristen bezoeken aan de 10 locaties Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006 (1)
Inschatting van totaalvolume WOI-toeristen WOI-toeristen bezoeken aan de 10 locaties Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006 (3) (1) (2)
Profiel van de WOI-toerist 21,3% 41,4% 37,3% 46,6% 40,3% 13,1% Oorlog en Vrede in de Westhoek WOI-toeristen
Profiel van de WOI-toerist 62,3% 37,7% WOI-toeristen Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006
Top 10 ingeschatte bezoeken aan WOI-sites in WH Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006
Beweegreden voor een bezoek van de WOI- toerist aan deze site Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006 Omwille van eerdere bezoeken, nostalgie, traditie of vredesproject
Tevredenheid van WOI-toerist 79,9% Uiterst / Zeer tevreden Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006
Versterken van de oorlogsbeleving Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006
Top 5 Informatiebronnen van WOI-toerist Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006
Belangrijkheid van thema ‘WOI’ bij keuze van WH als bestemming 69,6% Enigste reden/ Zeer belangrijk Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006
Bestedingspatroon van WOI-toerist 31,2 miljoen euro omzet door de bezoekers van 10 locaties 24,8 miljoen euro omzet specifiek door WOI-toerisme 26,1 miljoen euro aan verblijfstoerisme 5,1 miljoen euro aan dagtoerisme Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006 Aan de hand van belangrijkheid van thema ‘WOI’ bij keuze van WH als bestemming
Bestedingspatroon van WOI-toerist Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006
Bestedingspatroon van WOI-toerist Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006
Bestedingspatroon van WOI-toerist Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006
Bestedingspatroon van WOI-toerist Dagtoerist Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006
Bestedingspatroon van WOI-toerist Individuele dagtoerist Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006
Bestedingspatroon van WOI-toerist Verblijfs- toerist Opm: Bij scholen is logies incl. voeding in logies Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006
Bestedingspatroon van WOI-toerist Individuele verblijfstoerist Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006
Bestedingspatroon van WOI-toerist Per Logie- vorm Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006
Conclusies rond WOI-toerisme Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006 (1) Trekt een aanzienlijk aantal toeristen naar de Westhoek: – Waarvan Nederlanders Potentieel op andere markten dan de Britse markt (2) Socio-economische impact voor de Westhoek – 30 à 35% van omzet toerisme heeft te maken met WOI – WGH: circa 480 voltijdse equivalenten door WOI-toerisme (3) WOI-toerisme heeft 4 toplocaties > bezoekers Daarnaast ook 5 WOI-sites met > bezoekers
Conclusies rond WOI-toerisme Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006 (4) De appreciatie van de WOI-toerist ligt hoog –80% is uiterst of zeer tevreden – slechts 1% niet tevreden Mond-tot-mondreclame is het belangrijkste marketinginstrument (5) Verder verhogen van de belevingswaarde door: –Ontwikkelen van het ‘Oorlog en Vrede’ gebeuren in de Westhoek: het gevoel dat men een groter geheel bezoekt –Verder aandacht voor randvoorwaarden
Resultaten Onderzoek Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006 Vragen of opmerkingen?