Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht. 1970 - 1987 1975 - xxxxx Terug in de tijd ………

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het tweede werkstuk.
Advertisements

De schoolmaatschappelijk werker
Rebound Salland. In deze PowerPoint… 1. waarom ik naar rebound ging 2. wat ik geleerd heb! 3. hoe ik terug wil naar school 4. wat ik nodig heb van.
Leerlingbemiddeling / mediation
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
Natuur en natuur beleving in de BSO 2
Op naar de toekomst Wat doen we vanuit school?
ROC Mondriaan Domein Zakelijke Dienstverlening Haverkamp 250
Gabriëlschool Hoofdlocatie/Het Kristal
Op zoek naar een vervolgopleiding Gineke Boven Oktober 2012.
Voorlichtingsavond 4 VWO
Discipelschap.
Loopbaanoriëntatie en -begeleiding
Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
Hogescholen in Dialoog
Ouderavond 4VMBO-t 3 oktober 2013
Welke boeken kies ik voor mijn kinderen?
Ouderavond Radboud Universiteit Nijmegen, 25 april 2013
Presentatie Ruud van Dijk: “Het puberende brein” van Eveline Crone
Lieve zoon/dochter ....
Januari 2013 Profielkeuze VWO 3 M. Van Mens T. Verhagen decanen.
B.E.M. Verhagen-Gerritsen
Januari 2014 Profielkeuze VWO 3 M. Van Mens T. Verhagen decanen.
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Zelfhulpgids naar werk
Passie als leidraad in je loopbaan
Informatie-middag na Roncalli
CanDo Coaching.
Kiezen is een kunst, want……
Informatie-avond na Roncalli
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Persoonlijk ontwikkeling Plan Deniz Engin
Studiekeuze voor ouders
Een werkstuk maken.
Hoe help ik mijn kind bij de studiekeuze?
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Februari 2015 Profielkeuze HAVO 3 T. Verhagen M. van Mens
Februari 2015 Profielkeuze VWO 3 M. Van Mens T. Verhagen decanen.
Patiënten kunnen artsen beter
Ouderavond 4VMBO-t 8 oktober Vervolgkeuze na VMBO-t MBO > HBO HAVO> HBO.
Speeddaten Kinderboekenweek. Vraag 1: Wat heb je precies gedaan op je stageschool tijdens de kinderboekenweek?
Mijn kind gaat een studie kiezen
Mijn kind wordt een puber…wat nu
KIEZEN IS LASTIG, BEGELEIDEN EN HELPEN Autotechniek Civiele Techniek Life Science Forensisch onderzoek Bedrijfskunde Commerciële economie Small business.
Oriëntatie op “later” In de derde klas: profiel kiezen. In de vierde klas: orienteren op later; Belangrijke beslissing: geld verdienen, Maar vooral: LEUK.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Informatieavond na Roncalli 24 november Programma Keuze vervolgopleiding en begeleiding (Buket Algurdag, Roncalli mavo) MBO (Rolf de Man, Albeda)

Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Levenslooppsychologie werkcollege 6
Reflecteren.
Mijn Leefstijl. EVEN VOORSTELLEN… Kan je een inschatting maken van de prijs van een product. Besef je dat reclame invloed heeft op wat je besteedt. Weet.
Kiezen voor keuzedelen
Bijeenkomst 3. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Huiswerk  Hoe is het huiswerk gegaan?
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Workshop Plannen. Welke associatie heeft u bij het woord plannen? Uitstippelen, ordenen, voorzien Vooruit kijken, inrichten, bedenken, creëren.
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
Keuzes maken.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
LOB zeven stappen naar succes
Dit jaar Kiezen voor een vervolgstudie
INFOAVOND VWO-5 Welkom op het.
Voorlichtingsbijeenkomst 4e klassen HAVO en VWO
INFOAVOND VWO-5 Welkom op het.
Transcript van de presentatie:

Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht

xxxxx Terug in de tijd ………

Enkele vragen: Wie doet er nog hetzelfde werk als waar hij / zij vroeger als jongere voor geleerd heeft?

Enkele vragen: Wie doet er nog hetzelfde werk als waar hij / zij vroeger als jongere voor geleerd heeft? Wie wist vroeger toen je 17 jaar was precies wat je wilde worden?

Enkele vragen: Wie doet er nog hetzelfde werk als waar hij / zij vroeger als jongere voor geleerd heeft? Wie wist vroeger toen je 17 jaar was precies wat je wilde worden? Heeft u vroeger vanuit school hulp gekregen bij het kiezen van een vervolgopleiding?

Enkele vragen: Wie doet er nog hetzelfde werk als waar hij / zij vroeger als jongere voor geleerd heeft? Wie wist vroeger toen je 17 jaar was precies wat je wilde worden? Heeft u vroeger vanuit school hulp gekregen bij het kiezen van een vervolgopleiding? Is het vandaag de dag lastiger (voor jongeren) om een studiekeuze te maken dan vroeger of niet?

Hoe kom je tot een goede studiekeuze? Interesses van je kind

Keuzeproces: welke stappen? Besef te moeten kiezen Een studie kies je niet in een dag. Kies je een studie / beroep voor 40 jaar? Hoe kan ik actief het keuzeprobleem aanpakken? Actief deelnemen aan lessen loopbaanoriëntatie. Maak afspraak voor een gesprek met decaan. Gesprekken met vrienden: hoe pakken zij het aan? Tips: neem de tijd, praat er met anderen over; schrijf gedachten, vragen, bevindingen en conclusies op.

Houd rekening met: Jezelf (wie ben ik, wat kan ik, wat wil ik) Wat vind je leuk en waar wil je moeite voor doen? Opleiding aanbod Welke beroepen zijn er? Kans op werk? Grootte locatie/ leerling aantal Identiteit Reistijd / reiskosten Keuze van vrienden

Keuze maken voor een opleiding

Keuzestijlen Passie: intuïtief, kiezen met je hart Impulsief: wat lijkt op dat moment leuk Rationeel: kiezen met verstand, afwegen Uitstellend: kiezen onder tijdsdruk, laatste moment, niet weten wat je wilt Meegaand: meegaan met een ander

Het puberende brein youtu.be/br8OApdy0v4

Het puberende brein Ontwikkelingen die nog plaats moet vinden: zelfstandig denken, abstract denken, bewust worden van jezelf, inleven in een ander, gevolgen lange termijn overzien. Kenmerken: Emotie wint het van ratio, moeite met plannen, wisselende en heftigere emoties.

Het puberende brein Tips voor ouders: Stimuleren. Meedenken. Belangstelling tonen. Vragen stellen. Helpen zaken op een rij te zetten. Meegaan naar voorlichtingsavond.

En nu….? Een goed gesprek

Luisteren Luisteren Kies het juiste moment Luister zonder vooroordelen Durf te dromen Toon respect Samenvatten Jij wilt graag…. Jouw droom is…. Je gaat voor…. Doorvragen Welke informatie heb je al? Hoe ga je dat doen? Hoe kan ik je helpen?

Tips om te kiezen Maak een lijstje met je top 5 aan opleidingen Bezoek een open dag Praat met studenten en beroepsbeoefenaren Loop een dag mee met de opleiding Afwegen van je laatste opties, voors en tegens op een rijtje zetten Uiteindelijk met verstand en gevoel je keuze maken!

Knoop doorhakken en zelf (laten) kiezen.